Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Onderzoek bodembedekkers Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Onderzoek bodembedekkers
Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-07-23 - 15:58:53

Nu ben ik nieuw en weet ik nog niet veel over bodembedekking voor vogels (afgezien van basisinformatie over schelpen, kattenbakvulling, kranten, houtsnippers voor broeden).

Toch even heel brutaal een korte vraag:
In hoeverre is het huidge onderzoekswerk door Nederlandse dierenartsen naar de gevolgen van particulier verkrijgbare bodembedekkingen en kattenbakvullingen op de witte bloedlichamen van dieren, van invloed op de huidige verzorging van vogels?

Ik houdt zelf ratten en deze zitten momenteel zonder bodembedekking omdat zij mogelijk van de bodembedekking problemen kregen aan de witte bloedlichaampjes met onder andere kortademheid tot gevolg.

Dankzij een onderzoek naar bewerkte bodembedekking dat nog gaande is door onder andere een voor dierenartsen bekende dierenarts annex publicist, (wiens naam ik ergens heb opgeschreven), zijn mogelijk voor veel dieren gebruikelijke soorten bodembedekkingen als aubiose, de meeste houtsnippers en veel soorten kattenbakvulling niet gezond gebleken voor het bloed.

De paardenhouders moeten nu dus weer terug naar het vieze stro / hooi en ik zit zonder bodembedekking tot mijn dierenarts weet welk type ik wél gebruiken mag.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-07-23 - 20:52:18

Dit klinkt als een hele intressante vraag maar ik denk dat je deze in de dierenartsen-wereld moet stellen.

Ik kan mij voorstellen dat sommige materialen erg stoffen en dit negatieve gevolgen heeft voor de luchtwegen. Daarom is ventileren zo belangrijk. Ik zelf gebruik "breker"zand maar dit is enkel om er voor te zorgen dat mijn vogels niet op de kale bodem poepen. Door het te benevelen met water (om stof tegen te gaan)en het aan te harken maak ik mijn verblijven schoon.


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2008-07-23 - 21:22:05

Lijkt mij allemaal nogal vergezocht vrees ik.
Het probleem in uw formulering is de zekere mate van vaagheid.
Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat je afwijkingen krijgt in de witte bloedlichaampjes ten gevolge van een bepaalde bodembedekker.
Wel kan het natuurlijk zo zijn dat het aantal witte bloedlichaampjes gaat toenemen, een feit dat meestal gerelateerd is met een inflammatoire infectie. Wanneer je er nog bij vermeld dat de dieren ook nog eens ademhalingsproblemen krijgen lijkt het wel of deze ratten zwaar allergisch waren aan de gebruikte bodembedekker.

Wat we weten is dat een aantal bodembedekkers af te raden zijn (in bepaalde omstandigheden). Zo is zaagmeel zelden een goede bodembedekker door de grote hoeveelheid stof die het produceert.
Ook is in vochtige hokken elke bodembedekker die als groeimedium kan dienen voor vooral schimmels uit de genera Penicillium en Aspergillus af te raden. Dit teneide een infectie en Aspergillosis te vermijden.

Sowieso zou ik niet rekenen op een 100% veilige bodembedekker daar deze onbestaand is. Zoals reeds vermeld kan elk organisch materiaal gaan schimmelen, maar ook anorganisch materiaal zoals grond of zand is zeker niet volledig safe. Zo kan het bij slechte hygiëne een constante bron voor besmetting met enterobacteriën, wormen etc worden.

Kies dus een gepaste bodembedekker naar uw hok, probeer de bodem zo droog mogelijk te houden, zeker op beperkte oppervlaktes, hanteer een goede hygiëne op uw hok en dan gaat u al 99% van de potentiële problemen via de bodem gaan elimineren.

Jan


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-07-23 - 21:47:30

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Remco!
Het zal er wel aan liggen wat voor vogels je houdt/fokt.
Ik fok nou zo ongeveer 46 jaar kanaries,momenteel Spaanse Timbrado's.
Uit ervaring kan ik je zeggen, dat schelpenzand,
speelzand/duinzand/beukensnippers/kranten onder rooster met verstrekking van gemengd vogelgrit nog nooit enig probleem hebben opgeleverd.
Ik zou zeggen geen problemen zoeken waar ze niet zijn.
Sorry maar voor ratten e.d. zet ik klemmen of
strooi vergif.
Vriendelijke groeten van
ANTONI


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-07-24 - 00:32:38

Ratten kun je prima een oude handdoek als bodembedekking geven. Elke dag een verse en ze hebben bijna nooit last van de luchtwegen.

Voor vogels gebruik ik binnen schelpenzand en buiten houtsnippers (beuken). Er staat op die zak dat er geen conserveermiddelen in zitten.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-07-24 - 08:02:59

quote
Sorry maar voor ratten e.d. zet ik klemmen of strooi vergif

Is dat nu echt nodig???
Daar vraagt toch niemand heen?
Het gaat over bodembedekking, houdt het daar dan ook bij!!! (Niet correct!)

ParkietenPeter
Moderator VA


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2008-07-24 - 12:22:53

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Tip weggehaald want helaas gaat deze topic weer de negativiteit in. Dacht na maanden van afwezigheid zal weer eens meedoen. Maar helaas nog steeds hetzelfde negatieve gez---k hier.

Jammer


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-07-24 - 14:17:49

Hallo Peter!
Over de bodembedekking had ik mededeling gedaan.
Alleen de ratten in connectie met vogels schoot bij mij even in het verkeerde keelgat.
Ik lees trouwens,dat er nu ook al advies wordt gegeven over bodembedekking voor ratten.
Het moet toch niet gekker worden.
Vr.groeten van
ANTONI


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-07-24 - 21:55:53

quote
Ik houdt zelf ratten

Er bestaat dus meer dan vogels. shocked 8O
We zijn toch niet zo bekrompen om iemand de vreugde niet te gunnen van het houden van ander vee?


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-07-24 - 22:47:05

Peter,
Bekrompen? Valt wel mee denk ik. Ik gun eenieder van harte plezier met de ratten.
Toch zou ik ze niet bij de vogels doen.laugh :D
Het ga je goed.
Vr.groeten van
ANTONI




meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-07-24 - 23:58:10

quote
Ik lees trouwens,dat er nu ook al advies wordt gegeven over bodembedekking voor ratten.
Het moet toch niet gekker worden.
Vr.groeten van
ANTONI



Wat ben jij zielig laugh :Dlaugh :D


Groeten Meyerwink ;)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-07-25 - 00:14:47

Ik was in de veronderstelling,dat het een forum over vogels was.
Het is toch gewoon om je te bescheurenlaugh :D. Ratten en vogels,wat een combinatie.Blijf lachen net als ik. Is erg gezond.
Vriendelijke groeten zoals altijd
ANTONI




meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-07-25 - 00:36:31

Je kunt ook gewoon je pilletje innemen.
Dat van de ratten is als voorbeeld genoemd maar dat zag je natuurlijk niet.Je moet eens niet zo kinderachtig doen, zo bederf je de sfeer hier en dit is niet de eerste keerangry

Groeten Meyerwink ;)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-07-25 - 00:48:59

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Meyer!
De sfeer verzieken? Nog geen onvertogen woord of
persoonlijke belediging zal je van mij lezen.
Daar moet je bij je zelf toch iets doen.
Ik weet,dat het je moeite kost,maar probeer toch wat vriendelijker te zijn en het leven wat zonniger te zien.
Ik ben toch echt je vijand niet.
Vriendelijke groeten van
ANTONI


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-07-25 - 01:01:17

Draai het maar om.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-07-25 - 01:03:46

Ik kan er wel tegen,Meyer.
Vr.groeten van
ANTONI



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 153 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede