Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > torenvalk of am. torenvalk Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : torenvalk of am. torenvalk
stijnsuy
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-02-06 - 17:20:45 send message to stijnsuy

hey,

Ikzelf ben altijd al zeer geintreseerd geweest in roofvogels en ga regelmatig lanngs bij enkele valkeniers om miss ooit zelf eentje aan te schaffen. Maar ik zou graag in de toekomst met de amerikaanse torenvalk of europese torenvalk kweken. Heeft er iemand informatie hierover?

graag hoor ik jullie reactie's!!!


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2008-02-06 - 18:34:50 send message to lennard

Bent u ook op de hoogte dat er bij deze vogels een cites document hoort te zitten. Daar zou ik eerst maar wat meer teweten over komen.

Met vriendelijke groeten,

Lennardwink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-02-06 - 18:34:56 send message to ParkietenPeter

Ik denk dat je bij professionele valkeniers toch wel goede boeken moet vinden.

Kunnen zij je niet helpen?


stijnsuy
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-02-06 - 18:38:54 send message to stijnsuy

hey,

ja ik ben al op de hoogte over de wetgeving e.d. en bij die valkeniers zijn idd wel boeken te vinden, ikzelf beschik er ook over maar enkel over de valkerij en niet de kweek.

vriendelijke groeten Stijn


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-02-06 - 19:49:11 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik kweek al een aantal jaren met de Amerikaantjes en heb ook een paar jaar met de Europese gekweekt.
Beide soorten gaan vrij makkelijk tot broeden over, mits zij over een geschikte voliere en nestkast beschikken.

Het meest geschikt is een voliere die aan drie kanten gesloten (vier kanten mag ook!), omdat ze nog weleens schrikachtig kunnen zijn.
Let bij de aankoop van deze soorten op dat het om natuurbroed vogels gaat of in ieder geval vogels die tezamen met soortgenoten zijn opgevoed (social imprint). Met volledig met de hand opgevoede vogels is vaak niets meer te beginnen.
Let verder op dat de vogels over gesloten voetringen beschikken en dat de ringnummers overeenkomen met de citespapieren. (voor Amerikanen heb je geen cites maar wel een herkomstverklaring van de verkoper nodig)

Europese torenvalken broeden in de halfopen nestkasten, die je ook weleens in weilanden ziet staan. Ze broeden 1x per jaar (5 a 6 jongen).
De Amerikanen broeden in valkparkietblokken en doen het meestal wel 2x per jaar.

Wat prijzen betreft komt de Europese op ca. 150 en de Amerikaan op zo'n 225 euro per stuk.

Als je wilt kweken om "vliegvogels" te kweken, kan ik je de Europese aanbevelen.
Als je echter vogels wilt kweken, waar anderen weer mee kunnen gaan kweken, zijn de Amerikanen aan te bevelen, omdat die toch wat rustiger zijn en omdat daar veel meer vraag naar is.




stijnsuy
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-02-07 - 13:01:52 send message to stijnsuy

bedankt voor de reactie daar heb ik wat aan!!!

groetjes Stijn wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-02-07 - 14:00:03 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nestje van 6 jonge torenvalkjes in de "handopfok" (social imprint).



stijnsuy
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-02-07 - 16:45:43 send message to stijnsuy

zijn die vogels al van dit jaar????

en moeten torenvalken inprint zijn om te kunnen vliegen of moet dat niet?

groetjes Stijn


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2008-02-07 - 22:23:26 send message to birdfreak

Sowieso toch nog even een woordje van waarschuwing:
- torenvalken zijn niet de meest ideale vogels om te beginnen mee te vliegen door hun lichte gewicht.
- torenvalken kweken om te kunnen verkopen is ook niet echt dat omdat er toch stilaan een overschot begint te komen.

Maar nu de positieve kant. Ik denk als je wilt een start maken met roofvogels zonder je direct te moeten bezighouden met het vliegen van de vogels en het gewichtsmanagement dat je het meest plezier zult beleven aan een koppel sociaal ingeprinte Amerikaanse torenvalken.
Ze zijn veel moeier qua tekening (vind ik toch), zijn nog een stuk kleiner dus een voliere van 4x2m voldoet echt ruim voor hen. En vermits ze imprint zijn zullen ze geen angst voor je hebben waardoor je veel plezier aan je vogels zult beleven. Want een voliere aan 4 zijden gesloten met daarin schuwe natuurbroed vogels is nu ook niet direct het tofste om te hebben.
Wat dat imprintproces betreft: het is zeer belangrijk dat de persoon die ze grootbrengt ze niet te lang met de hand grootbrengt. Roofvogels zijn al redelijk snel in staat om zichzelf te voeden en dan zouden ze eigenlijk ook geen voedsel meer uit de hand mogen krijgen. Indien dit wel gebeurt zullen de vogels een te sterke voedselassociatie maken tussen mens en voedsel waardoor ze constant zullen schreeuwen om voedsel, zelf in een volwassen stadium. Iets wat we natuurlijk te allen tijde willen voorkomen.

Jan


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-02-08 - 10:10:29 send message to Karel

Nee Stijn, deze foto is al een paar jaar oud. Ik ben inmiddels gestopt met de kweek van Europese omdat, zoals Jan al aangeeft, de markt aardig verzadigd begon te raken. Het ging mij nooit om de opbrengst, maar het is toch wel aardig als je je jongen kwijt kunt.

Wat de imprint betreft, kwam ik uiteindelijk tot de volgende methode:

- jongen de eerste tijd bij de ouders laten
- zodra het kleinste jong kon worden geringd alle vogels in 1 x wegnemen en cites aanvragen.
- NIET met hand voeren, maar de vogels naar het voedsel toebrengen. Zodra er een begint te eten (meestal de oudste) volgt de rest vanzelf.
- Na een paar dagen het voer aanbieden op een iets moeilijker te bereiken plek (stoel). Ze leren dan al een beetje om op het voer te komen.
- Zodra ze goed konden vliegen gingen ze allemaal op een hoogrek en werden ze nog een aantal weken op de handschoen volgevoerd en gewend aan alle soorten voedsel (kuiken, muis, rat, kwartel)
- Zodra ze hun eerste sprongetje van 50cm naar de handschoen hadden gemaakt, werden ze verkocht met de inmiddels binnengekomen citespapieren en een kweek/herkomstverklaring met vermelding van het volgewicht.
- Een ervaren valkenier heeft de vogel dan binnen enkele dagen op vlieggewicht en laat hem al losvliegen. Hij volgt de valkenier dan keurig door steeds boven hem te komen bidden. Een prachtig gezicht.

Dit klinkt allemaal heel simpel, maar dat is het niet! Probeer dit niet als je nog geen ervaring hebt opgedaan tijdens een stage bij een valkenier, want de torenvalk is, ondanks wat wel wordt beweert, geen makkelijk vogeltje om te vliegen. In de eerste plaats vanwege het strakke gewichtsmanagement, zoals Jan al aangeeft. Een te licht gevlogen vogel kan zomaar dood uit de lucht vallen!!

Verder kan ik Jan volledig gelijk geven wat de Amerikanen betreft. Een mooie kleine vogel, die leuk te houden is. Zelf houd/kweek ik ze in een voliere van 3x4 en dat gaat prima. Ze worden zelfs vrij tam voor de verzorger (ik duswink ;)).

Hans


stijnsuy
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-02-08 - 11:57:52 send message to stijnsuy

Hey,
bedankt voor jullie rectie's!
Ik volg al enkele jaren de valkeniersforums (www.valkeniers.nl en www.valkeniers.be)
en loop al een paar maanden mee met verschillende valkeniers/roofvogelhouders en ben ook al op de hoogte dat een torenvalkje niet echt iets is om te starten. maar een eigen vogel zal er voorlopig nog niet komen( ik ben 14)
maar naast het vliegen van roofvogels zou ik ook graag (roof)vogels kweken. Het zou dus gewoon voor de fun zijn en niet voor het geld!

groetjes Stijn

groetjes Stijn


stijngo
Website Member
Posts :30

Website Member
2012-01-08 - 11:48:53 send message to stijngo

wat nest materiaal doe ik op de bodem van mijn amerikaanse torenvalkjes


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-01-08 - 12:35:20 send message to Karel

Een dun laagje houtsnippers is goed, maar fijn grind werkt ook prima.


stijngo
Website Member
Posts :30

Website Member
2012-01-09 - 08:56:44 send message to stijngo

ok bedankt


stijngo
Website Member
Posts :30

Website Member
2012-02-22 - 23:03:19 send message to stijngo

hoe voeder ik jonge torenvalken met de hand kan ik ze eventueel en kipfilet geven of wa raden jullie aan


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-02-23 - 10:10:51 send message to Karel

Dat hangt van de leeftijd af. Ik voerde de valkjes pas met de hand vanaf het moment dat ze geringd waren.
Geschikt zijn vooral muizen en hooguit één of twee keer per week eendagskuiken bepoederd met Carmix of Carnizoo.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 154 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede