Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Koudgevoeligheid Vidua fischeri (wida) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Koudgevoeligheid Vidua fischeri (wida)
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-09 - 18:59:55 send message to chrislaevers

Dit jaar heb ik een koppel Vidua fischeri's kunnen aanschaffen. Ze hebben nog geen winter bij mij doorgebracht : de man heeft de winter in een kleine kooi doorgebracht en de pop is tijdens de zomer gekomen.
Ik zoek naar de juiste plaats voor ze tijdens de wintermaanden en daar het binnen nogal moeilijk is om ze apart te huisvesten, vroeg ik me af in welke mate ze koudgevoelig zijn.
Volgens mijn notities van vorig jaar heb ik in de warmste volière buiten (met verwarmingsapparaat en volledig afgeschermd door plexiglaspanelen) zeker niet kouder gehad dan -5°C. Een aanpalende volière ook volledig afgesloten krijgt in mindere mate de warmte van het verwarmingsapparaat. Zouden deze vogels daar de winter kunnen doorbrengen?
Bij extreme koude (-10°C of kouder) kan ik ze natuurlijk altijd wegvangen.
Heeft iemand daar ooit iets over gelezen of zo?
In mijn boeken waar de Vidua fischeri in vermeld wordt, staat er geen opmerking bij over koudgevoeligheid ja dan neen. Als het gaat over hun pleegouders (de blauwbuikgranaatastrilde) staat er duidelijk bij dat ze zeer koudgevoelig zijn en deze zitten dus al binnen tot volgende zomer.
Vandaar mijn vraag.
Ik kan ze natuurlijk binnen zetten om zeker te spelen maar dan zitten ze maanden in kleine kooien en mochten ze tegen een klein stootje kunnen, dan kunnen ze genieten van veel ruimte. Dat is me natuurlijk liever.
Dank bij voorbaat voor enige informatie.

Christine.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2008-10-09 - 20:06:21 send message to rajar

Als een vogel vooral tochtvrij en vorstvrij kan slapen dan hoef je je voor overdag geen zorgen te maken dus ze moeten altijd in het nachthok of broedblok kunnen komen.

Mvg Rob


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-10 - 14:11:46 send message to chrislaevers

Dank je voor de reactie. Ik heb geen nachthok maar wel een deel van de volières waar er verwarming is om de koude te breken en daar zit het grootste deel van de vogels in: de binsen de St-Helenafazantjes, de gould's waarvan ik denk te weten dat ze meer koudgevoelig zijn dan bv kanaries en zebravinken.
Mijn zwartmasker roodbekwevers hebben de winter doorgebracht in totaal onverwarmde maar wel ingesloten volière. Vele wevers kunnen en verkiezen zelfs vrieslucht maar van de Vidua fischeri weet ik het niet.
Niemand heeft iets in zijn of haar boeken staan? Of misschien dat iemand iemand kent die ze heeft of gehad heeft jaar na jaar in onverwarmde volière?

Christine.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-10-10 - 16:44:51 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik kan me herinneren lang geleden (rond 1967) eens iets over wida's te hebben gelezen. Men beweerde dat men de Dominicaner's en paradijswida's gerust in een onverwarmde voliere kon laten overwinteren, maar dat de Fisher's en koningswida's gevoeliger waren.

Mogelijk klopte dat wel omdat je destijds veel van de eerste twee soorten in volieres aantrof en zelden of nooit de Fisher's of konings, hoewel die toch ook wel in de handel werden aangeboden (zij het wat minder).

Ik herinner me uit die tijd ook een boekje genaamd "Wevers en wida's" van R. van der Mark.

Inmiddels gevonden op: http://www.antiqbook.nl/boox/aaa/457355089.shtml

Misschien kun je hier iets mee.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-10 - 18:07:51 send message to chrislaevers

Dank je Karel,

Ik kan er zeker iets mee. De aanwijzing is er dus om de vogels warmer dan de andere vogels te houden tijdens de winter. Ik ga in elk geval het boekje (99 blz) uit 1964 bestellen. Het is in de zeer oude uitgaven dat je nog iets vindt over wevers en wida's in de avicultuur.
Dank je, Karel.

Christine.


tristan
Website Member
Posts :25

Website Member
2008-10-11 - 16:13:25 send message to tristan

Ik lees ook in een van mijn boekjes dat deze wida van warmte houdt en dat deze 's winters in een licht verwarmde binnenruimte gehouden moet worden.

Groeten, Sarah


swwakker
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-12-15 - 23:07:28 send message to swwakker

Hallo,

heb je nu nog steeds de fischerwida's?
Zo ja, heb je daar dan foto's van, het zijn zulke mooie vogels.
Ik ben zelf in het bezit van paradijswida's. Ben je ook van plan om met de wida's te gaan proberen te kweken. De fischers parasiteren bij de purpergranaat .
Groetjes S. Post.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-12-16 - 14:24:22 send message to chrislaevers

Hallo S. Post,

Ja, ik heb ze nog altijd. De pop zit al een tijdje binnen maar de man zit nog altijd buiten met een broedlamp gericht op een zitstok waar hij toch altijd warmte kan vinden.
Als je foto's wilt zien, kan je naar Volière hier op het forum kijken. Sorteer volgens gebruikersnaam en dan pag. 13 chrislaevers.
De purpergranaatastrildes heb ik sinds eind juli. Die zitten nu binnen en hebben al twee keer gebroed met telkens 4 uitgekomen jongen maar uit de nest gegooid. Nu zitten ze apart.
Volgend jaar probeer ik opnieuw te kweken met de Vidua fischeri. De pop is toch al twee keer in de nest van de granaatastrildes geweest in de zomer. Als ze volgende zomer er in gaat, ga ik ze na het 'leggen' samen met de man apart zetten. 't Zal een heel puzzlewerk worden waarbij de wida's zullen moeten pendelen van de ene volière naar de andere. Timing zal hierbij zeer cruciaal worden.

Christine.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 228 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede