Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > wit zebravink kruisen met pastel blackface bleekrug grijs man Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : wit zebravink kruisen met pastel blackface bleekrug grijs man
wr16
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2004-05-22 - 16:53:01

Wat krijg ik uit deze mutatie alleen witte?


zebravinkfriesland
Oud Lid
Posts :37

Oud Lid
2004-05-22 - 17:28:31

als ik jou was zou ik !!
het hier op plaatsen ... members.lycos.nl/zebraforum ! daar zitten zo 70 mensen met alleen over zebravinken!!

gegroet foeke


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-05-22 - 18:27:13

Hieruit kun je geen wit krijgen maar enkel gewone grijze of blackface grijs/pastel.
De jongen zullen wel split zijn voor wit.


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2004-05-22 - 20:54:34

Als je een papagaai kruist met een postduif. Krijg je dan sprekende postduiven, die de weg kunnen vragen als ze die kwijt zijn??
Mensen, mensen waar zijn we mee bezig? Straks willen we nog zwart-wit gestreepte zebravinken kweken. Ieder zijn lol hoor, maar ik de mijne.


zebravinkfriesland
Oud Lid
Posts :37

Oud Lid
2004-05-22 - 23:28:49

ik denk dat dat het leuke is van zebravinken allemaal aparte kleurslagen tegen elkaar zetten en kijken wat er uitkomt ( of niet )en ik denk niet dat dat met duifen te vergelijken valt!!


agtenkr
Website Member
Posts :54

Website Member
2004-05-23 - 07:54:28

Het is inderdaad tof om verschillende kleurslagen te kunnen kweken, toch moeten we een beetje opletten om de verschillende mutaties zomaar door elkaar te gooien. Het gaat naar mijn mening negatieve gevolgen hebben voor de kwaliteit van uw eigen vogels in de toekomst, ze gaan volgens mij kleiner en zwakker worden. De combinatie die u hiet trouwens voorstelt blijkt u toch enkel maar gewone vogels te leveren die (kans)split gaan zijn voor een hoop mutaties zodat u zelf achter een paar jaar het bos tussen de bomen niet meer ziet.
De vererfeningsleer is niet eenvoudig maar zeer belangrijk als je je wil bezighouden met mutaties.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-23 - 10:06:16

Agtenkr heeft hier op zich wel gelijk in, denk ik. Hoewel uit een andere discussie al
bleek dat de kwaliteit van de vogels NIET achteruit gaat door mutatiekweek (maar meestal door de daarmee vaak samengaande inteelt)is het niet handig om zomaar mutaties door elkaar te gooien.
Daarom zullen de 2 vogels waar het allemaal om te doen is, waarschijnlijk ook al weer split zijn voor een aantal andere mutaties. De uitkomst is dan al helemaal niet meer te voorspellen.

Advies: Alvorens met allerhande mutaties aan de gang te gaan is het verstandig om je toch een beetje algemeen te verdiepen in de erfelijkheidsleer. Echt, het is veel minder ingewikkeld dan het lijkt!!
Verder is het heel belangrijk om een soort "boekhouding" bij te houden, waaruit verwantschap, mutaties en split blijken. Voor jezelf en voor eventuele kopers van je jongen!

BenDoensen
Grappige bijdrage! Moet kunnen! De vragensteller heeft hier niet veel aan natuurlijk en -hoewel ik voorstander ben van mutatiekweek- mogen we ons idd best zo nu en dan afvragen waar we mee bezig zijn.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-05-28 - 16:03:44

agtenkr, voor dat steeds kleiner worden van de Zebravinken hoef je niet bang te zijn, volgens mij ringde men voor 20 jaar terug de Zebravinken met 2,3 / 2,5 mmm tegenwoordig gebruik ik 2,7 en 2,9 mm en zie je stees vaker Zebravinken die bijna net zo groot zijn als een Kanarie, vind ik trouwens ook weer niet juist maar, er is veel vraag naar dus .......


verdegaal
Website Member
Posts :25

Website Member
2004-05-28 - 21:12:30

wit xblackfase = grijs er van uit gaan dat de blach fase grijs is en de wittegrijs vererfd en geen bruin maar het is niet intresant om deze kombinatie uit te voerenwant wat denk je er mee teberijken een witte black fase is gewoon wit en niet anders
gr chris


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-28 - 22:49:51

Verdegaal. Ik heb totaal geen verstand van zebravinken, maar ik vraag me af hoe een witte vogel, grijs kan vererven. Grijs is toch de wildkleur?


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-05-29 - 00:35:46

Karel, grijs is de wildkleur idd, maar b.v. uit een paring "bruin x wit" komen grijze mannen, dus wat chris aangeeft kan wel eens kloppen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-30 - 00:12:50

Marnic, bedankt voor je toevoeging. Ik geloof dat ik 'm snap happy :).
Bruin vererft geslachtsgebonden, en een witte pop heeft dus nog grijs (x) waar de man bruin heeft (x-x). Bij de pop zie dat alleen niet omdat er nog eens een wit-mutatie "overheen" zit.

Als ik het dus (met mijn parkietenverstand) goed begrijp zijn uit de combinatie bruinxwit alle mannen grijs (split voor bruin en wit) en alle poppen bruin (split voor wit).

Chris, nu snap ik ook je opmerking over het nut van een witte black fase. De black fase zie je niet, omdat het wit er "overheen" zit?


wr16
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2004-06-02 - 16:30:09

Bedankt voor de reacties ik ga voortaan wel naar die ene site.

Groeten, Linda


verdegaal
Website Member
Posts :25

Website Member
2004-06-09 - 22:38:38

karel bruin xwit geeft grijs maar als de witte
split is voor bruin geeft deze paring bruine
jongen want de witte kan zowel bruin als grijs vererven
groeten chris



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 189 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede