Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Kamervoliere bouwen... advies gevraagd! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kamervoliere bouwen... advies gevraagd!
ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2008-08-20 - 15:09:26

Dag vogelliefhebbers van de eerste orde wink ;)!

Ik ben er even tussenuit geweest, maar de hobby staat niet op een laag pitje. Alleen heb ik niet erg veel tijd om regelmatig op het forum te verschijnen al zou ik dat willen. M'n studie en social life nekken dat een beetje. In ieder geval... na een hypergave zomervakantie heb ik voordat het leven zijn normale gang weer hervat nog een tweetal weken te spenderen. Nu heb ik het plan gevat een heuze kamervoliere te gaan bouwen ter vervanging van de oude kooi die ik nu heb. Deze moet niet alleen een stuk ruimer worden met het zicht op uitbreiding van het aantal vogels, maar ook vooral practisch en duurzaam zijn.

Mijn vraag aan jullie is dan ook of er nog adviezen zijn omtrent de aspecten die hiermee van doen hebben? Ter info: het betreft een voliere voor grasparkieten (en in de toekomst tevens zebravinken, mozambiquesijsjes, eventueel kwartels en vogels van dergerlijke orde).

- Welke materialen raden jullie aan? En welke vooral niet!?
- Wat zijn goede afmetingen? (Alles is relatief, maar een richtlijn... ?)
- Praktische tips voor eenvoudig onderhoud?
- Gaasmaat?
- Open of dichte achterwand?
- Enz...! Alle overige tips en aanraders en info is ven harte welkom.

Gracias!!
Wouter


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-08-20 - 20:06:36

Grasparkieten kunnen alles wat van hout is stuk knagen, je komt dan al snel bij aluminium.
Als het om alleen de grasparkieten gaat, is 19 x 19 mm een prima maaswijdte.

Je schrijft ook over tropen, daarvoor is 12 x 12 of 13 x 13 mm beter geschikt.
Je wil de grasparkieten toch niet samen met tropen houden?

Welkom terug weer overigens. happy :)


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2008-08-20 - 20:07:45


Materialen zou ik gaan voor aluminium en trespa das meest strakke en weinig onderhoud maar wel vrij prijzig.

omdat de voliere binnen staat denk aan een vrij hoge opstaande rand zodat troep en bodembedekking binnen blijft.

mvg


geon
Website Member
Posts :52

Website Member
2008-08-20 - 20:15:23

90% van de voliere panelen die wij gemaakt hebben,waren bespannen met 16 x 16 x 1.02 mm gaas.
Geschikt voor Goudbuikje tot Pannant rosella's
Een zeer universele maat


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2008-08-20 - 21:44:53

Nee nee, grasparkieten en tropen wel gescheiden uiteraard! Anders gaat het fout, maar dat is goed te doen met een removable tussenschot of ietsdergelijks, toch...

Overigens, allen bedankt voor de snelle reacties voor zover al! Erg fijn, dat is de echte VogelArena mentaliteit!

Wouter


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-08-21 - 00:58:08

Voor binnen kun je ook denken aan kamerplanten in het deel voor de tropen, denk dan aan vochtbestendig materiaal ook voor de bodem.

Vogelleifhebbers zeuren wel eens wat tegen elkaar maar uiteindelijk komen we hier toch geholpen te worden en om te helpen, toch? happy :)


thieb
Website Member
Posts :39

Website Member
2008-08-22 - 20:11:19

als het voor binnen is misschien het onderste deelte voorzien van plexyglas. zodat er minder van de bodem kan opvliegen en als je het eten ook op de bodem legt beperk je het vuil dat in de kamer kan komen. heb dat toch altijd gedaan met mijn gewone kooien. anders was het soms erg (zeker met mijn grasparkieten die graag zoekte naar hun favoriete zaad dat juist vanonder lag in het potje) ( ook de reden waarom ik er geen binnen meer mag zetten van mijn ma)


gjbneophema
Website Member
Posts :38

Website Member
2008-08-22 - 21:22:09

een kooi van aluminium en kunstof paneel is ook mogelijk hier heb ik zelf lori's in zitten
kunstof panelen zijn veel goedkoper dan trespa
de voerbak zou ik persoonlijk niet onder in de kooi plaatsen (ivm vervuiling van ontlasting) er is bij de betere dierenwinkels div voerbakjes te koop waar weinig of geen rommel van komt

dus met andere woorden als ik de keuze had gebruikte ik aluminium en kunstof is ook nog eens goed schoon te houden

mvg willem


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2008-08-31 - 01:33:12

En wat betreft de afmetingen? Wat raden jullie aan?


thieb
Website Member
Posts :39

Website Member
2008-08-31 - 09:29:58

zo groot mogelijkwink ;) zorg wel dat je nog kunt zitten.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-08-31 - 15:10:04

Dat zeker en daarnaast liever meer breedte dan hoogte.
De helft van de woonkamer lijkt me redelijk. happy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede