Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eitjes van chineese dwergkwartel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : eitjes van chineese dwergkwartel
sann393
Website Member
Posts :33

Website Member
2008-06-11 - 13:42:59 send message to sann393

mijn chineese dwergkwartel heeft al 10 eieren gelegd en in een nestje gelegt (een kuiltje in een berg hooi). maar deze broed nog steeds niet. voor twee maanden terug legde deze ook eitjes maar liet deze rond slingeren. (deed er niets mee) ik heb die eitjes naar anderhalve maand opgeruimd. kan het dat deze kwartel nog gaat broeden of moet ik deze nestjes weer weg gooien.

ik weet ook niet of dat ze bevrucht zijn.

ik heb 1 mannetje en 1 vrouwtje.

groetjes, sanne.

p.s. mijn vraag is dus wat moet ik doen om ze te laten broeden, gaan ze nog broeden, of is het koppeltje niet goed.


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2008-06-11 - 13:46:24 send message to Jhoukes

Het hangt er van af of het koppel natuurbroed is. Zoja dan heb je nog kans dat de kwartels erop zullen gaan broeden. Als de kwartels uit de broedmachine komen zal de kans veel kleiner zijn. Als ik jou was zou ik de eitjes nog een week laten liggen als ze er dan nog niet naar om kijkt zou je ze kunnen weghalen.

Gr.

Jordy


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-06-11 - 17:13:42 send message to Rogert

Hoi Sanne,

De mening die hierboven staat ben ik het gedeeltelijk mee eens.

Voor alle dieren is het grootbrengen en uitbroeden van jongen een leerproces. Daar kan dus wel eens wat bij mis gaan. Je kwartels zijn in ieder geval al weer een stap verder. Ze leggen de eitjes nu zelf al bij elkaar in een nestje.
Als jouw kwartels uit een broedmachine komen hebben ze geen voorbeeld gehad over hoe ze hun jongen moeten groot brengen. Maar je hebt best wel kans dat ze broeds worden. Ook tijdens het uitbroeden van de eieren heb je kans dat de kwartels er van af gaan. Een volgend legsel zullen ze misschien wel tot het eind uitbroeden.

Als ze jongen hebben zul je zien dat dat ook erg moeizaam gaat om groot te brengen. Je zal veel jongen verliezen, maar hopelijk leren je kwartels er een hoop van. Elke stap verder is er weer een!

Met wat geduld en een hoop verliezen zul je mogelijk natuurbroed kwartels krijgen. Als je dat voor elkaar krijgt met jouw koppel zul je zien dat het daarna steeds gemakkelijker gaat.


Stefan1990
Website Member
Posts :83

Website Member
2008-06-14 - 18:16:43 send message to Stefan1990

Hallo

ik heb dit probleem ook gehad toen ik wou kweken, ze legden de eitjes in het rond, ik heb dan wat mos bij elkaar gezocht en het wat in een nestvorm gelegd.
Ongeveer een maand later zat er plots een vrouwtje te broeden en kreeg kleintjes, deze zijn echter allemaal gestorven omdat ze onderkoeld geraakten of via de draad van mijn voliere naar buiten gingen (door gaatjes van 1cm op 1cm geraken ze namelijk door)
Om deze reden heb ik de volgende eitjes met een broedmachine uitgebroed, dit heeft wel het nadeel dat deze kwartels zelf niet broeden of slechts enkele dagen op de eitjes zitten en het dan opgeven.

Ook heb ik bij mijn grootouders 8 jaar geleden hetzelfde probleem gehad, namelijk dat de kwartels niet begonnen te broeden.
Ik heb toen zelf een nestje gemaakt, hier de eitjes die er lagen ingelegd en daarna legden ze zelf hun eitjes in het nestje, diezelfde week begon 1 van de vrouwtjes te broeden en kreeg kleintjes

Het is inderdaad waar dat er waarschijnlijk enkele kwarteltjes zullen sterven, ze zijn nu eenmaal erg kwetsbaar...

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Met vriendelijke groet, Stefan


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-06-14 - 20:44:54 send message to chrislaevers

Mijn kwartelhen broedt wel goed maar de eieren komen niet uit. Eerste broed heeft ze meer dan een maand gebroed (de normale broedtijd is 16 à 18 dagen). Nu zit ze alweer 22 dagen op een mooie nest glimmende eitjes. Te lang!
Vorig jaar had ik drie broedsels met kuikens.
Ik wijt het voorlopig aan het wisselvallige weer.
Als een broedsel mislukt, begint de hen na een tijdje toch terug te leggen en te broeden.

Christine.


sann393
Website Member
Posts :33

Website Member
2008-06-23 - 13:46:35 send message to sann393

ik hoop dat het nu beter gaat. want eerst lagen de eieren in het rond. maar nu liggen de eieren al in een nestje onder een dakpan. gisteren dacht ik dat de man zat te broeden en even later het vrouwtje. maar he tbleek dat ze in de schaduw wilde zitten (er is wel meer schaduw hoor.

sanne.
p.s. ik heb 6 dagen geleden de eieren geraapt. want ze deden er toch niets mee. nu liggen er al weer 5 eieren in. ik weet niet of deze bevrucht zijn, ik heb geen schowlampje. en ik weet neit of het ook met een zaklamp gaat.

p.p.s. ik heb gaas van 0.5 bij 0.5 cm kunnen de kwarteltjes daar ook doorheen?



stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2008-06-23 - 17:40:24 send message to stijnow

Daar gaan ze makkelijk doorheen, bij mij teminste en dan liggen ze buiten de voliere en als je niet op let sterven ze.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 250 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede