Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vraag over vitamine Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vraag over vitamine
henk50
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-09-29 - 12:25:46 send message to henk50

ik heb vitamine van beapher gekocht multi
is dat voldoende voor mijn blauwe goulds
op de gebruiks aanwijzing staat 1 druppel per vogel. als ik dus 1 vogel in een kooi heb doe ik 1drupel in het water bakje, heb ik drie vogels in de dezelfde kooi en doe 3 duppels in het zelfde water bakje, dan krijgen de vogels in mijn ogen toch meer vitamine binnen.
of zie ik dat verkeerd.
wie kan mij hier advies in geven
vrg henk


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2008-09-29 - 12:49:17 send message to marie rose

van goulds weet ik niks, de vitaminne die ik gebruik voor mijn kromsnavels daar staat op zoveel druppels per liter water


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-09-29 - 13:19:20 send message to Karel

Altijd lastig zo'n dosering, met name als het in water moet worden opgelost.
Allereerst moet je vaststellen hoeveel van het aangeboden water daadwerkelijk wordt opgedronken, voordat je het ververst.

Stel dat je 1 vogel hebt en iedere dag vers water verstrekt en bij bij het verversen constateert dat het bakje nog halfvol is, dan betekent dat, dat je dosering 2 druppels per bakje moet zijn. Omdat de vogel maar de helft opdrinkt, krijgt hij op die manier toch maar 1 druppel binnen.

Bij meerdere vogels is het wat lastiger omdat niet iedere vogel evenveel drinkt, maar je zult daar voor de dosering toch maar vanuit moeten gaan.
Omdat je aan drie vogels meer water geeft dan aan 1 vogel, zul je meer druppels moeten toevoegen om de concentratie gelijk te houden:
theoretisch 3 druppels in een hoeveelheid die ze in een dag precies op zouden drinken. In de praktijk, net als bij 1 vogel, zul je moeten kijken hoeveel water er dagelijks overblijft.

Ook hier geldt: als de helft overblijft, dan zul je 2x3 = 6 druppels moeten toevoegen om te zorgen dat er 3 druppels worden opgenomen (iedere vogel gemiddeld dus 1).


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-09-29 - 13:57:33 send message to Ton Koek

1 druppel per vogel is een onzinnige dosering. Als een gould echt zo'n druppel zou binnenkrijgen is hij binnen een uur aan de dunne.

1 Druppel op een liter, op een grote drinkfontein, op een kleintje? Hier heb je niets aan.
Ik zou de fabrikant bellen en vragen wat er bedoeld wordt en daarna de mening van een dierenarts willen weten.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-09-29 - 15:33:39 send message to Karel

quote
1 druppel per vogel is een onzinnige dosering


Dat ben ik niet helemaal met je eens Ton. Ook de druppel zelf is op zich al een "verdunde oplossing" en geen pure stof. Ook de dierenarts schrijft toe te dienen (vloeibare) medicijnen voor in de vorm van aantal druppels per vogel (gebaseerd op het gewicht van de vogel) per dag.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-09-29 - 18:00:09 send message to Niltava

Is de druppel gebaseerd op voer of water?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-29 - 19:02:52 send message to Rogert

Waarom schrijft een dierenarts dat op die manier voor?

En over welke medicijnen hebben we het dan?

Als je via het water medicijnen/vitamine geeft kun je nooit een juiste dosering geven als het gaat om het gewicht van de vogel. Want de hoeveelheid water zorgt er voor hoeveel een vogel binnen krijgt.

En dan is het ook nog eens per soort verschillend hoeveel ze drinken.

En als het dan ook nog eens een verdunning is betaal je een hoop voor een potje water!

Ik zou overstappen op vitamine in poedervorm. Dit kun je bij het eten verstrekken, is makkelijker te doceren en verdampt niet.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-09-29 - 19:36:44 send message to Karel

Een dierenarts schrijft de medicijnen zelf weer voor, aan de hand van richtlijnen van de fabrikant. Dosering wordt gebaseerd op het normaalgewicht van de vogel, omdat dit een indicatie is voor de grootte van de vogel (hoeveelheid bloed). Het medicijn komt dan in de juiste dosering in het bloed terecht om te worden vervoerd naar de plaats des onheils.

Overigens heb ik nog geen vogelarts getroffen die bepaalde op welke manier (water/voer/krop) het medicijn moest worden toegediend. "Hoe je het er in krijgt, mag je zelf bepalen...als het er maar in komt happy :)"
Bij grotere vogels is het niet zo'n probleem omdat meestal injectie in een witte meel- of morioworm prima werkt, maar bij kleinere zaadeters wordt het helaas lastiger en ben je vaak aangewezen op het water of krachtvoer als drager, waarbij je nooit helemaal zeker bent of de juiste hoeveelheid wordt opgenomen.

Overigens is de dosering van vitaminen minder kritisch, vooral omdat deze maar gedurende een relatief korte periode worden verstrekt (mag ik hopen).


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-09-29 - 23:05:26 send message to Ton Koek

Bij medicijnen die je zelf toedient zal het werken, bij deze vitamineoplossing (bestaat dat woord eigenlijk?) moet je toch echt geen hele druppel in een vogel druppelen.
Vergelijk het met de aloude levertraan; een eetlepel was al erg, laat staan een vijfde deel van je lichaamsgewicht.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-09-30 - 12:41:15 send message to Karel

laugh :D Ja, dat woord bestaat Ton. Vitaminen zijn zeer instabiel (gevoelig voor licht, lucht en warmte). Om die reden worden ze vaak gestabiliseerd door ze op te lossen in olie (ADEK) of water (B).
Vitaminen in vaste vorm zijn overigens meestal van een beschermend laagje voorzien.

Hoewel het vraagstuk over de dosering en toediening op zich interessant is, lijkt me de vraag:"Waarom vitaminen geven als er al uitgebalanceerd gevoerd wordt?" nog veel belangrijker, of niet?


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2008-09-30 - 18:59:32 send message to hj de graaf

wat ik eigenlijk nooit zo goed snap is dat met medicijnen en vitaminen altijd uit word gegaan van een liter water.

ik moet dat altijd omrekenen naar me kleine fonteintjes want een zieke vogel of vogels die vitaminen krijgen gaan bij mij apart en krijgen geen liter fles water maar zon klein waterflesje!

dus als ik dat dan omreken is het vaak een hele kleine hoeveeldheid die ik nodig heb en dat vind ik lastig doseren heb nu een spuitje van 0,5 tot 5 ml dat gaat aardig voor vloeibaar maar poeders zijn erg lastig. had liever een standaard dosering als 1 schepje op 100 ml dan 3 op 1 liter.

mvg



mvg


Hubers
Website Member
Posts :12

Website Member
2008-09-30 - 19:00:40 send message to Hubers

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Gevoelig voor warmte, inderdaad Karel. Dus in de koelkast er mee en niet tijdens de zomerdagen bij 25 (of meer) graden in een kastje in het vogelverblijf wat ik zo wel eens bij liefhebbers heb gezien. Ook goed op de houdbaarheidsdatum letten wanneer je het product in een winkel koopt.

Wat betreft de vet cq wateroplosbare vitamines nog even het volgende over Vit. A. Bij bepaalde infecties zoals aan oog en binnenkant van de snavel (bv Candida inf.) is het handig om wateroplosbare Vit.A (naast evt antibiotica bij ooginfectie / of bv Nystatine bij een schimmelingfectie) bij te geven. Vit.A heeft een versterkende invloed op de slijmvliezen. De apotheek kan het evt maken. Het product is goedkoop en voor een aantal maanden in de koelkast te bewaren. Moet je wel even informeren bij een direnarts hoeveel IE (Internationale Eenheden) de concentratie moet zijn.
Dit kun je dan eenvoudig in bv het water doseren.

Voor doseringen is het mooiste wanneer je een 1 ml spuitje hebt. Een druppel (waterige oplossing) is 0,04 ml. Dus 25 druppels zitten in een ml. Druppelaars gaan niet altijd tot de bodem van een flesje. De druppelaar of het spuitje zou je eigenlijk moeten ontsmetten of af en toe uitkoken (indien mogelijk) voor dat je weer onderdompelt in een flesje met medicijn/vit. of wat dan ook. Dit om vervuiling tegen te gaan waardoor de houdbaarheid sterk kan teruglopen.


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2008-09-30 - 20:24:42 send message to Jhoukes

Ik zelf zorg er altijd voor dat het water een klein beetje geel wordt. Nog nooit problemen mee gehad.

Gr.

Jordy


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-10-01 - 20:38:10 send message to paintim

Het lichaamsgewicht van een kanarie ligt tussen de 20-25 gram. Volgens mij drinkt de kanarie ca.5 ml per dag.
Met die nippeldrinkflessen is dat aardig te bepalen. Echt nauwkeurig krijg je dat nooit. De een drinkt wat meer dan de ander. Temperatuur en droogte spelen ook een rol.
Maar goed 5 ml dus. Om dan voor 1 vogel in een drinkbakje 5 ml water te doen en 1 druppel vitamine.Dat is te doen.Alleen kan de vogel dat beetje vloeistof niet van de bodem drinken.
Voor 1 vogel zou ik dan gewoon 2 druppels vitamine op een bakje/glaasje water doen.
Voor grote aantallen vogels ligt het wat eenvoudiger.
Oplossingen voor 1 liter bestemd daarvoor kan je gewoon het decimale stelsel toepassen.
Even terugrekenen. Dat wordt uiteindelijk ook met appelazijn gedaan.
B.v.
1000 ml water - 10 ml appelazijn
500 ml water - 5 ml
enz. tot 100 ml water - 1 ml appelazijn

Vr.groeten van
ANTONI



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 126 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede