Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > JONGEN UIT HET NEST GEGOOID HELP!!!!!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : JONGEN UIT HET NEST GEGOOID HELP!!!!!!
jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-03-20 - 12:29:50 send message to jeroenvdwilk

Ik heb 2 koppels spitsstaarten en 1 koppeltje zebravinken. Ik geef ze gewoon universeel voer en eivoer. Maar elke keer als ze jongen hebben worden ze er gelijk uit gegooid.sad :( Wat kan ik hieraan doen. Kan dit misschien komen door een teveel aan eiwitten. Hoe kan ik dit dan omlaag brengen.

ALVAST BEDANKT
Jeroen


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-03-20 - 17:08:58 send message to roodmus

Als je weet wie het doet schiet het al op,maar zal lastig worden.

Zit alles gescheiden??????????


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-03-20 - 17:50:14 send message to lZebravinkjel

universeel voer? Tropisch zaad bedoel je toch zeker?? shocked 8O


jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-03-20 - 18:20:48 send message to jeroenvdwilk

ja sorry ik bedoel tropisch zaad, ik dacht dat dat hetzelfde was. Ik kweek nog niet zo langwink ;)
Maar ik weet niet wie het doet, dat is het probleem. Bij de zebravinken, zat het mannetje op het nest en het vrouwtje zat in een hoekje van de broedkooi en toen lag er een jong op de grond van ongeveer 1 dag oud, na ongeveer 2 uur kwam ik weer terug en toen zat de man ook op nest en de vrouw gewoon op stok en toen was er weer een jong uitsad :(


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-03-20 - 23:45:17 send message to lZebravinkjel

Als het nog jonge vogels zijn dan zijn ze nog niet gewend aan het hele "jongen" gedoe. Dan willen ze ze er wel eens uitgooien. Als de beestjes nog leven dan kun je ze even warm blazen en terug in het nest proberen te leggen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-04-07 - 17:18:18 send message to ParkietenPeter

Jeroen,

Gelieve de vragen over dezelfde vogels en hetzelfde onderwerp bij elkaar te houden.
Zo heb je zelf een duidelijker overzicht en blijft het forum overzichtelijker.

ParkietenPeter


quote
jeroenvdwilk
Website Member
Posts :41

2008-04-07 - 17:10:55

--------------------------------------------------------------------------------
Hallo,
Mijn zebravinken hebben 2 weken geleden 2 jongen uit het nest gegooid. Nu zie ik dat er 4 jongen zijn uitgevlogen. Kunnen de zebravinken de jongen eruit hebben gegooid, omdat het anders te druk werd in het nest of is een teveel aan eiwitten de boosdoender.
ps. ze zitten in een broedkooi van 1 meter breed.
BVD Jeroen


Antwoord toegevoegd:
quote
Innerlife
Website Member
Posts :53

2008-04-07 - 17:13:00

--------------------------------------------------------------------------------
Leefden de jongen nog toen je ze vond? Indien niet, dan kan het zijn dat die 2 jongen het laatst uitgekomen zijn en te weinig de kans hadden om voeding te verkrijgen van de oudervogels. Dit draait uit in een vicieuze cirkel waardoor ze alsmaar zwakker worden met de dood tot gevolg. Veel kun je hier in principe niks aan doen..

Als ze nog leefden dan zijn er andere oorzaken.


jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-04-07 - 17:35:16 send message to jeroenvdwilk

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nee, ze waren dood.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-04-07 - 19:07:37 send message to chrislaevers

Als ik het goed begrepen heb zijn er dus 4 jongen uitgevlogen en zijn er 2 jongen dood uit de nest gegooid. Daar ga ik op verder.
Mijn ervaring met zebravinken is dat ze jongen uit de nest verwijderen die te zwak zijn om voedering te ontvangen : te zwak voor voedering vanwege bloedluis (het laatste jong vaak), slecht uit het ei gekomen of gekwetst door een andere vogelsoort.

Persoonlijk geloof ik niet dat zebravinken hun jongen uit de nest gooien door gebrek aan ervaring. Ik spreek me niet uit over andere vogelsoorten die hun jongen uit de nest gooien.

Het kan geen kwaad om die nestkast extra te checken op bloedluis. Is die niet aanwezig, dan zou ik de spitsstaarten toch extra observeren bij een volgende zebravinkennest.

Dat het jong slecht is uit het ei gekomen, kan je natuurlijk niet nagaan.

Ik heb wel geen ervaring met beperkte ruimte en 6 jongen daarin grootbrengen kan dus ook een factor zijn dat de voedering door stress van de ouders in het gedrang is gekomen. Het maximumjongen dat ik meestal heb is 4. Ik bedoel dus het aantal jongen dat uit het ei komt.





Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 137 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede