Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Boek Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Boek
Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-08-17 - 21:34:00

Hoi, ik ben eigenlijk op zoek naar een goede vogelencyclopedie maar dat is moeilijker dan het klinkt. Veel informatie in dergelijke boeken is voor de hand liggend, niet gegrond, verouderd, of algemeen bekend bij iemand met een meer-dan-gemiddelde interesse in biologie en daardoor niet geschikt om specifieke vraagstukken over bijvoorbeeld gedrag en huisvesting voldoende op te lossen. Soms zijn dergelijke boeken juist te karig, alleen kweek/ of kenmerkgericht, of onbereikbaar voor niet-biologen.`

Omdat ik reeds veel boeken over huisdieren verkregen heb waar ik eigenlijk achteraf geen bal aan had omdat er ongegronde stereotypen in staan zonder echt nuttige informatie over bijvoorbeeld E.H.B.O. zou ik toch lastig willen zijn en jullie om advies willen vragen.

Gezien mijn gebrekkige kennis op het gebied van kooi- / en voilére vogels kwam ik via deze site uit bij de Geïllustreerde Kooivogels en Volierevogels encyclopedie uit 2006.
Is die geschikt om wat bijzondere en praktische kennis op dit gebied op te doen?


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2008-08-17 - 22:08:47

ik heb zelf het boek wat je noemt en vind het een goed boek zeker als basis en er staat meer uitgebreidere informatie in dan in de meeste boeken maar bij sommige soorten is het toch een vrij standaard verhaaltje.

wat ik vaak doe is van ik gebruik een encyclopedie als uitgangsmateriaal en als ik van een vogel meer wil weten of ga er een aanschaffen dan kijk ik of er niet een boek is over alleen die soort vogels.

in mijn geval kanaries, europes cultuurvogels zijn er erg veel goede boeken maar ook zeker sites met aanvullende informatie.

er is ook een vogelboekhandel j en j uit nunspeet die veel goede boeken verkopen

mvg

H.J de Graaf


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-08-18 - 20:27:56

Ik ben heel tevreden over die Kooi en Volierevogels encyclopedie.
Het enige is dat er naar mijn idee sommige soorten niet in vermeld staan (zoals de Ceresamadines!)
Verder is het een prachtig boek, een must voor iedere vogelliefhebber!

Als ik niet tevreden ben met de info uit dat boek dan pak ik er andere vogel boeken bij. Die vullen elkaar (meestal dan) wel aan.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-08-18 - 21:35:27

wie zoekt die vindt. boekenbeurs. bieb. rommelmarkt. EN vragen aan Echte vogel kwekers. ER zijn er vele. PS heb je wel vogels. IK wel kweek al 45 jaar inlandse. De Botvink. Den medaar.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-08-18 - 23:34:22

Ik heb in al mijn vogeljaren al heel wat boeken uitgepluist,vooral vroeger moest je alles uit boeken halen. Nu weet ik wel beter en koop geen boek meer waar het verhaal van één persoon in geschreven staat en zoek op internet en kan daar zoveel informatie krijgen als ik wil en dan nog van verschillende kwekers ook.

Groeten Meyerwink ;)


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-08-19 - 22:27:53

Nou, wat "echte" vogel literatuur misstaat niemand hoor. Je moet ook niet alles geloven wat je op het internet leest.

(in de boeken natuurlijk ook niet altijd, maar ik beschouw dat toch als iets safer).


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-08-19 - 23:17:14

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Waar denk jij dat een schrijver zijn informatie vandaan haalt? Als jij een beetje kunt schrijven kun je zo een boek maken en dan maar hopen dat het een beetje geloofwaardig overkomt zodat het verkocht word.Je hoeft er niet eens voor achter de vogels aan te gaan. Als je informatie van internet af wil halen moet je het niet bij één stuk laten maar meerdere stukken van kwekers lezen zodat je kunt vergelijken en je kunt er dan zelf de bruikbare informatie uithalen.Zo had [Zebravinkje]ook op internet kunnen opzoeken wat vogelmuur is want de naam onder je foto bij je voliére klopt niet helemaal.
Als ik informatie zoek dan duik ik het net op en pluis alles uit,dan ben je met een boek gauw uitgepluist,maar dat is mijn idee, hoe een ander dit doet moet ieder voor zich weten.


Groeten Meyerwink ;)


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-08-20 - 10:43:04

Dat ik dacht dat dat vogelmuur was komt niet uit een vogelboek.

Daarnaast zullen die boeken die vaak door meerdere kwekers al lang geleden zijn samengesteld (voor de tijdperk van het internet) heus geen complete onzin vermelden.

Maar waar gaat deze discussie eigenlijk over? Ik ben van mening dat je beide bronnen uitstekend met elkaar kunt combineren.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-08-20 - 20:05:28

Er is natuurlijk geen 1 boek waar heel veel in staat over heel veel vogels. Dan zou dat boek onnoemelijk dik worden.

Ik heb ook de encyclopedie die je noemde maar een boek waar ik ook nog graag in blader is:

Handboek Kooi- en Volierevogels van David Alderton. (ISBN 9059200074)

Een boek met heel veel mooie foto's en alle gangbare soorten staan er in.
Maar voor kweekinformatie kan je beter het internet napluizen en vogelarena bied ook echt enorm veel informatie


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-08-21 - 10:37:18

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik zal mijn motivatie voor het verkrijgen van een boek even duidelijk toelichten:
zoals sommigen weten heb ik (nog) ratten als huisdier. Een schande zeggen veel mensen. Ook bij deze dieren is het van belang dat je ivm. kanker en ziekten, zeer kundig geraakt met de houdwijze van deze dieren als je hier zo goed als mogelijk mee bezig wilt.

Echter, informatie over ratten is bijna altijd niet volledig of onjuist- / gedateerd.
Zo wordt er aangenomen dat zij niet buiten gehuisvest kunnen worden, dat een veelzijdig dieet goed voor ze is (terwijl men tegelijk denkt te weten dat pure chocolade voor ratten dodelijk is), dat bijvoorbeeld 'niesziekte', (vaak ´rattenbrochitus´ / rattenmijt), onbehandelbaar is, en dat de maximum te bereiken leeftijd voor de gemiddelde tamme (´bruine´) rat zo´n 1,5 tot 3 jaar oud is (inmiddels bijgesteld naar 4 tot 6,5 jaar).

De meeste zelfbenoemde experts hebben van hun dier bijvoorbeeld geen weet over hoe zij mineraalwaardes op peil moeten houden of hoever je moet gaan bij het disinfecteren van het verblijf en het vermenselijken van het dier.

Daarnaast is vaak niet duidelijk wanneer men een dierenarts moet opzoeken en daarbij weten veel dierenartsen natuurlijk niet alles over het soort dier (niet zo verwonderlijk gezien de bij te houden kennis van dit beroep behoorlijk veel uitgebreider is dan dat van een arts).

Men dient natuurlijk niet voor het plezierig en verantwoord houden van een dier goed op te hoogte te wezen van al deze informatie (want een goede kwaliteit van leven is meer dan juiste voeding en maximum leeftijden). Ik kies er echter wel voor om dit soort dingen zoveel mogelijk te weten te komen alvorens ik een dier aanschaf. Beter om-verlegen dan mee-verlegen zeg maar.

Vogels als huisdier is voor mij een boeiend onderwerp geworden daar waar ik er voorheen niets van wilde weten. Daarbij heb ik een obsessieve drang naar algemene kennis die ik op mijn Franse balkon kan verkrijgen. Genoeg reden om goede literatuur aan te schaffen alvorens het beestje zelf te gaan halen.

Oh, en ja, ik ga ook het uitgaansleven nog in en heb ook menselijk contact over de vloer. Dan zijn gezonde en vrolijke vogels toch vaak weer een pluspuntje.

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Dank voor al uw reacties, ook die in mijn berichtenbox. Leuk om te weten dat er nog dergelijk actieve forums bestaan waar men ook graag op het onderwerp van een bericht zelf in wilt gaan, inplaats van het enkel over de juistheid achter de gedachtengang hierachter te gaan hebben.

Ik denk dat ik het genoemde boek aan zal schaffen gezien ik dankzij veel onverwacht invalwerk voor anderen deze week wat meer te besteden heb dan anders. Maar waarschijnlijker is het dat ik ook even een bieb in duik zodat ik kan zien welke boeken er zijn. Dan kan ik ze namelijk ook in mijn handen houden.

-------------------------------------

Reactie op de vraag van medaar

Nee, ik heb nog geen vogels.
Wij hadden in de familie een grote voilere, een roodstaart die naar de papagaaienopvang ging omdat deze te alleen was, en een beo van mijn opa.
Maar in ons gezin zelf hadden wij enkel honden, katten, konijnen en vissen. Daar wij tegen kooien waren (en eigenlijk ook tegen hokken, maar mijn zus kwam met die konijnen).
Toen de meeste dieren het huis uit gingen ben ik toch overgestapt op makkelijk te houden kooidieren waar je ook wat mee kunt ondernemen (ratten). Naar enig onderzoek zijn vogels hier soms ook geschikt voor en heeft deze site mij enthusiast gemaakt. Helemaal daar ik niet van plan ben om na mijn verhuizing nog iets met ratten te doen gezien zij niet binnenhuis los mogen (uit praktische overwegingen, want zij zijn net als honden opvoedbaar, maar kunnen achter kasten zitten en bij openstaande ramen het behang eraf trekken als zij de kooi niet in kunnen of te gewend raken aan hun omgeving).


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-08-21 - 14:33:36

Hier volgt een lijst van boeken die ik heb met een uitgebreide beschrijving. Rechtstreeks van mijn website gekopieerd. Een beetje rondzoeken via google of deze website kan dus ook geen kwaad.

Hier zijn de vogel boeken die ik heb, met een beschrijving. Elk boek heeft zijn eigen waarde, maar ik moet Kooi en Volièrevogels encyclopedie aanbevelen!

1. Kooi en Volièrevogels encyclopedie.
Schrijver: Esther J.J. Verhoef
Uitgeverij: REBO Productions
Beschrijving: Werkelijk alle vogelsoorten staan in dit boek, met prachtige foto's (in kleur) en goede, kloppende beschrijvingen. Elke vogelliefhebber zou dit boek moeten hebben!
Minpuntje: Het valt mij op dat een bekende vogel als de Ceresamandine er niet in staat.

2. Zebravinken
Schrijver: Cor Stork
Uitgeverij: Keesing - Amsterdam
Beschrijving: Dit was mijn allereerste vogelboek, over zebravinken (tevens mijn eerste vogels). Het bevat tonnen aan info over zebra's, zelfs over kleurslagen. Ik vond het vooral opmerkelijk dat hier een broedseizoen in vermeld stond, bij de meeste is dat niet. Een must-have voor Zebravinken houders.

3. Eerste Hulp voor Vogels
Schrijver: Tim Hawcroft
Uitgeverij: Könemann
Beschrijving: Zoals bij de titel staat: Een onmisbaar handboek. En dat is zo. Er staan allerlij ziektes en symptonen in, handig als je vogel zich vreemd gedraagt. Ook staat er bij welke symptonen je de dierenarts erbij moet halen en hoe je het zelf op kan lossen. Ook een apart deel voor jonge vogels en hoe je die moet grootbrengen als ze moederloos zijn.

4. Tirions kooivogel-Gids
Schrijver: R.M. Martin
Uitgeverij: Elseviers
Beschrijving: Mooie illustraties, slappe informatie over de soorten, bevat wel degelijk alle vogels die er zijn, en de eerste hoofdstukken zijn heel uitgebreid.

5. Zebravinken en Japanse Meeuwtjes
Schrijver: A. Rutgers
Uitgeverij: Littera Scripta Manet - Gorssel
Beschrijving: Alles wat je wilt weten over Zebravinken en Japanse Meeuwtjes. Ik heb deze niet zo vaak gelezen, dus ik kan er verder niets over zeggen.

6. Hoe Zorg Ik Voor Mijn Kooi- en Volièrevogels?
Schrijver: Mark Evans
Uitgeverij: Van Reemst
Beschrijving: Vooral een boek voor wat jongere kinderen, hoewel er staat Kooi en Volièrevogels, gaat het voornamelijk over parkieten. Een speels boek met mooie foto's waarmee het kind precies leert hoe hij met grasparkietjes om moet gaan.

7. Sier Vogels
Schrijver: David Alderton
Uitgeverij: Kosmos
Beschrijving: Dit boek vind ik niet zo heel erg goed, er staat te weinig info in.

8. Kanaries
Schrijver: George C. Lynch
Uitgeverij: Onbekend
Beschrijving: Een erg klein, dun boekje. Ik heb deze nog nooit gelezen, en het lijkt me een niet zo'n geweldig boek.

9. Kooi- en Volièrevogels
Schrijver: Jeannine Lancret
Uitgeverij: ZUID boekproducties
Beschrijving: Een groot boek met veel mooie foto's maar met korte beschrijvingen. Het is wel een mooi boek, maar echt veel info krijg je er niet door en sommige dingen kloppen niet.


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-08-21 - 14:55:54

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb al reeds voor het schrijven van dit onderwerp op Google en via deze website gespeurt naar boeken maar dank voor deze lijst. Ik zal hem even printen gezien ik na drie maanden nog steeds geen internet heb van Ziggo en ik nu op huis aan ga.
Het vaak niet helemaal duidelijk welke informatie voor wie nuttig is dus het is altijd een vraag, dat besef ik al te goed. Aan de andere kant zijn dierenboeken over het algemeen niet zo heel duur in vergelijking met ander soort boeken.
Ik zal dus maar een gokje wagen en in ieder geval de encyclopedie bij Bruna halen. Die kost daar iets mminder dan 10 euro.

Bedankt voor de reacties.

Deze ga ik ook zeker aanschaffen:

3. Eerste Hulp voor Vogels
Schrijver: Tim Hawcroft
Uitgeverij: Könemann


Stefan Verhoeven
Website Member
Posts :77

Website Member
2008-08-21 - 15:07:29

Het boek eerst hulp bij vogels is bij sommige van die 'goedkope' boekenzaken te vinden. Ik bedoel die boekenzaken die in veel steden zitten, waar verder niet echt aan winkelinrichting en uitstraling wordt gedaan, maar altijd wel een groot bord hangt van "alles moet weg" of "opheffingsuitverkoop" of iets dergelijks.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-08-21 - 19:22:00

Ongeveer de helft van de boeken die ik hier heb aangegeven zijn "goedkope" boeken die je 2e hands (moet) kopen.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-08-21 - 19:23:35

Ik heb ook Esther Verhoef en Alderton en raadpleeg beiden nog steeds.

Het enige wat niet strookt met mijn ervaring in de Encyclopedie van Esther Verhoef is dat de rijstvogels aangegeven worden als vogels die best in een gezelschapsvolière passen. Bij mij zitten ze dus apart van alle broedende vogels want ze durven jongen in nest toetakelen.
Het weverhoofdstuk is ook vrij beperkt.
Maar voor een beginner is het zeer goed en bij mij ligt het nog steeds op tafel.

Christine.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-08-21 - 21:14:41

Ik zou mijn lijst eigenlijk eens dringend up moeten daten want ik bezit nog meer boeken. Komt in orde.

Maar idd Christine, ook de boeken moet je niet altijd te letterlijk nemen.

Weet iemand waarom de Ceresamadines eruit zijn gelaten? Zo vreemd...



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 141 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede