Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Nieuwe regels in vogel land Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Nieuwe regels in vogel land
henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-04-25 - 21:41:54 send message to henkdelaat

Gelezen op MP.


Belangrijke mededeling
Vereniging van Im- en Exporteurs van Vogels en Hobbydieren
Brancheorganisaties voor de handel in vogels, hobby- en dierentuindieren
Aan exporteurs, handelaren, vogelverenigingen en liefhebbers van papegaaiachtigen.
Betreft eigenaarverklaring bij de handel in papegaaiachtigen volgens EU regelgeving 92/65/EEG
Geachte lezer,
In een gesprek met de heren J. de Haan en J. de Leeuw van het VWA (Voedsel en Warenautoriteit) is de certificering van papegaaiachtigen volgens EU regelgeving 92/65/EEG besproken. Dhr. B. Braam van C.O.M. Nederland was hierbij aanwezig.

De VWA verzocht ons de inhoud van dit overleg bekend te maken, vandaar deze brief.
De bestaande instructie betreffende de exportcertificering van alle vogels uit de orde Psittaciformes (alle parkiet en papegaaiachtigen - van Grasparkiet t/m Ara) wordt met onmiddellijke ingang door de VWA strikter nageleefd. Vanaf nu wordt er volgens de geldende VWA-instructies gewerkt wat betekent dat er een eigenaarverklaring bij moet zitten om de herkomst van een psittacose-vrij bedrijf te garanderen.
Dit betekent dat de exporteurs een verklaring af moeten geven dat deze vogels afkomstig zijn van een bedrijf of locatie waar geen psittacose is gediagnosticeerd, en deze vogels ook niet in contact zijn geweest met vogels van een bedrijf of locatie waar Psittacose (Psittakos – Chlamydia psittaci) is gediagnosticeerd in de laatste 2 maanden voor afvoer.
Om dit waar te kunnen maken zal bij iedere verkoophandeling een eigenaarverklaring getekend moeten worden, ook door de kwekers/liefhebbers.
Vogels die niet vergezeld gaan van deze eigenaarverklaring komen niet in aanmerking voor de export.
Let wel, veruit het grootste deel van de gekweekte vogels gaat op export. Het voortbestaan van de liefhebberij is van de export afhankelijk. Vogels vervoeren naar de buurlanden is ook export en zal ook vergezeld moeten gaan van een exportcertificaat (tracés).
Parkiet / Papegaaiachtigen vervoeren naar het buitenland zonder exportcertificaat is strafbaar. Mede gezien de thans geldende transportverordening voor gewervelde dieren, moet men ook in het bezit zijn een vervoersvergunning, en een bewijs kunnen overleggen dat men een opleiding gevolgd heeft in het kader van de geldende transportverordening. De vliegende brigade die de dier- en mesttransporten controleren zullen hier ook op toezien.
Wij vertrouwen op uw volledige medewerking, om de export van uw vogels mogelijk te blijven houden. Voor vragen kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersonen.
Met vriendelijke groet,
Rinus Borgstein
Contactpersonen:Voor exporteurs en handelaren Rinus Borgstein 0653641890
Voor vogelverenigingen Bart Braam C.O.M. Nederland 0481-462507
Voor liefhebbers vogelverenigingen in de buurt.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2008-04-25 - 22:26:37 send message to swanny

Moet ik dit uitleggen als het werk verschaffen aan in en exporteurs en de rekening bij de liefhebber neerleggen?
Het geheel is mij niet duidelijk wat hiermee de bedoeling is.
Wat betekent dat nu in gewone mensentaal?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-04-25 - 22:49:57 send message to molineti

ontmoedigingsbeleid!(waarschijnlijk)

Groeten Rene


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2008-04-25 - 23:08:53 send message to lennard

Het word ook steeds gekker alles word onmogelijk gemaakt..


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-04-26 - 11:57:49 send message to tonnl

Misschien eindelijk een rem op de export?
Lijkt mij niet zo erg.
Nu verdwijnen heel veel vogels naar het buitenland omdat daar zo veel betaald wordt, ook zeldzame soorten.
Hoe kan dat in het belang zijn van de vogelliefhebber in Nederland?
Ton.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-04-26 - 15:57:15 send message to henkdelaat

Zoals ik het lees gaat het er over dat bij export van vogels er steeds een verklaring bij moet zitten van ziekte vrije vogels,wat ook inhoud dat er alleen vast geringde vogels voor export geschikt zijn.
Dan krijg je ook weer dat men verplicht is om bij een vogel vereniging te gaan om ringen te bestellen.
Dan heb je kans dat de contributie weer omhoog gaat omdat je anders je vogels niet meer kwijt kan voor export.
Lees ik dit verkeerd dan graag andere uitleg gevraagd.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-04-26 - 16:16:30 send message to henkdelaat

hallo Swanny
Zonder reclame te maken,je kan gaan naar www.borgstein-birdstrading.nl daar staat het een en ander omschreven.
Heeft ook een adv staan op Vogelarena met de tekst.
BELANGRIJK NIEUWS OVER HANDEL IN PAPEGAAIACHTIGEN.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2008-04-26 - 17:22:21 send message to swanny

Ik heb het gelzen en een paar dingen zijn mij niet duidelijk. Het gaat om "oude" wetgeving, want men heeft het over strikter naleven.

Ik wil zelf niet exporteren, maar ik sluit niet uit dat ik wel eens een vogel wil ruilen met een Duitse of Belgische liefhebber en dan is het schijnbaar ook van toepassing. In dat kader wie kan mij vertellen hoe kom je aan

1. exportcertificaat (tracés)
2. vervoersvergunning
3. opleiding van transportverordening

Of is dit alles eigenlijk onmogelijk voor een particulier en kun je dus op deze manier niet om een proffesionele im- exporteur meer heen. In dat geval wordt het dus ondoenlijk en onbetaalbaar?


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-04-26 - 20:20:54 send message to henkdelaat

Je kan het telf nr proberen van Bart Braam 0481-462507 dat is van de contact persoon voor vereningingen van het C.O.M. die kan je wel verder helpen.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-04-26 - 23:02:27 send message to tonnl

quote
Dan krijg je ook weer dat men verplicht is om bij een vogel vereniging te gaan om ringen te bestellen.
Dan heb je kans dat de contributie weer omhoog gaat omdat je anders je vogels niet meer kwijt kan voor export.

Deze snap ik even niet.
De contributie kan juist omlaag als er meer mensen lid worden, niet omhoog.
Ringen bestellen kost een vereniging niets. Zelfs de enveloppen om een bestellijst aan de bond te verzenden krijgt een ringencommissaris gratis.

Ton.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-04-27 - 12:52:49 send message to henkdelaat

Het kost de vereniging niets maar de leden die betalen de contibutie en die gaat dan omhoog omdat als je geen lid bent je ook geen ringen kan bestellen dus de bonden zijn vrij om hun contributie te verhogen kijk maar eens de laatste jaren is dit al flink gestegen.
Ook het bestellen van ringen kost € 2,50,- extra bij de NBVV voor elke bestelling die je doet en dan spreek ik nog niet eens van een spoedbestelling,dat is helemaal te gek voor woorden.
ik citeer
(spoedbestelling basisprijs per ring extra €1,-.)
Nu zijn er nog ringen te bestellen bij bepaalde bedrijven buiten een vereniging om (zijn alleen gesloten ringen met een volgnr en jaartal)maar ik weet niet of dit op bovenstaande van toepassing is.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-04-27 - 23:37:21 send message to tonnl

Ik vind één euro niet zoveel als je papegaaien wil exporteren.
Dat er ergens contributie omhoog zou moeten, snap ik nog steeds even niet. happy :)


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2008-04-27 - 23:56:59 send message to parrotmaniak

als dit allemaal waar is hebben we wel andere problemen dan ons druk maken om een paar euro meer voor contributie of ringen
dan kan alleen een kweker die ziekte vrij en gecertificeert is nog vogels verkopen
en dat zullen er niet veel zijn,omdat er een onmogelijke regelgeving op volgt
m.a.w.dan is de vogelhobby ook over,net als b.v.b.de geitenfokkerij .kunnen we weer een leger ambtenaren aan het werk houden
NEDERLAND OP ZN SMALST
het is te hopen dat het allemaal niet waar is,of teminste overdreven


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-04-28 - 01:16:48 send message to johanblok

ik acht de kans minstens zo groot dat de hobby dan pas echt kan beginnen. Wie stopt omdat hij zijn vogels niet meer voor voldoende centen verkoopt (via de export) runt een bedrijf. Mits voldoende welzijnscriteria in acht zijn genomen, is daar niets mis mee, maar dan kun je ook niet zeggen dat de hobby daarmee onmogelijk wordt gemaakt.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-04-28 - 12:47:17 send message to tonnl

[quote]m.a.w.dan is de vogelhobby ook over/quote]Neehoor, alleen het comerciële deel ervan. Of dat erg is, vraag ik me af.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 168 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede