Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoe krijg ik mijn vogels in de buitenvlucht ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoe krijg ik mijn vogels in de buitenvlucht ?
Dandy
Website Member
Posts :17

Website Member
2008-09-10 - 18:42:38 send message to Dandy

Sinds een week heb ik parkietachtigen in mijn nieuwe voliere, dit is voorzien van een nachthok met aangebouwde buitenvlucht.
Heb deze vogels losgelaten in het nachthok, maar veel zin om in hun buitenverblijf te komen hebben ze tot nu nog niet gehad.
Ze kunnen in de buitenvlucht komen via een luik.
Mijn vraag is nu zullen ze het langs deze weg vinden ?


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2008-09-10 - 19:01:42 send message to Asura

Ik denk dat ze het wel vinden, maar ze zullen misschien nog niet zo goed durven. Als er 1 de stap zet, zal de rest waarschijnlijk ook snel volgen. Ik denk dat je ze nog wat meer tijd moet gunnen.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-10 - 19:27:23 send message to Rogert

Ja, ben daar helemaal mee eens.

Tip voor de avonden: zorg er voor dat de lamp in het binnenverblijf nog zeker een half uur aan is als het buiten al donker is. Op deze manier kunnen de vogels alsnog het nachthok vinden, en zitten ze snachts niet buiten te kniezen. Vogels vliegen naar het licht.

Het omgekeerde kun je ook overdag doen. Zorg er voor dat het relatief donker is in je nachthok. Op die manier zullen ze eerder naar het licht van buiten trekken. Maar let wel dat ze wel hun eten kunnen vinden.


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-09-10 - 19:42:44 send message to zourky

Plaats hun eten in de buitenvlucht,maar wel zo dat ze het van binnen zien staan,ze zullen rap zien hoe alles in elkaar zit.


Dandy
Website Member
Posts :17

Website Member
2008-09-10 - 21:15:49 send message to Dandy

Bedankt al voor de tips, is vast en zeker de moeite waard om het te proberen.
Groetjes,
Dandy


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-09-10 - 23:41:00 send message to digipeet58

plaats liever geen eten buiten, als ze daar aan gewend raken komen ze moeilijk of nooit meer binnen.
wil je ze naar buiten lokken:
haal het eten weg en hang in de buitenvlucht een gierstkorrel, die ze kunnen zien maar waarvoor ze toch door de opening naar buiten moeten.
zitten ze eenmaal buiten; plaats voer terug in binnenhok en laat ze de gierstkorrel opeten.
verder is de tip van het licht prima, kan het zelf niet beter zeggen.
Peter


irri
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-09-11 - 11:21:25 send message to irri

hoi, je zou het ze ook aan kunnen leren, (wij waren wat minder geduldiglaugh :D...zo hebben wij dat met 2 groepjes catharina's gedaan, die vertikten het ook om naar buiten te gaan, de eerste paar dagen hebben we de brutaalste vogeltjes naar buiten gestuurd, (alleen via de invlieggaten) en toen volgde de rest ook, zelfde met het terug gaan naar het binnenhok, want dat deden ze dan ook weer niet... het heeft maar 1 week geduurd en nu gaan ze zelfs per groepje naar hun eigen verblijf terug, op 1 verstekeling na soms..
succeswink ;)
groetjes marjan


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-09-12 - 07:41:55 send message to zourky

Digipeet,gierstkorrels is dat geen eten,als ik schreef plaats het eten buiten,zodat ze het van binnen zien,zeg jij plaats liever geen eten buiten,als achteraf dat eten terug binnen staat zullen ze wel binnen gaan,ze moeten het leren de opening tussen binnen en buiten.Maar als jj liever gierstkorrels hebt mij ook goed.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-09-12 - 09:11:51 send message to digipeet58

gierstkorrel is ook "ëten"
ik probeerde alleen duidelijk te maken:
binnen voeren/eten geven is beter
i.v.m. ongedierte,
daarom op laten eten en niet meer.
ik schreef alleen uit eigen ondervinding
en wil het beslist niet beter weten
probeer alleen maar te helpenhappy :)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-12 - 17:33:30 send message to Rogert

Ik zou de vogels niet gedwongen naar buiten doen. Een vogel onder dwang heeft stress en leert niet datgene wat jij wil. Hij leert alleen dat jij de persoon bent die hem vangt en dat hij daar angst voor krijgt.

Met geduld en positieve stimulatie zoals de trosgierst kan een optie zijn voor even, maar haal niet de voerbak weg. De vogels hebben al stress en als jij dan ook nog eens het voer weg haalt krijgen ze alleen maar meer stress, of raken ze uit conditie.

De vogels moeten zelf hun weg naar binnen en buiten vinden door het zelf te ontdekken. Er zijn vogels die dom zijn en niet hun soortgenootjes volgen die wel de weg naar binnen weten te vinden. Zo'n vogel kan ongemerkt omkomen van de honger.

Geduld .........


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2008-09-12 - 18:24:58 send message to Richard V

geduld is ht belangrijkste. Bij mij heeft het wel eens 6 weken geduurd...


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2008-09-12 - 19:33:27 send message to mijnkaketoes.nl

Gewoon geduld, geduld en nog eens geduld.
Komt vanzelfwink ;)


Rijstfish
Website Member
Posts :14

Website Member
2008-09-12 - 22:25:11 send message to Rijstfish

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

vogels dwingen om naar buiten te gaan is geen optie.
wat ik op de foto's niet kan zien is of er aan de binnenkant ook een aanvliegplank is aangebracht zoals aan de buitenkant.
Vogels willen meestal wennen aan iets nieuws en zullen zonder aanvliegplank niet direct het gat induiken.
Als er aan de binnenkant ook zo'n plank is aangebracht kun je proberen om tijdelijk je nachthok iets donkerder te maken zoals Rogert ook al schreef.


Dandy
Website Member
Posts :17

Website Member
2008-09-13 - 08:44:29 send message to Dandy

Hallo iedereen,
Het lijkt me beter om de vogels rustig te laten wennen aan hun nieuw verblijf, zoals de meesten als raad meegeven... veel geduld hebben dus.sad :(

En aan de binnenzijde van het nachthok is er ook een aanloopplank voorzien.
Ik heb een raam zitten in hun hok, als ik dit tijdelijk ga donker maken geeft dit weer nieuwe stres denk ik.
Toch bedankt hoor voor de tips.
Groetjes
Danny


Dandy
Website Member
Posts :17

Website Member
2008-09-27 - 21:24:12 send message to Dandy

En ja hoor mijn geduld heeft succes gehad, mijn vogels hebben hun weg naar buiten dan toch gevonden.
Een grote aanrader op dit vlak is inderdaad GEDULD en nogmaals GEDULD.
Bedankt iedereen.
Mvg
Danny



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 208 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede