Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > verlichting, Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : verlichting,
edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2008-11-08 - 18:24:04 send message to edou

hallo,

mijn voliere staat op de rand van de tuin, als erfafscheiding hebben we een hele hoge coniferen heg, daarachter ( op de straat dus) staat een lantaarnpaal,
als de vogels in het nachtgedeelte zitten, hebben ze behoorlijk veel licht van de lantaarnpaal.
het dak is van polycarbonaat en laat dus best veel licht door,
denken jullie dat dit een probleem is?


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-11-08 - 20:15:52 send message to P.Rooth

Lijkt mij een beetje ondoordacht om de lichtdoorlatende platen als dakbedekking te gebruiken voor het nachthok

Straatverlichting in een nachthok is geen ideaal
'nachthok' zo krijgen uw vogels veel te veel licht in de nacht zodat ze niet echt tot rust zullen komen .

Wie weet kunt u het dak verduisteren ik zou persoonlijk het dak lichtdicht maken .

Paul


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2008-11-08 - 21:10:54 send message to vandervliet

Dit leid geheid tot problemen! Verduisteren is volgens mij de enigste optie. Er zijn wel van die automatische gordijnen welke in kassen (tegen de lichtuitstoot in het donker) gebruikt worden, maar dat wordt een nogal dure onderneming.

sportgroeten
Jan


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2008-11-08 - 21:44:07 send message to dooren

buitenkant van deze platen wit schilderen zodat fel licht wordt afgekaatst. Hierdoor komt voldoende daglicht binnen en wordt fellicht gedimd.
Gert


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2008-11-08 - 23:22:05 send message to Fonje

Waarom zou dit tot problemen leiden? Ik heb al jaren een licht branden in het nachthok. Ik heb nog nooit gemerkt dat ze daar last van hadden. Zo zien ze tenminste waar ze vliegen als ze opgeschrikt worden.

Groetjes
Peter


edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2008-11-09 - 07:50:30 send message to edou

het gaat hier niet om een nachthok, maar om een nachtgedeelte, dat wil zeggen, een afscheiding van de vlucht, waar ze tochtvrij kunnen zitten, waarom wordt er dan altijd geadviseerd om een lampje te laten branden s nachts??


parkelaar
Website Member
Posts :73

Website Member
2008-11-09 - 09:52:01 send message to parkelaar

heb zelf ook polycarbonaat-dak maar met een zonlicht temperend doek uit de kasbouw tussen het dakpaneel en het gaaspaneel. Dit werk als een soort "zonnebril".Er blijft veel lichtinval maar in de zomer word het felle licht getemperd.Dezelfde stof zie je ook wel bij b.v. intratuin tegen het dak.Je zou boven de 'slaapstok'een betonplex-plaatje kunnen leggen dat geeft toch een 'donkerplekjeeffect'.
Verder nooit gemerkt dat nachtverlichting slecht was.


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2008-11-09 - 10:39:43 send message to marie rose

er is wel een verschil tussen een lampje te laten branden en straat verlichting


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2008-11-09 - 12:37:23 send message to Fonje

Edou, met nachthok bedoel ik ook een afscheidng van de voliere. De slaapgelegenheid. Ik heb daar altijd een lampje in branden. Ik denk dat straatverlichting niet echt storend is. In mijn straat slapen ook vogels in bomen onder de straatverlichting.
En wat dan te denken van de vogels in het hoge noorden tijdens de zomer. Dan gaat de zon zo goed als niet onder.

Groetjes
Peter


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-11-09 - 20:38:55 send message to Rogert

De dieren in het hoge noorden passen daar ook hun broedseizoen op aan. Dus dat is geen goede vergelijking.

Ik ben van mening dat te veel verlichting de dieren uit hun broedritme kan verstoren. Dieren die te veel licht krijgen gaan op ongewenste tijden broeden. In een buitenvoliere lijkt het mij niet wenselijk dat de dieren in de winter gaan broeden. Verspilde energie als dat mis gaat.

Wilde vogels in steden broeden vaak eerder dan in het bos. Doordat deze dieren langer kunnen foerangeren (en natuurlijk flink bijgevoerd worden) komen deze dieren eerder in de broedstemming en blijven ook langer doorgaan. Hierdoor gaan er ook meer nesten verloren.

Nachtverlichting kan ook averechts werken. Als het donker is zullen de dieren onderling minder confrontaties met elkaar hebben. Bij nachtverlichting kunnen dieren elkaar zien en kan de confrontatie juist leiden dat ze gaan vliegen. Daarom moet nachtverlichting minimaal of helemaal niets zijn. Vogels moeten snachts hun stok gewoon goed vast houden!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 183 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede