Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bichenow astrilde Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : bichenow astrilde
jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-04-26 - 20:21:45 send message to jeroenvdwilk

hallo,
Ik heb een koppeltje bichenow astrildes, maar ik vraag me af in welk nestkastje ze het liefst zitten. Ik heb nu een tralie nestkastje opgehangen met daarin veel kokosvezel.

MVG jeroen.


Freek
Website Member
Posts :107

Website Member
2008-04-26 - 21:20:03 send message to Freek

Bij mij zitten ze in een half open nestkastje te broeden. Ze hebben het nest hierin helemaal zelf gebouwd, met voornamelijk kokosvezel.
Dit werkt bij mij dus.
Groetjes Freekwink ;)


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2008-04-26 - 21:20:36 send message to goulds

liefst hebben ze een zelfgemaakt nestje ergens in struik,maar doen het ook in kanarie traliekastje en een halfopen kastje


jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-04-27 - 17:58:46 send message to jeroenvdwilk

Ik heb een pop van 2007 en een man van 2005, kan dit wel. Is de man niet te oud?
En hebben jullie misschien nog een paar handige tips voor deze vogeltjes.happy :)

BVD Jeroenwink ;)


ichebasje
Website Member
Posts :61

Website Member
2008-04-28 - 10:52:00 send message to ichebasje

Hoi Jeroen.

Ik heb nu een koppeltje Bichenows in een broedkooi zitten met een halfopen nestkastje. Ze hadden ook de kans om een volledig gesloten kastje te gebruiken maar hier hebben ze helemaal niet naar omgekeken.
Als nest hebben ze een berg kokosvezel gebruikt met als afwerking een klein beetje katoen draadjes. Het nestje is vrij diep. En de eitjes liggen zelfs niet allemaal naast elkaar maar ik denk dat dat door de pop komt. 6 eitjes voor zn klein vogeltje lijkt me wat veel. Verder zijn de eitjes erg klein (nog kleiner dan de eitjes van een zebravink en vrij spits.)
Verder houden ze erg van badderen en zeer regelmatig een stukje trosgierst slaan ze zeker niet af. Verder krijgen ze bij mij Tropen EuroTop van Teurlings,en nu om de dag Eivoer voor tropen van ORLUX, waarbij ik extra insectenpate 50% in een los bakje doe, dit ga ik opvoeren naar dagelijks een nieuwe portie.
Ik heb nog geen idee of dit gaat werken. Ik heb vorig jaar wel 2 nestjes in de voliere gehad maar daar verliet de pop helaas het nest ongeveer 3 dagen nadat de eitjes uitgekomen waren.
Ze blijven helaas vrij onrustig. als ik de kamer inkom waar ze zitten komen ze direkt van het nest helaas.
Heel veel succes met het kweken van deze leuke actieve vogeltjes.

Groeten, Bas


jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-05-12 - 15:37:02 send message to jeroenvdwilk

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Vlugge Vogelvrienden,
De bichenows hebben vorige week hun nestje gemaakt in een tralie nestkastje. Maar nu heb ik al ongeveer 5 dagen geen actie van ze vernomen. Ik heb 2 dagen geleden een andere broedkooi er schuin naast gezet met een koppeltje spitsstaarten. Hier reageerde het vrouwtje heftig op, door steeds richting de spitsstaarten tegen de tralies aan te vliegen. Ik heb er toen een papiertje voor gemaakt, en nu vliegt ze er niet meer tegen aan. Ik kom nu vandaag de vogel kamer in en daar zie ik het vrouwtje op het nest zitten. Als ik te lang in de vogelkamer ben dan gaat ze er wel af. Zit het vrouwtje nu op eieren of zit ze gewoon lekker te chillen in het nestje? Ik durf eigenlijk niet te kijken, want ik ben zo bang dat ze er dan niet meer op gaat, of kan dit geen kwaad als ik even ga kijken in het nestje? En waardoor kwam het dat het vrouwtje van de bichenows steeds tegen de tralies aan vloog, komt dit doordat ze het nest wou verdedigen?

Hopelijk komt er een reactie,
happy :)Jeroenwink ;)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-05-12 - 23:20:29 send message to Ton Koek

Waarschijnlijk had de bichenow net besloten dat het nestje veilig was en een goed plekje om te gaan broeden toen jij de kooi met spitsstaarten erbij zette.
Ze zal daarom wat fel gereageerd hebben, zo van "ga uit de buurt van mijn nestje".
Nu ze door heeft dat het toch veilig is, door de tralies, durft ze alsnog te gaan broeden.

Het best is even je geduld bewaren en pas over een weekje in het nest te kijken. Zodra ze eenmaal vast op de eitjes zit, laat ze zich meestal niet zomaar wegjagen.

veel plezier!
Ton.


jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-05-13 - 11:41:53 send message to jeroenvdwilk

Oke, bedankt voor je reactie!
Maar ik heb gister toch even gekeken, ik was zo benieuwd. Maar helaas er lagen nog geen eitjes in. Maar ik heb wel hoop dat er een keer wat in komt te liggen!happy :)
Of moet ik ervoor zorgen dat de bichenows het koppeltje spitsstaarten niet meer kan zien? Door de kooi van de spitsstaarten ergens anders neer te zetten?

MVG Jeroenwink ;)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-05-13 - 14:31:02 send message to Ton Koek

Het best is even je geduld bewaren en pas over een weekje in het nest te kijken.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede