Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kalkpootjes? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kalkpootjes?
pronk
Oud Lid
Posts :13

Oud Lid
2004-04-28 - 14:42:03

hallo ik had weer eens een rare vraag... we hebben pas geleden een witkopnon gekocht van iemand. het bleek later al geen witkopnon te zijn omdat de vogel 3 kleuren heeft, maargoed nu hebben we gezien dat de vogel iets raars mankeerd en we kennen het niet. de pootjes zijn vergroeit en het lijkt alsof ze verkalkt zijn. de nagels zijn erg lang maar ze kunnen niet geknipt worden want dan gaan ze bloeden. nu zijn mijn vragen: is dit te verhelpen? wat is het? en is het besmettelijk?
alvast bedankt!


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-04-28 - 15:35:54

als het leven ver doorgetrokken is in de nagel , heb ik me laten vertellen dat door regelmatig een klein stukje te knippen het leven zich terug trekt uit de nagels .. , mocht het gaan bloeden kan je dit bloeden simpel stoppen door het nageltje even in een bakje met bloem te houden , als de nagels echt erg lang zijn vraag ik me alleen af of het ondanks het bloeden niet toch beter is ze korter te knippen ... maar daar weten andere vast meer over te vertellen ..

Succes in ieder geval met dit diertje.


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-04-28 - 16:55:11

Ik weet niet of ze geringd zijn maar kalkpoten wijzen meestal op een hoge leeftijd,het kunnen ook mijten zijn.
Dagelijks inwrijven met vaseline kan het probleem oplossen.


pronk
Oud Lid
Posts :13

Oud Lid
2004-04-28 - 20:50:57

nee ze is niet geringd. we hebben ze van een liefhebster overgenomen. in ieder geval bedankt voor jullie reacties. als er nog mensen zijn die er iets aan toe te voegen hebben graag. we zullen de pootjes in ieder geval insmeren met vaseline en dat knippen en met bloem moeten we dan ook maar proberen.
ben al blij dat t niet een vervelende ziekte is.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-04-29 - 00:22:05

mocht je de nagels toch kort knippen en in het leven knippen ... zou ik dit in ieder geval niet tegelijkertijd doen , maar rustig aan en verspreid over meerdere dagen , dit lijkt me gezonder voor je vogel als in eene.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-04-29 - 07:41:48

Deze kalkpoten is een gebrek aan vitaminen gecombineerd met een verkeerd vochtgehalte(te hoog). Zet de vogel in een ziekenkooi,e n zorg voor voldoende vitaminen.

Als nagels gaan bloeden tijdens het knippen, is het het beste om bij de apotheek -van te voren-een klein flesje ijzerchloride en wattestaafjes te kopen. Al het andere kan maar dit is verantwoord. Dompel het wattestaafje in de ijzerchloride en druk het stevig een halve minuut op de wond. (Let op! Alleen voor nagels en snavels(!!! let erop dat er geen ijzerchloride in de snavel loopt !!! ))
Knip niet in het leven als het niet nodig is. Het is helemaal geen probleem als de nagels lang zijn. Dit duidt op iets nalatiger onderhoud en kun je het beste niet mee knoeien.

succes.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-04-29 - 07:58:03

ben het met je eens dat als de nagels wat aan de lange kant zijn dit geen probleem hoeft te wezen .. maar in sommige gevallen zijn de nagels zo danig lang dat het heel vervelend is voor een dier ( ongeacht wat voor dier ) en dan zal je er toch wat aan moeten doen ..


pronk
Oud Lid
Posts :13

Oud Lid
2004-04-29 - 09:49:46

even een aanvulling/verbetering op mijn eerste bericht.... de nagels bloeden niet, de pootjes zelf als "het kalk" eraf gehaald wordt....ik maak het misschien nog verwarrender nu, maar het gaat hier niet om mijn vogels maar die van mijn vader.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-04-29 - 10:26:00

De eerste vraag is nu of het echt kalk is of verharde ontlasting aan de poten doordat de vogel niet goed op de poten kan staan?

Is het kalk dan weet ik niet of het verstandig is om deze te "Pellen". Zekers als je zover lijkt te gaan dat het tot bloedens toe gebeurt!
Ik heb hier te weinig verstand van maar raad je aan dan even naar de dierenarts te gaan voor advies.

Is het harde ontlasing dan zou ik kijken naar een beter absorberende bodembedekking en adviceren om de pootjes eerst in te laten weken met bijv. een badje water. Daarna kan je de ontlasting makkelijk verwijderen. Bij de dierenwinkel kan je minkzalf kopen welke je goed kunt gebruiken bij wondjes. Het haalt de jeuk uit wonden en zorgt voor een vlotte genezing.

In ieder geval sterkte! wink ;)


pronk
Oud Lid
Posts :13

Oud Lid
2004-04-29 - 14:45:57

het is zeker geen ontlasting en pellen hebben we helemaal niet gedaan :P
er viel na het vangen van de vogel een stukje "kalk" of wat het dan ook is van de ppot die meteen begon te bloeden...


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-04-29 - 15:08:25

Sorry, Ik dacht hieraan door de zin:
quote
de pootjes zelf als "het kalk" eraf gehaald wordt....
Het eraf halen van kalk van de poten word ook wel eens "Pellen" genoemd.

Als het er inderdaad gewoon afgevallen is tijdens het uitvangen van de vogel lijkt het mij eerder toch wat itgedroogde ontlasting te zijn geweest. Dit komt wel vaker voor bij kleine vogels. Onder deze laag beschadigd de poot dan licht en als het stuk vuil wordt verwijderd dan kan dit licht bloeden.

Als u zeker weet dat hier geen sprake van is dan zou ik echt een keer naar de dierenarts gaan met uw vogel. Die kan het u met 100% zekerheid zeggen wat het is. wink ;)


pronk
Oud Lid
Posts :13

Oud Lid
2004-04-29 - 16:48:34

nou hartstikke bedankt allemaal! ik ga het allemaal doorgeven aan mijn vader. we zijn hier vast heel erg mee geholpen happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-03 - 23:50:07

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Je ziet dit vaak bij nonnen. Zowel bij de witkop- als de driekleurennon. De nagels worden zeer lang en draaien alle kanten op. Het vervelendst is dat ze daardoor makkelijk aan het gaas blijven hangen en hun eigen nest slopen doordat ze het materiaal er zelf onbedoeld uit slepen.
In hun natuurlijke omgeving verblijven ze vrijwel uitsluitend in bamboebosjes, waardoor de nagels voldoende slijten. In onze volieres gebruiken we voor deze vogels veel te zachte zitstokken. Je kunt de natuur in de voliere nabootsen door wat bamboe stokken van verschillende dikten (10-15mm) rechtop in de voliere te plaatsten. Je zult zien dat ze hier graag in hangen en dat de nagels beetje voor beetje zullen afslijten tot normaal formaat.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 253 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede