Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bruinrug goudmussen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : bruinrug goudmussen
tristan
Website Member
Posts :25

Website Member
2008-05-27 - 22:12:42 send message to tristan

Afgelopen zaterdag is bij mij een nestje goudmusjes uitgevlogen, 4 stuks, echt hartstikke leuk. Maar de pop heeft alweer een nieuw ei gelegd. Zullen de ouders hun net uitgevlogen jongen blijven voeren? De pop toont inmiddels een stuk minder interesse in de jongen en voert ze nauwelijks nog. De man voert ze wel. Moet ik iets doen?


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2008-05-27 - 22:39:35 send message to Wim B

Hallo Tristan,

Ik weet niet of de jonge goudmussen de neiging hebben om in de nacht weer een nest op te zoeken. Je loopt daarbij het risico dat het tweede nest op een of andere wijze verstoord wordt.
Ik hanteer de volgende werkwijze. De jonge roodoorbuulbuuls laat ik bij de ouders totdat de pop weer een nieuw nest met het eerste ei heeft gelegd. Om de pop niet te storen haal ik de jonge vogels en de man uit de voliere en plaats ze in een grote broedkooi. De man voert de jongen verder. Ik zet vervolgens ook op verschillende plekken voer daar ik zelf wil zien of de jongen zelfstandig eten. De man zet ik terug in de voliere wanneer het volgende nest op uitkomen staat.
Mogelijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden.
Succes met het groot brengen van de jonge goudmussen.

Groet,

Wim


Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2008-05-27 - 23:42:44 send message to Hobby-handel

Is het ei gelegd in het oude nest of is er een nieuw nest gebouwd?
Mogen de jongen nog in het nest komen?

Zelf zou ik er niet te veel aan doen zolang je ziet dat de man de jongen voert. Dat je misschien een tweede ronde verspeeld omdat de eieren vies worden van de jongen zou ik even voor lief nemen: deze 4 jongen heb je al, wat er van de eieren wordt weet je nu nog niet.
Zorg dat de jongen makkelijk bij het voer kunnen en hang overal trosgierst op zodat ze vanaf de zitstokken erbij kunnen. De meeste vogels zijn na 2 weken volledig zelfstandig.


tristan
Website Member
Posts :25

Website Member
2008-05-28 - 07:29:57 send message to tristan

Het ei is in het oude nest gelegd en de jongen mogen er nog steeds in komen. Ik maak me ook niet zoveel zorgen over de nieuwe eitjes, maar meer over wat er met de jongen gaat gebeuren. Af en toe zie ik een van de jongen al wel zelf een buffalowormpje pakken.Ik zal wat meer voer buiten neerzetten want ik voer eigenlijk alleen maar binnen. Erg bedankt voor de reacties!


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-05-28 - 12:22:32 send message to Zjurre

Hoi tristan,

als je gerichte informatie wil kun je je aanmelden bij de Wever-Werkgroep, een werkgroep voor kwekers van wevers, wida's en mussen.
Reeds meerdere leden van VA die bewust proberen te kweken met deze vogelsoorten zijn lid geworden van dit forum.
Mocht je interesse hebben dan kun je je hier aanmelden:

http://wevers.volierevogels.be/

Als de link verwijderd wordt omdat ik reclame maak kun je me even een pb'tje sturen.

Op het forum staan onder andere beschrijvingen van alle soorten wevers, wida's en mussen en verder ook een live-kweekdagboek van de bruinruggoudmus en de Kaapse mus.
Ook kun je foto's van kweekresultaten van wevers (door enkele van onze leden) bekijken.

Gr Jurre



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 90 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede