Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pauwstaarten los vliegen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : pauwstaarten los vliegen
stijnsuy
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-04-06 - 20:30:38 send message to stijnsuy

Hoi,

Ik heb nu een ruime tijd een koppel witte pauwstaarten in mijn voliere zitten maar dit bevalt me toch niet echt. daarom zou ik een Kleine(!) duiventil willen bouwen maar ik weet echt niet hoe ik hieraan moet beginnen of hoe deze eruit moet zien! en zijn de duiven na een tijd niet gewoon weg? Of is het niet verstandig om deze los te laten vliegen?

Graag uw antwoord!


Benthe & Marit
Website Member
Posts :44

Website Member
2008-04-06 - 20:34:28 send message to Benthe & Marit

Heb vroeger ook witte pauwstaartjes gehad.
Als je een nieuw hok bouwt, en je plaatst hier je duifjes in dan moet je ze 1 week opsluiten in dit nieuwe hok.
Daarna kan je ze perfect de vrijheid geven. Ze weten nu hun eet en drinkbak staan en ze zullen na elke vlucht terug naar hun hok komen.
Nog veel plezier met je duifjes.


stijnsuy
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-04-06 - 21:43:19 send message to stijnsuy

oke bedankt!
Maar hoe moet het hok eruit zien?

dank bij voorbaat!


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2008-04-06 - 22:00:08 send message to Ruben89

als je ze regelmatig loslaat, hoeft t niet zo groot te zijn. ongeveer 0,75m3 tot 1m3 voor een koppel dat los mag is voldoende.
bv
vierkant grondvlak van 1 meter bij 0,75 meter.
en 1 meter hoog. met een zitsok bovenin.
voer-en waterbakje op de grond, dicht bij t deurtje zodat je er makkelijk bij kan.
en nestschaal achterin de hoek.

t is maar een voorbeeld, ik hoop dat je er wat aan hebt.

mvg, ruben


Benthe & Marit
Website Member
Posts :44

Website Member
2008-04-06 - 22:55:43 send message to Benthe & Marit

Ja zo had ik ze vroeger ook zitten +/- 1 m³
Na een jaar hadden ze 2keer 2 jongen grootgebracht.

Veel Su666666666666666


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-04-06 - 23:10:40 send message to tonnl

Duiventillen zijn er in alle vormen en maten, gewoon een idee:


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2008-04-07 - 09:25:27 send message to wings

Hallo,
Wat een mooie duiventil.
Ik vind het altijd wel iets hebben, als ik er plaats voor had wist ik het wel.
gr jan


stijnsuy
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-04-07 - 21:32:26 send message to stijnsuy

Oke bedankt!

Maar kan ik pauwstaarten op pakweg 3 kilometer afstand loslaten en laten terugkomen of zijn ze dan echt het noorden kwijt?
het is de bedoeling dat ik deze vogels enkel in de namiddag loslaat en om pakweg 5 uur weer binnenroep ( ivm roofvogels zoals duivenmelkers doen (potje rammelen) maar hoe is dit aan te leren?


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2008-04-07 - 22:03:31 send message to maikeltje

Veel kans blijven ze weg als je ze 3kmh ver weg los laat.Laat ze op eieren komen in de nieuwe duiventil en voer ze gedoseerd dat ze snel binnen komen als je ze nog nooiet los hebt gehad is er een risico dat je er kwijt raakt dus ik zou een duiventil pakken en daar die duiven op eieren laten komen en dan pas los laten.


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2008-04-08 - 08:17:10 send message to patrickprincen

Plaats voor je til een tijdelijk hokje van gaas.
Zo kunnen ze de hele dag rond kijken. Het is het beste om ze op eieren te laten komen. Tijdens het broeden laat je ze in de middag los. Als de duiven los zijn geef ze je wat voer. Na een paar dagen weten ze hoe het werkt. Dus krap voeren.
20 gram per dag is voldoende. Natuurlijk moeten ze wat meer hebben als ze jongen hebben.
Als je de duiven te veel geeft, dan komen ze niet binnen en schijten de hele buurt vol. Bovendien worden ze dan ook snel roofvogel voer.


goodluck


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-04-08 - 09:52:48 send message to ParkietenPeter

Een beproefde manier is om de de vogels te laten wennen aan de manier dat jij voert.
Je doet dit dan door een handje voer in een blikje (maakt lekker lawaai) te doen en daarmee te rammelen als je gaat voeren. Ze associeren als snel jou aankondiging met het eten.

Als je de vogels los wilt laten is het goed om dit op het einde van de namiddag te doen. Geef ze die dag echter géén eten. (wel water)
Als ze net uit zijn, een minuttje of 10-15, ga je ze volgens ritueel voeren. De vogels komen dan terug.

Nu zijn Pauwstaartduiven (de echte en niet de boerenpauwstaart) niet zo'n goede vliegers en zullen dus ook niet snel wegvliegen. Zeker als je ze al een tijdje in huis hebt. 3 km. Zou ik niet proberen, juist omdat het geen vliegers zijn. Je zult ook zien dat ze nooit veel verder dan de tuin van de buren of de overkant van de straat vliegen.

Als je ze alleen maar een uurtje per dag wilt uit laten vliegen is het goed om ze meer ruimte te geven dan opgesloten in een til. Een vluchtje van een meter of 3 is dan wel prettig. Een til is eigenlijk bedoelt om constant in en uit te mogen vliegen.

Zo heb ik het altijd gedaan.
Veel plezier.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2008-04-08 - 10:02:17 send message to natasja

dat laatste wilde ik ook eigenlijk zeggen wink ;)

de duiventil zoals op de foto moet je meer zien als een soort van voederplaats en slaapplaats maar zeker niet als vast hok en ze dan maar 2 uurtjes per dag laten vliegen.

Hou er ook rekening mee dat veel mensen duiven liever niet zien op hun daken , als je verstandhouding goed is met je buren wellicht een idee om daar rekening mee te houden ..

Als ik heel eerlijk mag zijn krijg ik de indruk dat je de duiventil voornamelijk wilt als oplossing om je duiven uit je voliere te halen maar hou er rekening mee dat duivenhouden eigenlijk weer een geheel andere hobby is waar ook heel veel tijd in kan gaan zitten en waar maar weinig buren echt enthousiast van worden wink ;)

Misschien toch nog even een extra overweging waard ..




stijnsuy
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-04-08 - 20:33:29 send message to stijnsuy

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hey!

ik wou ze ook eerst altijd los laten maar worden ze dan niet snel voer voor roofvogels aangezien dat wij hier aan een bosrand wonen? en veel last van de buren gaan we volgens mij niet hebben aangezien er hier in een straal van 400 m geen buren hebben. ik ga dan waarschijnlijk een hok bouwen van 2 kubieke meter maar is het dan niet zeer donker binnen? of een raampje van bijv plexiglas of gaas?

graag u antwoord!!!



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-04-09 - 08:37:37 send message to ParkietenPeter

Licht heeft elke vogel nodig. Dus zul je toch iets van raam moeten maken. Sowieso tochtvrij. Een lichtkoepel en een groter uitvliegraam naar een vluchtje toe (?_) Als je toch bezig bent (?) wink ;)

Als je vaker roofvogels ziet vliegen dan is een pauwstaart wel een makkelijkere prooi. Juist omdat het geen vliegers zijn.
Dan is het van groter belang dat je de vogels traint om te komen als jij ze fluit, rammelt met de voerbus of te wel lokt.
Maar zekerheid geeft dat natuurlijk niet, roofvogels kunnen best brutaal worden als ze honger hebben. Denk bij een spoetnik er ook aan dat een marter e.d. hierdoor je vogels ook weg kunnen halen. (Hier al gebeurt)

Succes,
Peter


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2008-04-09 - 08:39:10 send message to natasja

Ik heb zelf een kippehokje van zo'n 2 bij 2 meter en daar hebben wij geen ramen in maar wel van die half doorzichtige witte plastic golfplaatjes opliggen , dit geeft ook heel veel licht door en is ruim voldoende , maar als je de mogelijkheid hebt is het wellicht leuker om er een raampje in te maken .. dan zie je zelf net ietsies meer en zien ze jou ook aankomen , mijn kippen hebben altijd een vrije uitloop en dus voldoende te zien als je ze er echt in opsluit zou ik kiezen voor een raampje en dan bij voorkeur nog eentje die je met gaas afschermt zodat je deze ook open kan zetten want een hokje word al snel warm van binnen.

Wat de roofvogels betreft .. ja ze zouden goed als prooi gezien kunnen worden .. dat is een afweging die je zelf moet inschatten denk ik ..



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 135 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede