Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vetbollen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vetbollen
jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-04-13 - 20:08:19 send message to jeroenvdwilk

Kan ik de vetbollen die ik buiten heb hangen voor de mussen en pimpelmezen etc. Ook gewoon aan mijn voliere vogels geven. het gaat hier dan om kanarie's, spitsstaarten en binsenastrilde


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2008-04-13 - 20:20:40 send message to goulds

ja dat kan


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-04-13 - 20:24:11 send message to zourky

Ik zou het zeker niet doen,ten eerste die vet bollen zijn voor wilde vogels in de harde wintermaanden als het vriest en sneeuwt en toch zo wat krachten kunnen op doen.Uw vogels hebben geen gebrek aan eten en hoeven het niet te krijgen.Als ge nu nog vetbollen hebt is het ook niet nodig voor de mezen en anderen,steek ze gewoon in de diepvries tot volgende winter
groetjes


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-04-14 - 15:24:02 send message to P.Rooth

Als u de vogels niet zolang meer wilt hebben kan u de vetbollen aan de vogels geven ze krijgen er accuut een vervetting van net als de vogels in het " wild " , niet geven aan de buiten vogels tenzij het hard vriest en dagen erg kort zijn

Paul


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2008-04-14 - 16:40:16 send message to goulds

Zo ver mij bekend staat kan het geen gevaar,zowel voor voliere als voor wilde vogels.

Men kan het ook gehele jaar doorgeven en niet expliciet bij harde wintermaanden/dagen.

Verhaal van vervetten is erg overtrokken,daar het probleem meer ligt in huisvesting en bewegingsruimte.

En zoals bij alles overdaad schaad.



jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-04-14 - 18:24:48 send message to jeroenvdwilk

quote
Als u de vogels niet zolang meer wilt hebben kan u de vetbollen aan de vogels geven

Een beetje een rare reactie van een "vogelliefhebber"shocked 8O


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-04-14 - 19:58:54 send message to P.Rooth

Hallo Jeroen van der wilk
Ik ben een vogelliefhebber die een bloedhekel aan vetbollen heeft omdat die binnen de kortste keren tot vervetting lijden bij koolmezen e.d.
De Jonge vogels die gevoerd worden met de vetbollen gaan gegarandeerd eraan zodat ik soms erg cru kan zijn om mensen eraan te herrinneren dat vetbollen levensbedreigend zijn voor de jonge vogeltjes ook de soorten die u zelf heeft en het idee op deze topic zette heeft Zourky ook aangegeven dit alstublieft niet te doen .

Ik ben een vogelliefhebber van de oude stempel en dat betekend dat er alles aan gedaan wordt
om de vogels het naar de zin te maken en als u weet wat voor troep er in vetbollen zit zou u ze in de kachel gooien heeft u er tenminste warmte van .
Ik hoop dat u niet vetbollen aan uw vogels verstrekt maar gewoon goed voer met eivoer ed
op die manier heeft u ongetwijfeld succes met uw vogels
Met een vriendelijke groet
Paul Rooth


jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-04-14 - 20:43:37 send message to jeroenvdwilk

oke, bedankt voor je reactiehappy :)

MVG Jeroen


jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-04-28 - 16:49:33 send message to jeroenvdwilk

Dit las ik op

http://www.sngn.nl/voedingsstoffen.htm


Dus blijkbaar kan je het wel in je voliere hangen als je een strenge winter hebt.
___________________________________________
Vetten:
Vet vormt samen met de koolhydraten de brandstof voor alle lichaamsactiviteiten van de vogels. Het spreekt dus vanzelf dat in de wintermaanden meer vet nodig is om de lichaamstemperatuur op peil te houden. Hang een stukje reuzel in de kooi, ze zijn er wilt op. Of koop in de winkel vetbollen.
Zaden: Ook zaden bevatten vet en/of oliën. Zo zitten in vb:

Hennepzaad 32,2 %.

Negerzaad 32,5 %.

Milet 5 %.

Lijnzaad 40,8 %.

Raapzaad 40,2 %.

Witzaad 5 %.



P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-04-28 - 20:10:00 send message to P.Rooth

Hallo
U geeft zelf al aan dat in de winterperiode zaden kunt voeren met een hoger vetgehalte safloorpitjes en zonnepitten voldoen prima , om hennep exstra te voeren is dacht ik geen aanrader daar deze de broeddrift positief beinvloed en dan kan er wel eens oververhitte man achter een onderkoelde pop aanjagen sad :(
Paul


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-04-28 - 21:50:16 send message to lZebravinkjel

Ik zie niet in waarom je ze überhaupt zou willen geven.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-04-28 - 22:12:38 send message to paintim

Hallo Jeroen!
Vroeger toen er nog strenge winters waren hing ik in de voliere met kanaries een spekzwoerd.
Latere jaren bij strenge koude een vetbol.
Met de winters die we nu meemaken is dat gewoon
overbodig. De zadenmengelingen voorzien ruimschoots in de behoefte van de vogels.
Vriendelijke groeten van
ANTONI


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-04-29 - 07:55:30 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als je je vogels een goede uitgebalanseerde voeding geeft zijn je vogels sterk genoeg om ook de winter door te komen.
Een goede plek waar de vogels beschut kunnen zitten is ook altijd aan te raden. (nachthok afgeschermde hoek)
Ik ben zelf geen voorstander van vette voeding. in mijn normale voeding voor parkieten zitten al geen zonnepitten. In de wintermaanden voer ik die zelf bij.
Suc6 met je vogels en groetjes egon



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 239 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede