Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Roofvogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Roofvogels
Patrick
Website Member
Posts :80

Website Member
2004-04-03 - 15:13:29 send message to Patrick

Aangezien ik over een tijdje ga verhuizen
ben ik nu alvast met een ontwerp bezig wat betreffende mijn grootste hobby de vogels (grote parkieten en papegaaien)met de daar bijbehorende
kooien en volieres.Een probleem waar ik nu mee te maken krijg op mijn toekomstige lokatie zijn de (roof)vogels/dieren van buitenaf.Ik kom aan de bosrand te wonen en na een gesprek met de boswachter heeft hij aangegeven dat dit natuurgebied uitermate geschikt en populair is voor div. roofvogelsoorten (dit was mij na een wandeling door het bos ook al behoorlijk zichtbaar).Nu zijn dus de roofvogels het grootste probleem hierin.Hoe kan ik mijn vogels hiertegen beschermen?Ik kan alle volieres wel dicht gaan leggen maar ik ben daar niet echt kapot van en zie zo nu en dan de vogels graag in de regen zitten.Aangezien ik in div. vogelparken wel een grote "zilveren" bol in de lucht zie staan (wat de werking is op de roofvogels weet ik niet) krijg ik dit met natuurmonumenten niet spits.Oja de nachtverblijven worden wel ondergebracht in een grote ruimte en elk hok word afzonderlijk afsluitbaar.Zijn er nog meer mogenlijkheden om dit probleem op te lossen?
gr.Patrick


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-04-03 - 18:36:41 send message to Hawkeye_NL

Technisch gezien is het gebruik van een dubbel dak al voldoende. De roofvogels "stoten" dan tegen het gaas / tralies van de bovenste laag terwijl jouw eigen vogels zonder gevaar in de vlucht kunnen blijven.

Mijn oom woond ook in het buitengebied en kent dit probleem als geen ander. Het grootste probleem zijn de soorten die "stoten". Deze soorten zoals bijv. de buizerd komen van boven recht naar beneden en "stoten" dan hun prooi aan in de val. Het gebruik van bomen en beplanting met overhangende takken naast de vlucht is hierbij een ideale oplossing en de meest natuurlijke voor het oog.

Sperwers jagen ook onder de bomen en struiken achter de prooi aan maar daar zal je geen last mee krijgen met oog op het gaas / tralies van de kooi.

Sterkte



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2004-04-04 - 19:35:15 send message to Rogert

De betreffende zilveren bol dient als spiegel, het weerkaatst het licht, schaduwen en spiegelbeelden. Hierdoor kunnen rovers of ongewenste dieren gedesorienteerd raken, zich bedrijgt voelen, etc. Vroeger was dat "het" op het gebied van het tegengaan van roofvogels, maar bespaar je de moeite om ze te plaatsen, want werken doen ze niet.


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2004-04-04 - 20:02:05 send message to BenDoensen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De hele voliere met dubbeldraad maken, zowel dak als wanden. Met tussenruimte van minimaal 4 cm. Gebruik niet te groot mazig draad. Wezel, rat en muis hebben niet veel nodig om binnen te komen. Zeker 60 cm ingraven om te voorkomen dat ze zich naar binnen graven. Schrikdraad en of een bloeddorstige hond wil ook bijdragen tot een roofdiervrij vogelverblijf.
Succes
Ben


sansear
Oud Lid
Posts :46

Oud Lid
2004-04-04 - 21:40:54 send message to sansear

Je kan inderdaad he beste dubbel gaas op het dak doen. Alleen zou ik de bovenste laag (de laag die de roofvogels moet tegenhouden uitvoeren in kunstof gaas. Dit is elastisch en uitermate geschikt tegen stootvogels.

sansear


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2004-04-05 - 00:16:41 send message to dijkkamp

zoals de andere al schreven dubbel gaas rondom en onder de zijkanten van nachthok en voliere's 1m plaat werk ingraven tegen de vos die er vast ook wel zal zitten
veel plezier op je nieuwe stek


zwier01
Website Member
Posts :48

Website Member
2004-04-07 - 10:54:54 send message to zwier01

het beste dat werkt en wat niet veel hoeft te kosten is enkele spiegels te plaatsen boven en aan de zijkanten van de voliere, zie zilveren bol.
Hebben ook regelmatig gemerkt dat er sperwers bij de volieres komen, deze "stoten" dus vantussen de struiken door richting volieres. dubbel gaas is ook ok, maar de parkieten blijven schrikken en kans op doodvliegen blijft aanwezig daardoor.
de spiegels zorgen ervoor dat de roofvogels in principe van zich zelf schrikken en dan niet weer komen. Wat de rust voor de parkieten weer ten goede komt. Afhankelijk van de soorten roofvogels kun je dus spiegels plaatsen op verschillende plaatsen.

succes in ieder geval.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-04-15 - 00:50:20 send message to Karel

Een heel lastig probleem! Als roofvogelkwekers (waaronder sperwers en buizerds) hebben we wel wat ervaring opgedaan met deze vogels. Veel goedbedoelde oplossingen hierboven, die helaas geen van alle voor langere termijn zullen helpen. Dichte beplanting om de voliere? De sperwers zullen je dankbaar zijn. Ze loeren namelijk graag vanuit een conifeertje naar hun "slachtoffer". Spiegels? De sperwers zullen zeker 2 a 3 dagen argwanend zijn, dan zijn ze er aan gewend en kun je ze net zo goed weer weghalen.
Dubbel gaas (dubbeltjegaas een beetje verend op 4cm afstand)op het dak is een prima idee. Werkt goed tegen buizerds, die blijven het nog wel een paar dagen proberen, maar geven het tenslotte wel op. Tegen eventuele sperwer- en havikaanvallen zul je de wanden ook dubbel moeten begazen of moeten voorzien van bamboe rietmatten.
Wat hierboven nog niet besproken is, zijn de nachtelijke bezoekers, te weten de uilen! Je zou minimaal de helft van het dak moeten afdekken om te voorkomen dat tijdens de avond- en ochtendschemer een vliegende uil door je vogels wordt opgemerkt, want anders vind je je vogels 's-ochtends terug met gebroken nekken (eigen ervaring!).
Succes!


Martien Strijdveen
Website Member
Posts :195

Website Member
2004-04-15 - 09:14:43 send message to Martien Strijdveen

Hallo,
Ik heb het volgende gedaan,maar dat wil niet zeggen dat het voor 100% waterdicht is maar het heeft mij wel enorm geholpen!
Ga naar een Welkoop/Wildkamp winkel of naar een grote zaak zoals Intratuin en koop daar een plastic uil van zo'n 50 cm en zet die op het dak,aan de onderkant zit een gat en daar steek je een stok of steel in zodat hij rond kan draaien!
En zij komen echt niet in de buurt van jou voliere hoor.zie mijn website voor een foto Diversen)www.strijdveen.nl



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede