Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > enkele vraagjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : enkele vraagjes
reinder987
Website Member
Posts :18

Website Member
2008-10-07 - 17:33:29 send message to reinder987

beste mensen.

ik ben een beginnend kweker van barmsijsjes en sijsjes. ik heb de volgende vragen.

heb dit jaar zo,n 10 jonge barmsijsjes gekweekt. en na de eerste rui heb ik ze geplukt. en roodvoer gegeven. nu heb ik van medere mensen gehoord dit niet langer dan 4-6 dagen te doen.
dat heb ik dus gedaan maar nu zijn de nieuwe veertjes zo goed als terug maar ik durf nog niet te zeggen wat mannen en poppen zijn. wie kan mij helpen wat te doen. na de 6 dagen heb ik wel telkens wortel gegeven. wil graag volgend jaar weer kweken met de popjes maarja wil wel zeker weten wat het zijn.

nu nog een vraagje over mijn sijsjes. ik heb veel gehoord dat ze niet teveel eten moeten hebben in de wintertijd omdat ze snel vervetten. hoeveel moet ik per stuk ongeveer geven als ik ze op dagrensoen wil zetten. hebben nu de bakjes dagelijks leeg en wil ook niet te weinig geven. de vogels zitten in buitenvoliere en hebben dus bewegingsruimte. maar wil ze graag januarie koppelen i kooien. zou ook graag weten hoeveel ik dan moet geven. kooien zijn 80x50x50. is hier een standart voor per vogel of moet ik het gewoon zelf wat gokken.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-10-07 - 19:51:43 send message to medaar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

zo veel man . Hoe kan dat ???laugh :D


reinder987
Website Member
Posts :18

Website Member
2008-10-07 - 20:46:12 send message to reinder987

nou hehe ik zie het wel weer ik denk serieuze antwoorden te krijgen en nu dit.
beste medaar niet iedereen is zo succesvol als u. vind met mijn behuizing en totaal geen ervaring best knap dat ik dit bereikt heb en u lacht er om. heel leuk van u dat u beginnende liefhebbers kleineert. bruikbare adviezen geven ho maar.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2008-10-07 - 20:58:48 send message to hj de graaf

goedenavond,

over de barmsijzen

zelf let ik altijd op gedrag en schrijf op welke gevoerd worden dit zijn de poppen.

verder hebben de mannen een zwartere bef en grotere kopvlek en hiermee kom ik er wel uit.
en heb begrepen dat de mannen een rodere stuit hebben. als ik het dan nog niet weet pendel ik een vogel (maar hier geloofd niet iedereen in maar bij mij werkt het wel )

voeding
als je ze zo voert dat ze elke dag alles opeten dan doe je het goed! dan eten ze alles wat ze nodig hebben en niet alleen de vette zaden en zullen ze niet vervetten.

dus telkens zoveel geven dat het net op is bij koude iets meer en als volgende dag er nog voer inligt dan die dag iets minder geven zo doe ik het met al mijn vogels en dat gaat perfekt.

nog even over je sijzen je zegt dat je ze gaat koppelen in januari in broedkooien. staan deze kooien buiten of binnen?

als ze buiten staan dan kan het maar als die kooien binnen zijn dan moet je wel ongeveer dezelfde uren licht en temperatuur hebben anders vallen ze in de rui en word kweken niks meer.

je kan ook nu mannen en poppen al scheiden zodat ze niet alvast koppelen.

mvg




reinder987
Website Member
Posts :18

Website Member
2008-10-07 - 21:08:51 send message to reinder987

beste h.j de graaf. de kooien staan binnen en het zal daar ongetwijfeld ietsje warmer zijn dan buiten. het licht zal niet al te veel schelen mischien ietsje donkerder. wanneer moet ik ze anders in de kooien zetten. heb gelezen in het boekje van sijs en zijn kleurmutaties dat het belangrijk was om ze al in januari bij elkaar te plaatsen. vogels zitten nu gescheiden mannen en poppen.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2008-10-07 - 21:19:57 send message to hj de graaf

Hallo,

de sijzen kunnen best in januari naar binen als de omstandigheden daar ongeveer hetzelfde zijn en een paar graden verschil maakt niet uit. dus binnen dan niet gaan verwarmen.als je maar niet van buiten 8 graden na binnen 22 gaat ofzo die overgang is te groot.


En met licht bedoel ik eigenlijk meer het aantal uren licht. dus als je verlichting binnen hebt dan moet deze aan uren evenveel branden als het buiten licht is. als de dagen gaan lengen dan ook binnen de dagen laten lengen dus de lampen langer laten branden.

dan heb ik nog een tip: doe een stukje ui in je water als vogels van omstandigheden wisselen dit voorkomt dat ze in de rui vallen. deed ik ook altijd met vogels die na de tt gingen en nog maar 1 keer een in de rui gehad op 15 jaar wedstrijd spelen.

heb je geen kunstlicht in je hok dan ga je met buiten mee en hoef je niks te doen. maar dan moet je wel voldoende daglicht hebben anders kweken de vogels ook niet. maar heb je al gekweekt met je vogels binnen dan zal het licht wel goed zijn

en in het voorjaar mag je ook beginnen met het opvoeren van het eivoer wel weten

mvg



reinder987
Website Member
Posts :18

Website Member
2008-10-07 - 21:40:16 send message to reinder987

ok bedankt voor de reacties hier heb ik tenminste wat aan. de barmsijsjes zal ik proberen te sexen (hoop dat het lukt maar zal wel moeilijk worden). ik zal de temperatuur in de gaten houden in het hok zal niet te warm worden denk ik (max 15 graden) het licht zit wel goed heb vorig jaar ook jongen gehad in dit hok. over eivoer enzo dat weet ik allemaal.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-10-08 - 23:22:16 send message to roodmus

Hallo Reinder.

Bedoel je 4-6 dagen rood geven ik denk dat het wat te kort is.

Ik zelf doe dit een paar weken voor de rui begint.
En hou dat een aantal weken vol,zo doe ik dat al jaren bij mijn Noorse Goudvinken.

Ik geef rood intensief van Bogena.

Suc6


reinder987
Website Member
Posts :18

Website Member
2008-10-09 - 06:22:33 send message to reinder987

ik had anders van velen gehoord dat 4-6 dagen lang genoeg was voor barmsijsjes. maar zal even 2 vogels appart zetten en het wat langer geven. zien wat me dat oplevert. bedankt voor je reactie roodmus



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 260 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede