Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Kalk op voliere/dak Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kalk op voliere/dak
Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2008-05-09 - 14:55:47 send message to Hobby-handel

Nu het een tijdje lekker weer is merk ik dat ook goed in mijn schuur waar een deel van mijn vogels zit. Hier ligt een bitumen dakbedekking op = dus zwart. Dit trekt de warmte aan waardoor de temperatuur binnen behoorlijk oploopt (schuur is niet geisoleerd).
Is het mogelijk om kalk, wat vaak gebruikt wordt bij kassen (of glazen of kunststof overkappingen), op de bitumen te smeren zodat het wit wordt?
Of hecht die kalk niet op bitumen?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-05-09 - 16:29:37 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

werkelijk geen idee of witkalk op bitumen hecht.

Misschien is een schaduwnet (windbreeknet) een optie. Dit gebruik ik zelf ook en het maakt zeker een verschil van enkele graden!

Voor de langere termijn zou ik, indien mogelijk, een of enkele bomen aanplanten.
Bladverliezers zorgen in de zomer voor schaduw en laten in de winterperiode het licht door.

Een druivenstruik doet in dit opzicht ook wonderen en levert bovendien een aardig oogstbaar bijproduct! wink ;)

Als noodmaatregel kan het betreffende dak via een tuinslang worden natgehouden met koud water.



jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-05-10 - 13:16:37 send message to jeroenvdwilk

Is een klein aircootje geen optie?

MVG Jeroen


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-05-10 - 13:16:46 send message to henkdelaat

Als het een plat dak betreft kan je de hemelwater afvoer dicht maken met een oude doek en zet er een laagje water op dat helpt heel goed.
Opletten want elke liter is 1 kg dat het dak niet overbelast wordt,en doorzakt.
Wel op tijd bijvullen want het verdampt snel.


yaro
Website Member
Posts :177

Website Member
2008-05-12 - 15:58:53 send message to yaro

hat kalk in de kassaen word aan de binnenkant gespoten als je het op het dak smeer en het gaat weer eens regenen sploelt het er af


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2008-05-12 - 16:35:29 send message to Tenzi

De kalk op de kassen wordt aan de buitenkant gesmeerd. Als de kalk eenmaal goed droog is, spoelt het niet met elke regenbui weg. Meestal gaat daar nog een hele winter over heen.
De reden waarom ze deze speciale kalk gebruiken, is dat de kalklaag bij regen min of meer doorzichtig wordt. Hierdoor laat de kalk meer licht door bij nat (en dus bewolkt) weer, wat weer beter is voor de planten in de kas.
Op een plat dak met bitumen zal het wit van de kalk waarschijnlijk beter het zonlicht weerkaatsen, maar ik denk dat de watermethode meer effect heeft. Door de verdamping van het water, koelt het dan zeker enkele graden af (dat is waarom wij zweten: verdampming koelt af).


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-05-12 - 16:56:13 send message to meyer

Is het niet meer mogelijk om aan de binnenzijde tussen/op de draagbalken te isoleren? Dan zou je er voor altijd van af zijn.
Ook een ventilator in de wand naar buiten zorgt voor frisse lucht. Maak dan ook een rooster aan de schaduwkant van je kooi zodat daarlangs verse lucht naar binnen kan komen, dit moet je zo plaatsen dan je vogels niet op de tocht komen te zitten, dus voor je kooien af laten stromen.

Succes.

Groeten Meyerwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 249 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede