Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoge luchtvochtigheid in blokken van betonplex. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoge luchtvochtigheid in blokken van betonplex.
patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2008-02-07 - 13:47:45 send message to patrickprincen

Misschien voorbedurend op een eerder topic. Toch vond ik het beter om een nieuw topic te openen.

Daar komt ie:
Mijn pyrrhura’s beginnen op het moment volop te rommelen in de nestblokken. Mijn overgrote deel van de blokken is gemaakt van multiplex. Nu heb een paar blokken die gemaakt zijn van betonplex.
Wat mij opvalt is dat er in deze blokken erg veel vocht aan de wanden en deksel blijft hangen. Nu weet ik dat de luchtvochtigheid in de blokken niet te laag mag zijn. Maar is dit niet te veel van het goede?


Innerlife
Website Member
Posts :103

Website Member
2008-02-07 - 15:15:20 send message to Innerlife

Multiplex neemt nog wat vocht op, maar betonplex nagenoeg niet.. Dit is dus de oorzaak. Zijn er wat verluchtingsgaatjes gemaakt in het blok?
Ik zou het in het vervolg toch bij multiplex houden.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-02-07 - 15:22:53 send message to cocobar

Kan verluchting ook geen soelaas brengen?


BONTEBOER
Oud Lid
Posts :183

Oud Lid
2008-02-07 - 19:02:18 send message to BONTEBOER

ik heb in het verleden ook wel eens een blok van betonplex gehad , dit heeft mij vogels gekost de vogels kwamen zo vochtig het blok uit dat ze kouvate ik maak mijn blokken nu alleen maar van multieplex

alex


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-02-07 - 19:50:36 send message to P.Rooth

Ik heb ook jaren broedblokken van betonplex gehad niets mis mee er is echter een maar : zonder ventilatiegaatjes vlak onder het deksel en afhankelijk van de bodembedekking wordt het soms heel erg nat soms zelfs beschimmelde binnenkant broedblok FF een droge doek bij nestcontrole en wat exstra kapspaantjes en opgelost .
Zijn er veel jongen in het blok zijn ventilatiegaatjes in het laatste deel van de broedblokperiode van de jongen soms ontoereikend en dan zet ik zo'n broedblokdeksel op een kier wat ik ook doe bij 'gewoon ' multiplex en zeker als de temperaturen buiten hoog zijn .
Dus geen reden om geen betonplex te gebruiken wat een pluspunt van betonplex is word niet gegeven heel gemakkelijk om schoon te maken en gaat veel langer mee dan multiplex daardoor minder problemen als een stel juist dat blok accepteerd .
Succes
Paul


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-02-07 - 19:53:36 send message to Rogert

Het hoge vochtgehalte kan een negatieve werking hebben op de uitkomst van je eieren en het groot brengen van de jongen.

Vocht in combinatie met warmte kunnen schimmels veroorzaken. Niet bevordelijk voor je jongen en ouders.
De optimale luchtvochtigheid kunnen vogels zelf regelen mits ze zichzelf nat kunnen maken.

Betonplex is wel makkelijk te reinigen maar je zal wel beluchtingsgaten moeten maken.


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2008-02-08 - 18:21:24 send message to patrickprincen

Heren,

Bedankt voor jullie reactie. Heb toch eieren voor mijn geld gekozen. Heb vandaag twee nieuwe blokken gemaakt van.....multiplex!

Luchtgaten laten ook licht door en pyrrhura's houden van donkere blokken. Dus dat vond ik geen optie.

Ik weet het nu voor de volgende keer....geen betonplex meer!

Bedankt,

Patrick



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 240 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede