Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vingerplant (fatsia japonica) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vingerplant (fatsia japonica)
Stefan1990
Website Member
Posts :83

Website Member
2008-09-20 - 11:21:17 send message to Stefan1990

Hallo,

mijn nieuwe voliere is zo goed als af, nu wou ik weten of er iemand een vingerplant in de volière heeft (gehad) en of dit problemen geeft.
Ik heb namelijk een website gevonden die zegt dat de plant giftig is terwijl hierover niets gezegd wordt bij wikipedia

mvg Stefan


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2008-09-20 - 15:56:33 send message to marie rose

deze plant is giftig, ik raad het je af om deze in de voliere te planten


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-20 - 17:06:34 send message to Rogert

Ik denk dat je best kan overwegen deze plant te planten. Vaak smaken giftige planten bitter en zullen je vogels er niet veel van eten. Hooguit slopen. Maar een NIET giftige plant zal het meer moeten ontzien.

Ikzelf heb een Taxus in mijn voliere staan en deze wordt totaal niet aangegeten. Wel zitten de vogels er graag in. Giftige planten worden ook gebruikt als nestmateriaal. Dit dood ongedierte. Bij mijn niet giftige Acer worden geregeld bladeren afgetrokken, maar niet opgegeten.

Ik kan me voorstellen dat de vingerplant een ideale plant is voor vogels om in te schuilen als het regent. Als je er ook nog andere planten in heb staan zullen ze deze wel met rust laten.

Als je vogels behoefte hebben aan groen dan voeg je toch gewoon wat andijvie toe aan je etensbak!

http://www.russischblauw.info/artikelen/gevarengiftigeplanten.html


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-09-20 - 17:11:46 send message to Karel

Bij twijfel........niet doen.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-09-24 - 18:05:33 send message to meyer

Ik vindt het niet verstandig om een ander een advies te geven om toch maar een giftige plant in zijn voliére te plaatsen. Er kan en risico aan zitten dat er vogels aan dood gaan.
De vingerplant is een giftige plant dus gewoon een andere plant nemen,er is immers keuze zat.
Maar uit het toppic is niet op te maken of het om een buiten of binnen voliére gaat.De vingerplant is een kamerplant en kan dus toch niet in een buitenvoliére overleven.

Groeten Meyerwink ;)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-09-24 - 18:13:53 send message to Ton Koek

Nou, kamerplant....

Volgens een aantal tuinboeken is deze plant semi-winterhard (-10 ºC). Dus zachte winters zouden geen problemen mogen opleveren. Er wordt melding gemaakt van tot flinke struiken uitgegroeide exemplaren die al een aantal winters hebben overleefd. Wel kan er bij al te strenge winter bladschade ontstaan. Om de plant tijdens al te strenge koude periodes te beschermen is het raadzaam deze af te dekken, bijvoorbeeld met een rietmat.

Fatsia japonica (Fatsia japonica)

Omschrijving: Wintergroene heester met grote bladeren met in het najaar witte bloeipluimen.
Bloeiperiode: oktober
In de kleur(en): wit
Te gebruiken als: heester


Fatsia japonica is vooral bekend als huiskamerplant, het is echter ook een makkelijke tuinplant die op een beschutte plek in de halfschaduw snel tot een flinke struik uitgroeit. Rond oktober produceert de Fatsia witte bloemtrossen. Bij vorst hangen de bladeren slap, maar ze herstellen zich snel. Deze plant is volkomen winterhard.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-09-24 - 19:57:08 send message to meyer

Volgens mij gaat het er nu om of de plant giftig is voor vogels.

Groeten Meyerwink ;)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-09-25 - 02:25:46 send message to Ton Koek

Zoals bij zoveel planten kunnen bepaalde delen giftig zijn bij inname. De vraag is welke vogels er in de volière komen, zelf zou ik het bij kanaries en zebravinken niet gokken, die zijn al te gedomesticeerd. Cultuurvogels echter weten zelf heel goed wat ze wel of niet moeten eten.

Om het nog ingewikkelder te maken; sommige stoffen die wij giftig noemen, hebben vogels af en toe nodig.
Een eenduidig antwoord is dus erg lastig te geven
maar we doen ons best... happy :)


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-09-25 - 07:30:44 send message to zourky

Stefan winterhard en bladhoudend(camelia)


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-09-25 - 07:33:09 send message to zourky

Nog een winterhard en bladhoudend,de juiste naam weet ik niet maar ik denk wilde laurier


Stefan1990
Website Member
Posts :83

Website Member
2008-09-28 - 15:50:53 send message to Stefan1990

Nou ik heb hem toch maar niet in de volière gezet, ik heb voorlopig al wat andere planten gezet en later zet ik nog een boompje of een struik

bedankt voor de reacties en tips allemaal
mvg stefan



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 208 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede