Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Heel raar hol, wat is het!!! HELP!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-10-21 - 12:46:27 send message to zourky

Er is maar één soort rat die ik terug bij in de voliere ga zetten,maar ik ga wachten tot na de winter,ik heb ze vroeger ook nog gehad,poepen altijd op de zelfde plaats onder de struiken,het enige wat ze doen is aan bepaalde struiken en boompjes de schors af knagen,maar dan doe ik er 30 cm draad rond van assen zift,en dan is dat ook weer opgelost,ze doen niets aan vogels,springen niet omhoog en fluiten,ik zal nu maar zeggen welke het zijn(cavias) wij noemen die zeeratten waarom weet ik niet.als ik jong was zag men ze ook op de kermis,dat was een cirkel met onderaan allemaal openingen en die waren genummerd;men moest dan loten kopen,en als alles uitverkocht was trok de mevrouw aan een koord en in het midden zat een cavia onder een zift van een ronde fritketel de rat ging lopen,het gat waar ze inliep al s je dat nummer had had je ook prijs,en dan kreeg men van die prullen of je moest bonnetjes sparen voor iets groter mijn vader die noemde het kraam van moeier rat(moeder rat)


Pattijn
Website Member
Posts :1

Website Member
2008-10-21 - 12:56:19 send message to Pattijn

Dit is geen muis. Ik heb hetzelde gehad een hol onder mijn damwandprofiel door. En miste diversen neophemas. Het is een wezel of hermelijn die dit doet. Ik het er glas in gedaan en purschuim, daarna afgedekt met aarde.


peter wauben
Website Member
Posts :17

Website Member
2008-10-21 - 19:19:28 send message to peter wauben

Zijn er vogels weg dan zijn het ratten.
Dat is dus het nadeel als men er geen vaste bodem of gaas onder heeft gemaakt. En als ze er perse inwillen om vogels te bietsen vreten ze zich door het hout heen.


weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2008-10-24 - 10:03:25 send message to weggy

Wat dat hol nu precies is; observeren is de enige boodschap. Ik heb ook een enorme last van muizen.
Ze graven zulke holen en gangen dat het niet mooi is. Elke dag de gaten dichten en een uur later terug kijken en ze zijn weer open. Met -tig tallen liters water alle holen afgaan en doodkloppen zo veel als kan. 's anderendaags begint dan het gevecht opnieuw. Ze kruipen tussen da holle wanden en op plafonds..... Ze gaan langs de betonnen palen omhoog naar het gaatje dat ze hebben gemaakt in het plafond. Als je even naar buiten kijkt zie je ze zo vlijtig door de volieres lopen.
Elke dag het gemorste voer verwijderen. Geen probleem voor die ondingen. Ze kruipen gewoon tegen de betonnen palen omhoog tot de hoogte van 1.2 meter (waar de etenspotjes hangen) en gaan zo via de wand (plastic schroten)tot waar ze moeten zijn.Ze houden zich gewoon vast met 2 poten. Ik kon het niet geloven toen ik het de eerste keer zag.Een metalen plaat tegen de betonnen palen gemaakt? Dat schuift toch lekker ,niet dan?
Inderdaad, maar nu komen ze via de andere kant. Ze gaan over de vensterbanken tot de gewenste plaats en kruipen dan weer langs de schroten tot boven het plateau dat zon' 35 cm lager hangt en laten zich dan vallen. Weer een obstakel omzeild.
Nu ben ik bezig de eetpotjes aan de dakconstructie te bevestigen. Wat gaan ze dan weer vinden om te komen waar ze willen?
Onderschat ze niet. Dat heb ik ook gedaan maar ze zijn enorm slim en vindingrijk.


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-01-18 - 02:07:06 send message to Tens

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ah, een onderwerp dat eens binnen mijn expertise ligt:
ik kan je vertellen, een fret is het nooit.
Tenzij er één als huisdier ontsnapt is.
Fretten komen in de natuur niet voor.
Het is een diersoort die wij hebben uitgevonden.

Hermelijnen, wezels en bunzingen zijn ernstig bedreigde diersoorten en mogen niet bestreden worden. Gelukkig komen zij niet vaak voor in en nabij woningen, tenzij ze illegaal als huisdier gehouden zijn en tijdens het puberen zijn losgelaten.
Zij eten overigens liever knaagdieren dan vogels.
Ik zou dan eerder aan een eenkhoorn denken.

Ratten in de steden Nederland zijn over het algemeen geen grote gravers.
Tenzij je bij een slootkant of dijk woont zul je weinig last hebben van de grijze rattensoort. Net als alle rattensoorten zijn de grijze ratten geen gerichte jagers.
Grote grijze ratten kunnen als ze in je voilere willen hier vrij gemakkelijk inbreken.
Ook ongehard beton of gaas helpt daar niet tegen want voor een volwassen ratten man is dat zwak om doorheen te knagen (een gerbil kan dit vaak ook al).
Het is een kwestie van demotivatie: maak het moeilijker dan het is om ander eten te krijgen en ze gaan al vrij snel weer weg.

Onderschat muizen soorten niet, vooral niet rond deze tijd.
Zij nemen hun prooi meestal niet mee maar kunnen binnen 2 weken al in aantal vermeerderd zijn.
Ratten en muizen verschillen niet van soort en ook van de muis zijn er meerdere variaties.
Hier geldt ook dezelfde levensstijl voor: nomadisch en oppertunistisch. Hier moet bij gezegd worden dat zij, in tegenstelling tot ratten, wel heel graag klimmen.

Afhankelijk van waar je woont gok ik op de bruine rat.
Gif en water helpen hier niet tegen.
Ze kunnen 3 tot 10 minuten onder water zwemmen door smalle ruimtes en onder hoge druk. Daarnaast ruiken ze in de bek van de laagst in rang staande ratten, die als eerst eten. Als ze na een tijdje ziek of dood zijn dan raakt geen rat meer het spul aan dat er naar ruikt.
Het goede nieuws is echter dat het hier waarschijnlijk gaat om bruine mannetjesratten.
Dit zijn oppertunistische nodamen. Als ze een beetje teveel moeite moeten doen vertrekken ze naar makkelijker voedsel.
Overigens vindt ik het apart dat zij op de vogels jagen, vooral in de winter, daar ze in de winter hoogstens per 4 uur 20 minuten actief zijn en dan uitsluitend foreren. Daarnaast zijn de mannelijke ratten geen klimmers en zeer lui.
Kwestie van voer opruimen en gaas leggen, vooral je warmte-, en vochtplekken in de gaten houden.

Eigenlijk denk ik dat de andere dieren, met uitzondering van de eenkhoorn en andere vogels, niet zo goed kunnen en willen klimmen om naar een zitstok of nestplaats te kunnen komen.
Wat dat betreft zijn muizen de eerste verdachten.Zij kunnen vaak zelfs over het plafond heen lopen vanwege hun gewicht.

EDIT: houdt voor de bestrijding van muizen een doorgangsdikte aan van 2 potloden op elkaar. Voor ratten, eigenlijk zijn dat alle muizen boven de 15 cm, geldt 2 vingers op elkaar.
Als de kop past, dan past de rest van het lichaam ook.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2009-01-18 - 06:13:38 send message to bert1974

het blijft een ellende dat ongedierte.
ik heb er zelf ondertussen een volledig nieuw hok door moeten bouwen.
ik had ze in mijn sandwich panelen zitten en dan kom je er niet vanaf want daar kun je niet bij komen.
ik heb nu een nieuw hok gebouwt en heb het zo gemaakt dat ze zich nergens meer kunnen verstoppen.
dit wil niet zeggen dat ze er niet in kunnen komen maar als ze er zijn dan weet ik het wel direkt.
overigens het verhaal dat cavia,s ratten verjagen is een broodje aap verhaal want daar trekken zezich ook niets van aan.
mijn broer heeft ook last gehad van ratten en die heeft ook cavia,s in de nacht hokken gehad.
hielp niks.
nu heeft hij wat andere dieren genomen en dat werkt wel.
hij heeft een stel steen uilen en een stel oehoes.
de ratten waren binnen een dag weg heel vreemd.

groet bert


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-01-18 - 23:46:14 send message to Tens

Een rat is veel te snel om zich iets aan te trekken van andere knaagdieren die hen verjagen.
Dan kun je misschien beter een haasachtige nemen maar ook daar komen ze wel langs.

Je kunt wel verjagingsmethodes gebruiken zoals geuren maar dat is allemaal veel gedoe en van korte duur. ik zou er vooral voor zorgen dat er niet genoeg schuilplaatsen zijn op de bodem van de voilere en dat de ratten niet in het gaas kunnen klimmen door schotten veiligheidsglas van minimaal 30 centimeter hoogte te plaatsen (de mx. springhoogte van ratten) en ervoor te zorgen dat er zich geen objecten naast het verblijf bevinden. Daarnaast is het afschermen van het dak of de schuur ook een goed idee, al houden ratten niet van open plekken ivm, ironisch genoeg, vogels die hen opjagen (kraaien, kauwen) en katten.
Denk er vooral aan dat een knaagdier niet een opening kan knagen als het zijn snuit niet in een bestaande kier of gat kan steken. Dus lage hoeken in het verblijf van hout? Even een metalen hoekdeel er tegen vd bouwmarkt. Dat soort maatregelen zouden wel moeten werken.


jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2009-01-20 - 19:10:11 send message to jeroenvdwilk

Het waren inderdaad muizen. Ik heb buiten de kooi een pot met gif neergezet. Binnen een dag was alles op. Gelijk weer goed bijgevuld en de volgende dag lagen in een straal van 2 meter om de pot heen, een stuk of 7 muizen. Ik ga de hele voliere er binnenkort afgooien en een nieuwe voliere bouwen met binnenhok en een apart voerdergedeelt, zodat de muizen er minder goed bij kunnen.
gr jeroen


tuinman222
Website Member
Posts :29

Website Member
2009-01-20 - 21:41:05 send message to tuinman222

voor mij is het mar 1 dier die dit veroorzak en dat is een marter ze zijn zeer slim en komen bijna overal door heen water is geen oplossing is mijn visie mar rondom jou voliere dicht gooien met beton verder een radio in de buurt zetten en an zetten de marter heeft een hekel an het geluid gebeurt er de komende week niks dan was de oorzaak een marter succes verder



Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 184 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede