Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoe ontstaat mutatie kweek onder de parkieten ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoe ontstaat mutatie kweek onder de parkieten ?
frank_ursela
Website Member
Posts :76

Website Member
2008-11-07 - 18:06:49 send message to frank_ursela

Hallo
De laatste jaren is de kweek met mutaties onder de parkieten ( veel australische soorten ) ontzettend toe genomen .
Hoe is dat zoal ontstaan ?
Heeft het mee te maken, met het door kweken van afwijkende soorten ?
Kan daar iemand antwoord op geven ?
En komt dit in de natuur ook voor ?

m.vr.gr Frank


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2008-11-07 - 18:16:18 send message to Glansspreeuw

Een mutatie zou in princiepe spontaan moeten ontstaan uit wildkleurige vogels.
Spijtig genoeg worden zo snel mogelijk deze spontane mutaties onbeperkt met elkaar samengezet om zo weer nieuwe combinaties te kweken. Tevens worden heel wat soorten met elkaar gekruist om een mutatie van de ene soort naar de andere soort over te brengen.

Ik denk altijd maar : één lutino vogel tussen een groep wildkleurigen is prachtig, één wildkleur tussen een hele hoop lutino's zorgt ervoor dat enkel nog deze wildkleur speciaal is.


frank_ursela
Website Member
Posts :76

Website Member
2008-11-07 - 18:44:05 send message to frank_ursela

bedankt voor je reactie,
het onderling kruisen , voor mutatie .
( vader -dochter , moeder-zoon , broer -zus , etc.) Dit is in mijn ogen inteelt ,maar vererft dat ook mutatie ?

gr. Frank


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2008-11-07 - 19:12:29 send message to Glansspreeuw

Met kruisen bedoel ik soorten onderling, bv rosella met stanley. Niemand zal echter toegeven dat ze het doen.

Moeder-zoon, vader-dochter, zus-broer zijn allemaal mogelijkheden om meer (geld) mutanten te kweken.

Het vererven van een mutatie hangt af van de soort mutatie : geslachtsgebonden, dominant, recessief.

Zo geeft mutant op mutant allemaal mutanten doch ik wil zulke vogels zeker niet kopen (kleiner formaat, kwaliteit verenpak, ....).




frank_ursela
Website Member
Posts :76

Website Member
2008-11-07 - 20:55:45 send message to frank_ursela

Dat is duidelijk,toch jammer dat er onderling veel op een verkeerde manier gekruist wordt !
b.v rosella met stanley , lijkt mij zeker geen goede keuze . ( laat staan , vader-dochter ,moeder-zoon , broer-zus , enz. )
Aangezien er natuurlijk vele mooie mutaties rond vliegen in onze voliere's , blijven de wildkleur vogels ook prachtig om te zien ,al is het alleen om de soort in stand te houden .
( en misschien nog wel beter ) en NIET ALLEEN VOOR HET GELD !!!

m.vr.gr Frank


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-11-08 - 10:17:50 send message to Rogert

Het kweken van wild-vormen in gevangenschap is alles behalve het in stand houden van de soort voor de natuur. Onbedoeld vind er toch een selectie plaats waardoor de soort in gevangenschap niet meer te vergelijken is met de soort in het wild (dit zijn ook mutaties alleen zijn we ons er niet van bewust)

Voorbeeld: een wildvorm die net iets groter is als zijn soortgenoot in de natuur wordt gebruikt om de soort forser te maken. Kijk maar naar de grasparkiet en vele andere voorbeelden. Deze is vele maler groter dan in de natuur.

Voorbeeld: Gouldamadines moest je 30-40 jaar geleden fokken bij een temperatuur van minimaal 25 graden omdat de soort het anders niet deed in ons klimaat. Tegenwoordig kun je ze bij vele lagere temperaturen fokken.

Voorbeeld: Hyacintara's eten van nature palmnoten. In gevangenschap fokken ze op zaden die ze van nature niet kennen.

Dit zijn allemaal aanpassingen (mutaties) waardoor deze dieren in gevangenschap goed gedijen maar in de natuur zouden deze dieren niet kunnen overleven. Een mutatie is namelijk niet alleen het uiterlijk wat veranderd, maar dit kan ook voeding, gedrag, voortplanting en nog andere zaken zijn.

Dus het kweken van wildvormen in gevangenschap is alles behalve soortbehoud voor de natuur. Het is alleen soortbehoud voor dieren in gevangenschap.

De natuur zelf produceerd ook mutaties. Blijft de mutatie in de natuur in leven dan dan is het een geslaagde mutatie. Vele generaties later is deze mutatie veranderd in een ondersoort.


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2008-11-08 - 10:37:56 send message to Glansspreeuw

Door de importstop kunnen we alleen nog maar kijken naar de vogels in onze volières. En dan is het spijtig om te moeten vaststellen dat een soort volledig wordt verknoeid omdat men meer naar het geld op korte termijn kijkt (bv halsbanden met de grootte van een valkparkiet, grootgebracht onder roodruggen).

Er zijn nu al volièresoorten waar de (zuivere)natuurkleurige vogels meer gewild dan al de mutaties.

Mutaties kunnen mooi zijn maar je moet ook de wildkleur in stand houden. Als er alleen nog maar mutaties zijn, wat is er dan nog de waarde van?

Anderzijds is een standaard zebravink ook in mutatie een zeer mooie vogel, maar je moet eens kijken in de handel naar de zebravinken die daar zitten.


catteeuw
Website Member
Posts :96

Website Member
2008-11-08 - 13:54:14 send message to catteeuw

persoonlijk heb ik niks tegen het kweken van miutaties ,ik heb hier mutant op mutant zitten en die zijn groter dan de wildvorm ,ook de jongen zijn kwa grote prachtig, dus klopt dit niet , wel in het begin stadium van een mutant is dit zeker nodig om de wildkleur er in te brengen , eens ze lang bestaat is dit niet meer nodig .
ook ben ik tegen het kruisen van soorten ,zoals bvb de halsband en de alexander en rosella soorten onderling, bij mij lukt het toch niet om halsbanden onder roodruggen te leggen , is héél andere manier van eten geven en de jongen verschillen teveel .


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-11-08 - 19:31:14 send message to kvhooff

In de natuur komen spontane mutatie voor. Omdat in de natuur keihard geselecteerd wordt, komen deze dieren niet tot voortplanten toe.

In gevangenschap is dit niet het geval en wordt er zelfs geselecteerd ten gunste van de mutaties.

Een mutatie kun je vastleggen door terug te koppel met de ouder.

Daarnaast kun je mutaties combineren. Bijvoorbeeld een blauwe met een donkerfactor en een bruine tekening ipv zwarte.

Tja en waarom mutaties, mensen houden nu eenmaal van zelfdzame dingen, mooie vrouwen, dure auto's en ook vogeltjes die een ander niet heeft.

Kees


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-11-08 - 19:46:43 send message to kvhooff

Bij inteelt komen afwijkende eigenschappen eerder boven water.

Stel: Rood haar is een recessieve eigenschap.
De vrouw heeft deze eigenschap de man niet.
Al hen kinderen zien er normaal uit echter 50% heeft eveneens deze eigenschap in zich.
Komt er geen vers bloed waarbij deze eigenschap ontbreekt dan is de kans groot dat bij de nieuwe generatie beide parners het gen in zich hebben.
Gevolg zichtbaar roodharige nakomelingen.

Dit zelfde verhaal geldt ook voor andere afwijkingen zoals aanleg voor bepaalde soorten kanker en bloederziekte. Met deze afwijkingen probleemloos nageslacht verwekt worden.

Als daarop niet geselecteerd wordt kan een ingeteelde stam dus vervelende eigenschappen hebben.

De vogelproblemen die we hebben zijn dus niet zozeer het gevolg van inteelt, maar van verkeerde selectie.

Kees


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2008-11-08 - 19:54:36 send message to P.Rooth

De grootste mutatiekweek komt toch voor in grasparkieten hierin bestaan tientallen zo niet honderden mutaties en mutatiecombinaties .

Groene grasparkieten die echt groen zijn (wildkleur ) kom je vandaag de dag niet of slechts zeer sporadisch tegen .

Heb je het dan over kapitale vogels ???

Zelf kweek ik nu ( nadat ik enkele jaren met mutatie halsbandparkieten gekweekt had )met mutatie pruimekopjes en eigenwijs als ik ben had ik na de aankoop van de eerste mutaties deze gescheiden omdat ik geen musjes in mijn voliere wil zien die op pruimekopjes lijken .

Niet dat deze vogels te klein waren want dan neem ik ze echt niet mee maar was een gevoelskwestie .

Samen met mij zijn er veel liefhebbers die liefhebber blijven ondanks dat een vogel soms "" IETS "" meer kost dan een wildkleur en daar erg zuinig op zijn en om dan geen musjes te kweken wordt er streng geselecteerd op u raad het al , formaat .

Een iets kleinere vogel wil nog niet zeggen dat deze kleinere jongen zal brengen daar komt dan een goede zo niet uitstekende voeding om de hoek kijken en dan moet je niet op de kleintjes letten want de vogels die je houdt verdienen een uitstekende voeding en huisvesting .

Wie daar niet aan kan of wil voldoen moet geen vogels houden mutatie of niet

Paul


frank_ursela
Website Member
Posts :76

Website Member
2008-11-08 - 22:45:57 send message to frank_ursela

Met mutatie kweek heb je altijd voor- en tegenstanders ,op zich is daar niets mis mee .
Als dit verantwoord gebeurd ,en niet tenkoste van de vogels gaat ,is dat geen probleem .
Zelf heb ik daar ook niets op tegen ,aangezien ik swiftparkieten heb ( 10 kweekkoppels wildkleur )
en zelf het komend jaar misschien ook met mutatie wil kweken ,heb ik wel ( zoals ook Paul aangeeft ) het beste voor mijn vogels over .
Want de voeding,verzorging, etc. is van groot belang in deze mooie vogel hobby !!

gr. Frank



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 247 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede