Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweek met aymara's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kweek met aymara's
jurgani
Website Member
Posts :2

Website Member
2008-01-21 - 10:55:20 send message to jurgani

sinds 2 jaar in het bezit van 2 stel aymara's, afgelopen december de eerste eieren bij een stel.
13 jan. het eerste ei uit, afgelopen zondag 6 jongen waarvan 1 dood.
Ik heb bij de laatste controle ook het blok gereinigd omdat deze sterk vervuild was.
Probleem is nu dat de ouders niet meer naar de jongen omkijken, eerste 3 jongen reeds overleden.
Wat doe ik fout, waar moet ik voor een volgende keer aan denken??


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2008-01-21 - 11:06:07 send message to swanny

Zeker als een koppel parkieten / papegaaien voor de 1e keer een nest heeft moet je ze met rust laten. Ze moeten het leren en zijn gevoelig voor verstoring. De kans is toch al redelijk aanwezig dat het fout gaat bij het 1e nest door onervarenheid. Als je de vogels dan ook nog onnodig gaat verstoren met kijken en kijken en kijken en nest schoon maken vraag je om problemen. Ringen is iets waar je niet onderuit kunt. Als een koppel meer ervaren is kun je meestal wat meer kijken of een nestje een keer wat verschonen, ze zijn dan meer ervaren en minder gevoelig voor verstoring.
succes met het volgende nest.


Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2008-01-21 - 11:59:51 send message to Hobby-handel

De fout zit denk ik in het schoonmaken.
Wat bedoel je daar precies mee? (heb je alles verschoond of alleen het ergste weggehaald?)

Volgens mij is het ook niet nodig om het schoon te maken of het blok moet te klein zijn.
Als je het schoongemaakt heb omdat het te vochtig was dan moet je voortaan het deksel een paar mm open zetten of luchtgaten in de zijkanten boren.


jurgani
Website Member
Posts :2

Website Member
2008-01-21 - 15:10:06 send message to jurgani

Ik heb dus het hele broedblok verschoond,dit had ik nl. gelezen in een arikel over aymara's.
Verder heb ik ze altijd laten gaan alleen een x gekeken bij de eerste eieren en nu dus deze schoonmaak aktie.
Artikel dus te letterlijk genomen


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-01-21 - 15:30:44 send message to ParkietenPeter

Nou ,volgens mij heb je inderdaad twee foutjes begaan.
1-resoluut schoonmaken tijdens het broedproces.
2-te weinig nestcontrole uitgevoerd.

Als de vogels het niet gewend zijn is dit een zeer grote verstoring. Wat zeker aanleiding geeft om het nest te verlaten.

Vanaf nu dagelijks nestcontroleren. (ze slapen immers in het nest en zo wennen ze aan jou gezicht door het kijkgaatje heen)

Het nest pas schoonmaken als de vogels uitgevlogen zijn. Je kunt tijdens een nestcontrole dan wel het ergste vuil wegnemen.

Succes bij de volgende ronde.

wink ;) Peter


tigra
Website Member
Posts :195

Website Member
2008-01-21 - 18:11:09 send message to tigra

ik heb ook aymara;s [4 koppels],schoonmaken doe ik ook,kunnen het nest nogal bevuilen,maar ze moeten wel aan je gewend zijn,en haal alleen het smerige eruit,voor controle tik ik eerst tegen het blok,en daarvoor laat ik al weten dat ik in het hok ben.
ga voor dat je iets aanraakt [eieren of jongen],met je handen door het voer[raak je je reuk kwijt]
ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
succes bij het volgende nestje



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 161 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede