Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > verwant kweken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : verwant kweken
peter bos
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-07-21 - 20:05:48 send message to peter  bos

Ik heb al regelmatig gehoord dat kwekers broer en zus koppelen als er geen andere mogelijkheid voor handen is (het betreft tropen). Dit zou mogelijk kunnen zijn als de jongen daarna helemaal onverwand gekoppeld worden. Wie heeft hier ervaring mee?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-07-21 - 21:30:28 send message to Karel

Soms is het de enige mogelijkheid om te kweken, domweg omdat er geen vers bloed voorhanden is. Mijn ervaringen zijn goed wat betreft broer x zus en vader x dochter.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-07-21 - 23:07:01 send message to cocobar

Verwant koppelen wordt vaak toegepast om bepaalde kenmerken of mutaties vast te leggen, maar wanneer verkeerd toegepast maak je kans om serieuze miskleunen te kweken.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-07-21 - 23:39:23 send message to kvhooff

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De volgende inteelt methode is handig:
Als je een goed koppel hebt, kun je beide ouders intelen.

Je koppelt de moeder met de zoon en de vader met de dochter.
Zolang de oorspronkelijke vogels vruchbtbaar zijn blijf je dit herhalen.
Per generatie hebben de jongen 50%, 75%, 87.5% van de genen gemeen met de oorspronkelijke vogel.

Onderweg zullen we merken dat hoe meer de verwantschap toeneemt de vruchtbaarheid afneemt. Met als het ware gelijke genen stoten elkaar af.

Tot slot verparen we beide groepen. Deze vogels hebben een lage verwantschap en hebben de oorsponkelijke vruchtbaarheid terug. Dit wordt uitteelt genoemd.

Als we veel jongen kweken kunnen we naar hartelust selecteren op conditie, kwaliteit en vruchtbaarheid.
We kunnen dan vogels krijgen die beter zijn dan de oorspronkelijke vogels

Kees




chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-07-22 - 14:44:14 send message to chrislaevers

Ik heb hier ook een vraagje over:
stel dat vader en dochter jongen hebben en stel dat de zoon jongen krijgt met een vreemde pop...
in hoeverre zijn de jongen van deze twee nesten dan verwant? Kan ik eventueel de jongen van de twee nesten aan elkaar koppelen of beter niet?

Christine.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-07-22 - 15:30:57 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zorg gewoon bij het koppelen dat je geen 2 zwakke exemplaren tegen elkaar zet. Sterker, selecteer de zwakkere uit en zet die niet in voor de kweek.

Door inteelt kunnen bepaalde eigenschappen(slechte en goede) sneller duidelijk worden en als je dan lukraak in dezelfde lijn blijft paren, zonder de vogels met slechte eigenschappen uit te sluiten, dan kan dit voor onaangename verrassingen zorgen.

@Christine: dus antwoord op je vraag, als je sterke gezonde exemplaren kweekt, dan kan je overwegen terug onderling te koppelen, anders absoluut niet!


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-07-22 - 15:42:32 send message to kvhooff

De nakomelingen van Vader x Dochter hebben 75% van de genen van vader.
De nakomelingen van Zoon x VreemdePop hebben 25% van de genen van vader.

Je kunt ze gerust op elkaar zetten.



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-07-22 - 15:47:30 send message to Rogert

Sorry hoor, maar wie bepaald wat sterk is of zwak?

Jij kan selecteren op uiterlijkheden, grootte, oogkleur, of de juiste veertjes op de juiste plek zitten (volgens de keurmeester) of wat dan ook, maar hoe bepaal jij of de longen, het hart, de darmen en voortplantingsorganen goed zijn? Dat zie je niet van de buitenkant.

Ik ben van mening dat als je te lang door gaat met intelen je de soort verzwakt en dat je het risico loopt dat je er in een klap achter komt dat jouw bloedlijn al die tijd bepaalde zwakheden heeft geerfd.
Dat zie je bij kippenrassen, bij hondenrassen en bij kattenrassen ook, dus voor de vogels zal precies hetzelfde gelden.

Een keer inteelt toepassen is echt niet erg, maar continue inteelt toepassen lijkt mij niet gezond.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-07-22 - 16:03:21 send message to kvhooff

Inteelt kan gevaarlijk zijn omdat recessieve ongewenste negatieve eigenschappen naar boven komen.

Een voorbeeld aan de hand van een kleurmutatie:
Mijn kampioen is split voor blauw in een verder zuivere groep vogels.
Van de nakomelingen is 50% split voor blauw.
Als een splitvogel vanwege goede tentoonstellingseigenschappen terugpaar op de vader zijn de resultaten als volgt:
25% is blauw
50% is groen split blauw
25% is zuiver groen
Omdat de split blauwe vogels het meeste op de kampioen lijken krijgen die bij de selectie de voorkeur en is mijn stam binnen de kortste keren vergeven van de ongewenste kleur blauw.

Nu is het blauw in ons voorbeeld niet zo'n probleem maar als je onze kampioen nu vervang door een nieuwe mutatie die smal in de borst is, gekruiste vleugels heeft, te klein van stuk is en een verminderde vruchtbaarheid heeft, dan heb je je stam aardig verkloot maar je portomonaie gespekt.





Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-07-22 - 16:07:26 send message to Karel

quote
Ik ben van mening dat als je te lang door gaat met intelen je de soort verzwakt en dat je het risico loopt dat je er in een klap achter komt dat jouw bloedlijn al die tijd bepaalde zwakheden heeft geerfd.



Precies, maar het is inmiddels gebleken dat inteelt ook in de natuur veelvuldig voorkomt zonder dat de soort daarmee in kwaliteit achteruit gaat; sterker nog: de kwaliteit neemt op lange termijn zelfs toe!
De reden is dat idd bepaalde zwakheden zich in een bepaalde bloedlijn vermenigvuldigen. Het gevolg is dat de zgn. zwakke kenmerken er tegelijkertijd voor zorgen dat deze uitsterft door bijv. onvruchtbaarheid (paring zwak x zwak). Individuen die de "zwakfactor" (door stom toeval) niet hebben meegekregen, zullen daardoor uiteindelijk overleven en vrij zijn van "zwakte".

Natuurlijk is het wat kort door de bocht om te spreken van een "zwakfactor" aangezien het in de praktijk om een complex van negatieve (en positieve) kenmerken gaat, maar om het verhaal duidelijk te maken leek mij dit gemakshalve gerechtvaardigd.

Inteelt van vogels in gevangenschap blijft af te raden en hooguit een noodzakelijk kwaad, maar als je, zoals bovenstaande reacties al aangeven, de zwakkere exemplaren direct elimineert kun je er idd uiteindelijk in kwaliteit zelfs op vooruit gaan.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-07-22 - 16:10:17 send message to kvhooff

quote
Sorry hoor, maar wie bepaald wat sterk is of zwak?


In mijn ogen zijn conditie en vruchtbaarheid belangrijker dan exact voldoen aan het keurbriefje.
Ook de te verwachten leeftijd is een faktor van belang.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-07-22 - 16:20:26 send message to kvhooff

Ik zie verkeerde selectie eerder als een probleem dan inteelt.

Wij verkopen onze beste vogels bij de opkoper ten gunste van een slechte mutatie en trekken vervolgens al onze vogels overheen.

De laatste tijd nog wel eens een goede Splendid parkiet gezien? hoe groot moest een valkparkiet ook alweer zijn?


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-07-22 - 17:29:19 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
De nakomelingen van Vader x Dochter hebben 75% van de genen van vader.
De nakomelingen van Zoon x VreemdePop hebben 25% van de genen van vader.
Ik snap die theoretische percentages niet die vernoemd worden bij inteelt. Wat is de waarde daarvan? Dezelfde als de verervingspercentages, waarbij je 25% kans ou maken op een volle en vervolgens een nest met alleen mar volle mutanten aantreft?

Stel je hebt 2 jongen uit een ouderkoppel, en een jong krijgt toch de helft van de genen van vader mee en de helft van de moeders genen...

Is het dan mogelijk dat het éne jong net de andere helften meekrijgt dan het andere jong en dan in theorie niet verwant is met z'n broer/zus?


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-07-22 - 17:45:56 send message to kvhooff

Klopt. Echter die 50% geldt wel per gen. Omdat de vogel uit meerdere genen bestaat is die kans dus erg klein.

Door de diversiteit van genencombinaties kunnen we lekker selecteren.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2008-07-22 - 20:19:19 send message to Fonje

En wat te denken van het experiment van Helen Dean King? Zij verpaarde broer en zus albino ratten tot in de 25e generatie, zonder nevenwerking. De eindconclusie was dat niet zozeer inteelt maar wel het milieu en de voeding doorslaggevend zijn voor het uiteindelijke resultaat.

http://chla.library.cornell.edu/cgi/t/text/text-idx?c=chla;cc=chla;sid=6583f2456ebe838a90e695c8fdff7d98;rgn=main;view=text;idno=2714500

Groetjes
Peter


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-07-22 - 22:24:58 send message to paintim

Laat ik vooropstellen,dat ik niet tegen inteelt ben. Wel ben ik tegen het zo maar wat aanklooien met de opmerking het ging best goed je kan broerxzus paren enz.enz.
Enige kennis van zaken is onontbeerlijk.
Het op de juiste manier intelen moet een gericht doel hebben en op de te gebruiken vogels mag wat betreft gezondheid en exterieur niets aan te merken vallen.
Helaas kunnen we niet in het interieur kijken.
Over de vele gevallen waarin het helemaal fout is gegaan, wordt natuurlijk niet gesproken.
Vriendelijke groeten van
ANTONI



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 94 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede