Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Bevedering Bonte Boer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Bevedering Bonte Boer
Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2004-05-15 - 12:14:07

Ik heb sinds een jaar een koppel bonteboeren. De pop zit er al vanaf de aanschaf ietwat wollig bij (zag ik niet bij de aanschaf). Het lijkt wat op de bevedering van een caique.
Vandaag contateerde ik dat als je goed kijkt, er uit elke veer een kleine hap is. Het zijn de kleine veren óp de vleugels, stuit en rug. In plaats van dat de veer een ronding op het eind heeft is deze gekartelt (niet gerafeld).
Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik dit verhelpen?


J. Schrijver
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2004-05-15 - 15:38:43

als er op de verenpennen stukjes vlees zitten zou ik snel naar de dierenarts gaan dan heb je te maken met bek en verenrot

Groeten Johan


personatus
Oud Lid
Posts :23

Oud Lid
2004-05-15 - 16:08:13

Deze vogel zal zichzelf plukken.
Misschien dat hij/ zei een vitamine tekort kan hebben


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2004-05-15 - 21:37:08

Er zit geen vlees aan de pennen. Vitamine-tekort lijkt me onwaarschijnlijk want de vogels krijgen pellets, zaad en groenvoer + daglicht. Ook zie ik de vogel niet plukken. De vogel is levendig, maar vanaf het begin af aan (16 weken)niet 100% in orde. De vogel is nu een jaar oud.
Ik zal de vogel in ieder geval inspuiten en er
mee naar de dierenarts gaan.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-16 - 00:33:58

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Eerst een vraagje. Komen nieuwe veren tijdens de rui ook in deze staat te voorschijn of zijn ze eerst normaal? Hebben de veertjes achter op de kop hetzelfde probleem?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2004-05-16 - 10:40:02

Of de veren zo doorkomen na de rui weet ik niet. Het is me gisteren pas opgevallen. De vogel is op het moment nog een beetje in de rui. Dus de veren zijn nog aardig nieuw. De veren in de nek hebben hetzelfde probleem. Het zijn alle kleine veren. De grote veren (staartveren en duimveren) zijn wel normaal.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-16 - 18:58:59

Omdat de veren in de nek het ook hebben, en ik aanneem dat die op een plek zitten waar de vogel zelf niet bij kan, lijkt het dus uitgesloten dat hij het zelf doet.
Als de veertjes het al hebben al ze "uitkomen", dan zijn er nog steeds vele mogelijkheden zoals.
-Hij beschikt blijkbaar toch niet over voldoende stoffen die nodig zijn om de veren op te bouwen.
-Als je zo'n veertje "trekt" kun je eens goed naar de schacht kijken. Hoe ziet dat er uit? Is dat schoon wit?
-bekijk de veer eens met gewoon een vergrootglas. Zie je ongedierte lopen of andere vreemde zaken (eitjes)? Vaak sluit de veer dan niet mooi, maar staan de baarden een beetje uit elkaar.
-Zitten er behalve aan de toppen ook weleens gaten in de veren? Dit kun je goed zien als je de vleugels een voor een spreidt en tegen het licht houdt.
-Als je de veer halverwege tussen duim en wijsvinger rolt, blijft hij dan heel, of vallen er stukjes af? (Een beetje verpoedering is normaal).
-Ken je de ouders van deze vogel? Is er mogelijk sprake van inteelt? Op zich hoeft dat geen probleem te zijn voor de toekomst, als je zelf maar zorgt onverwant verder te gaan en te houden. Dan zouden de jongen weer normaal moeten zijn.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2004-05-24 - 23:22:36

Ik heb alle testen van Karel gedaan en alles was negatief. De pennen waren wit, ik heb geen ongedierte ontdekt, geen gaten in de vleugels en geen poreuse veren.
Ik ben met de vogel naar een vogel-dierenarts in Meppel geweest. Hij bevestigde wat Karel al vermoedde; de vogel beschikt niet over voldoende voedingsstoffen om nieuwe gave veren aan te maken. De vogel was goed op gewicht, de ontlasting was goed, maar het borstbeen zag er niet goed uit. Dit was dun en niet erg egaal. Sinds een maand heb ik de vogel op H-pellets, en dit werpt de eerste vruchten af. De nieuwe veren op de kop beginnen te glansen, en onder de vleugels beginnen de eerste nieuwe gezonde veren aan te groeien. Samen met een opfok-voer zal de de vogel er weer bovenop komen.
Ik ben zeer goed geholpen door deze dierenartshappy :)
Tenslotte wil ik jullie allemaal hartelijk bedanken voor de adviezen op dit forum!wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 212 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede