Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweken met caique's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kweken met caique's
krukkert
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-04-13 - 23:28:16 send message to krukkert

hallo
ik heb een koppel zwartkop caique's ik houd deze vogels in een buiten voliere ik heb sinds enkele weken al wel paringen vernomen maar heb nog geen eierensad :(.kan iemand mij vertellen in welke maand deze vogels doorgaans overgaan tot kweken als ze in een buitenvlugt gehouden worden

mvg maikel


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2008-04-14 - 08:14:43 send message to wings

Hallo Maikel,
Mijn koppel caique's meestal eind mei.
Ik zie ze alwel 2 maanden daar voor paren.
succes gr Jan.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-04-17 - 14:58:08 send message to kvhooff

Mijn Caiques paren eigenlijk het hele jaar door. Vinden ze leuk denk ik.
Pas als ze overdag in het blok gaan kun je na een paar weken jongen verwachten.

Kees


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-04-17 - 15:23:14 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn caiques zitten heel veel in het blok zowel overdag als snachts.
Ik heb al eieren in november gehad maar ook in mei.
Ze zitten bij mij wel in een onverwarmde schuur.
ik heb nu een koppel op eieren.
Ik ben afgelopen jaar begonnen met het voeren in periodes dus van oktober tot januari zeer karig voeren (wel gewone zaden en fruit maar geen kiemzaad en eivoer) zodat de vogels tot rust komen in februari opvoeren naar de kweek voeding en dadelijk in augustes weer rustig terug voeren zodat ze in de winter weer rust krijgen. hierdoor hoop ik dat ik de vogels een beedtje kan sturen en dat ze rond april/mei gaan kweken.

zoals ik al zei heb ik nu bij een koppel eieren en bij mijn 2 andere koppels niet.
Vergeel nooit geduld is een schone zaak.

groetjes Egon


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-04-18 - 09:17:26 send message to kvhooff

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het verarmen van het voedingsaanbod hoeft niet bij Caiques.
Bij Australiers werkt dit geweldig. Australie kun je beschouwen als een zandbak die de helft van het jaar in bloei staat. Het leven heeft zich hieraan aangepast en de vogels hebben daar als trigger voor de broedlust de verandering in het voedselaanbod. Ook zijn ze ingesteld op landurige perioden van schaarste.

De zwartkop caique is daarintegen een vogel uit het tropisch regenwoud en leeft in een wereld van overvloed. Zijn trigger om te broeden is de verandering van luchtvochtigheid.
Omdat in Nederland de luchtvochtigheid voldoende is om te kweken, kunnen caiques het hele jaar door kweken. Dat doen ze ook. Wat me wel opvalt is dat ze tussen de legsels door voldoende hersteltijd nemen.

Dus wat ik eigenlijk zeggen wou: het verarmen van het voer is niet goed voor de caiques.

Kees


Patrick
Website Member
Posts :80

Website Member
2008-04-18 - 12:49:17 send message to Patrick

Hallo Kees,

Even een vraag over jouw volgende opmerking:
Wat me wel opvalt is dat ze tussen de legsels door voldoende hersteltijd nemen.

Ik ervaar dit ook al enkele jaren ze doen het bij mijn weten maar 1 keer per jaar.

Ik heb door de temperatuuromstandigeheden (althands dat vermoed ik)in februari/maart binnen korte tijd div. vogels op eieren (Caique,s en australische parkieten)daarna was het weer even een paar weken erg koud.Dit koste mij diversen nesten van diversen vogels.Enkele vooral de australische parkieten zijn nu met de 2e ronde bezig.Ik vraag mij dus af of dit bij Caique,s ook kan gebeuren of eigenlijk wat versta jij onder de hersteltijd?

gr.Patrick


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-04-18 - 13:14:46 send message to kvhooff

Mijn Caiques brengen hun jongen groot en na ca 2-3 maanden beginnen ze op nieuw. Dat komt neer op ongeveer 2 keer per jaar.

ca 4 weken leggen en broeden
ca 10 weken jongen in het blok
ca 10 weken rust -> noem ik hersteltijd

Wat kou betreft; dat is niet handig bij het kweken. Als de ouders van het nest gaan koelen de jongen snel af en verstijven dan. Duurt dit te lang dan dan verstijven de jongen en is het snel gebeurd.

De nestkasten kun je het beste in het nachthok plaatsen waar je de temperatuur boven de 8 graden houdt.
Verder kun je afkoelen voorkomen door voor de nestkasten dik hout te gebruiken (=betere isolatie). Daarnaast is het ook te adviseren om de blokken niet al te groot te maken. De vogels geven zelf warmte af (een groothuis verwarmen kost meer energie dan een klein huis).

Er zijn in de handel natuurblokken te koop van uitgeholde boomstammen die deze eigenschappen combineren.

Kees


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-04-18 - 13:36:01 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@kvhooff
quote
Het verarmen van het voedingsaanbod hoeft niet bij Caiques.




Ik heb gemerkt dat mijn caiques (bij constand de zelfde voeding) leggen en dan 9 mnd later weer leggen. Dus hebben ze een mooie eigen rust periode ingebouwd. Door periode voeding toe te passen hoop ik dat deze periode een jaar wordt zodat de vogels elk jaar rond april leggen en kweken.
Of het werkt weet ik pas over een jaar want dan ben ik hier 2 jaar mee bezig.

Dat caiques getriggerd worden door de hoeveelheid vocht heb ik al vaker gehoord.

Als mijn caiques 1 nest per jaar doen ben ik hier al zeer gelukkig mee. Tevens hoop ik nog lang plezier aan mijn caiques te beleven want het blijft een geweldige vogel.

groetjes Egon


krukkert
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-04-18 - 16:48:30 send message to krukkert

hallo allemaal

ik wil jullie eerst even allemaal bedanken voor de reakties op mijn vraag ik weet zeker dat ik er wat aan heb happy :)wink ;)
inmiddels zit mijn pop overdag zeer vaak in het blok ik heb binnen een L blok en buiten heb ik een natuurstam de caiq's hebben bij mij altijd in het binnen blok geslapen maar tegenwoordig zitten ze in het natuur blok.
na dat ik deze vogels nog niet zo lang in mijn bezit heb en nog niet eerder mee gekweekt is heb ik het idee dat het wel helemaal goed gaat komen . ps. allen bedankt en als er eieren zijn dan zal ik dat ook zeker ff melden



meyeri
Website Member
Posts :2

Website Member
2008-04-23 - 18:00:08 send message to meyeri

Hallo,

Ik had nog even een vraagje aan iedereen die KWEEKT met caique’s. Wat is de afmeting van de broedblokken die jullie gebruiken? Ik heb al rond gezocht op het forum maar in de meeste onderwerpen komt het model wel aan bod maar de afmetingen niet.
Ik heb voor een van mijn koppels caique’s afgelopen week een nieuw broedblok (L-vormige) gemaakt. Met een bodem oppervlakte van 19 x 19 cm. Toen ik het blok aan de volière hing leek het me een beetje klein. Helemaal als er ook nog jonge bij komen. Vandaar mijn vraag wat de bodem oppervlaktes van jullie broedblokken is bij de caique’s?

Al vast bedankt

Mvg

Dave


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-04-23 - 20:11:52 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik gebruik een liggend blok. Binnenmaat 23 cm het blok is 40 cm lang. Ik heb in de eerste 13 cm een tunneltje gemaakt.
Op de foto achter de caiques kun je het blok zien.
groetjes egon





Patrick
Website Member
Posts :80

Website Member
2008-04-23 - 20:17:53 send message to Patrick

Ik gebruik rechthoekige blokken inwendige maat lxbxh 16 x 16 x 33cm.Heb hier nog geen problemen mee gehad.
Inderdaad volle bak met jongen erin maar het kweekt er niet minder om.


meyeri
Website Member
Posts :2

Website Member
2008-04-24 - 12:31:55 send message to meyeri

Bedankt voor jullie reacties. Dan wacht ik rustig af en moet het wel lukken met het blok dat ze hebben (hoop ik). Eerst nog maar een jaartje wachten tot ze geslachtrijp zijn. Het koppel is van begin 2006 dus ik verwacht het nog niet dit jaar.

Groeten Dave



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 144 bezoekers op de site, waarvan 11 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede