Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kwartels in de voliere?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kwartels in de voliere??
DurkVDellen
Website Member
Posts :145

Website Member
2008-05-09 - 13:06:06 send message to DurkVDellen

Hallo,

Ik heb een jaartje een voliere en ben nu van plan om een stuk of 3 kwartels in de voliere te houden...
Hierbij heb ik een paar vragen:

Wat kan ik het beste in de voliere zetten gewoon 2 koppels of 1 man en 2 vrouwen???
Wat zijn is de kleinste kwartelsoort?
En wat voor onderdak moeten ze hebben?? ( de voliere is aan 2 kanten dicht(achterkant en 1 zijkant))
En is er speciaal kwartelvoer of eten ze gewoon ook wel kanarie/rasparkieten zaad?

Ik hoop snel op een paar reactie's

Groeten Durk


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-05-09 - 15:05:38 send message to lZebravinkjel

Nooit meerdere mannen bij elkaar houden! Verder zijn de meningen een beetje verdeeld maar de meeste kwekers houden één man en twee hennetjes.

Bij mij gaat 1 man en 1 vrouwtje echter het beste, dus je zult even moeten kijken wat jouw mannetje prefereert.

De kleinste kwartelsoort (en de goedkoopste, meest verkrijgbare) is de Chinese Dwergkwartel.

Je verblijf klinkt goed! Zorg ervoor dat ze zich ergens achter kunnen verschuilen.

Ze eten gewoon het zaad dat de andere vogels op de grond laten vallen. Dus ook kanarie/parkieten zaad.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-05-09 - 16:16:03 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

De Chinese dwergkwartel (CDK) ligt het meest voor de hand om ervaring mee op te doen.

Dit is inderdaad de kleinste verkrijgbare soort.

Zoals hierboven genoemd zijn de meningen verdeeld over het te houden aantal in een ruimte.

Hierover zou ik willen opmerken dat de CDK als een van de weinige hoenderachtigen een monochame soort is.
Dit wil zeggen een haantje en een hennetje.
Twee of meer haantjes in een ruimte geeft beslist problemen.
Inmiddels is de CDK dusdanig doorgefokt/gedomesticeerd dat een haantje met meerdere hennen ook wel goed kan gaan, maar als de de diverse vogelforums wat nazoekt zul je merken dat het in geval van problemen met CDK's meestal om niet monogaam gehuisveste vogels gaat!

Een beschut (droog) gedeelte in de volière in combinatie met een dakpan, een plankje of flink bos riet biedt voldoende schuilggelegenheid.

CDK's blijven wellicht wel in leven van gemorste zaden van andere volièrebewoners, maar dit is niet de verzorging die ze verdienen!!!

Diverse kleine zaden, wat fijn gesneden groen of fruit, af en toe wat (levend) dierlijk voedsel wordt zeer gewaardeerd.
Beetje fijn grit en af en toe een lekker zandbad en ze zijn diepgelukkig! wink ;)

Eventuele kuikens zijn de eerste dagen zeer kwetsbaar, vooral voor de combinatie vocht en kou!
Daaraast kunnen ze in onwaarschijnlijke kleine hoeveelheden water verdrinken.
Echt even extra aandacht aan besteden en desnoods maatregelen nemen, dat voorkomt onnodige teleurstelling.
Vervolgens groeien de kuikens bijzonder snel en lijken ze binnen de kortste keren op de oudervogels.


succes!








stijnsuy
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-05-09 - 18:38:50 send message to stijnsuy

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hoi

Hier wil ik toch wel even op reageren,
Ik ben nu nog maar een jaartje met vogels bezig en heb hier nog niet echt veel verstand van, maar mijn kwartels, (2 mannetjes) hebben elkaar nog NOOIT iets gedaan! Ook ken ik nog 3 mensen die ook kwartels in hun voliere hebben( 5tal koppels) , hiermee kweken (in een ruime voliere) en nog nooit problemen hebben ondervonden!

Ik zeg niet dat kwartelmannetjes elkaar niets doen maar ik post hier enkel wat ik gezien en gehoord hebhappy :).

Dus mischien is het ook een optie voor u als je niet wilt kweken 2 mannetjes te nemen aangezien er redelijk moeilijk aan vrouwtjes te geraken is en mannetjes kan je overal gratis krijgen.

Groetjes Stijn


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-05-09 - 23:33:11 send message to lZebravinkjel

Misschien dat als je 2 mannen ZONDER vrouwtje hebt dat het dan wel goed gaat, maar ik zou dat niet aanraden.


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2008-05-10 - 14:46:16 send message to birdies

Hallo,

Ik vraag me af of ik de enige ben, maar kwartels bij grasparkieten raad ik af. De grasparkieten gingen bij ons bovenop de japanse kwartels zitten wat stress etc. veroorzaakte. Kwartels zijn echt geweldig wij hebben dat ook de grasparkieten weg gedaan. Ik raad ook aan om ze bij te voeren.

M.v.g. Jeroen


DurkVDellen
Website Member
Posts :145

Website Member
2008-05-10 - 17:12:18 send message to DurkVDellen

Ik heb idd wel grasparkieten in de voliere...
Is dit echt af te raden dan????????sad :(
Het is een voliere van ± 2m bij 2m bij 1.80m
Dat moet toch kunnen?????????????

gr.


sann393
Website Member
Posts :33

Website Member
2008-05-10 - 18:05:07 send message to sann393

hallo..

ik heb ook gehoord dat kanarie's niet met parkieten (kromsnavels) samen gaat. want die parkieten bijten de poten van de kanaries eraf.

groetjes sanne


DurkVDellen
Website Member
Posts :145

Website Member
2008-05-10 - 18:14:42 send message to DurkVDellen

Het gaat tot nu toe nog prima...
Iemand nog ervaring met chinese dwergkwartels???

Gr.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 231 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede