Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweek groene kardinaal Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kweek groene kardinaal
bartjan
Website Member
Posts :103

Website Member
2008-01-09 - 19:22:19 send message to bartjan

hallo

ik heb sinds een half jaar een koppel groene kardinalen,nou weet ik dat die altijd vroeg in het jaar al gaan nestelen(in maart)maar nou zie ik mijn pop nu al de hele tijd met takjes slepen en op zoek naar een nestplaats.nou heb ik nog geen nestgelegenheden in mijn voliere en het lijkt mij ook tevroeg daarvoor.mijn man is ook pas van begin vorig jaar.zouden jullie er al iets in hangen of is het daar nog echt tevroeg voor?

gr bartjan


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2008-01-09 - 20:00:00 send message to tropic

volgens mij heeft het geen nut om er nu iets in te hangen. Gevaar voor legnood is zeer groot, en eventuele eieren en jongen hebben bij deze en te verwachten weersomstandigheden geen kans van overleven.wink ;)


bartjan
Website Member
Posts :103

Website Member
2008-01-09 - 21:13:26 send message to bartjan

ja dacht ik ook,mijn enige opte was dan geweest om binnen een nestje neer te hangen.maar krijgt ze als ik geen nest ophang juist niet eerder last van legnood of snap ik niet helemaal waardoor ze legnood krijgen?
bedankt voor je reactie

gr bart


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-01-10 - 00:41:09 send message to tonnl

De echte oorzaak voor legnood is voor zover ik weet nog steeds niet gevonden. Legnood komt echter veel vaker voor bij kou.

Als het binnen 10 graden of hoger is, zou ik het zelf wel gokken. Broeddrift is een positief teken, dat zou ik niet willen tegenhouden.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2008-01-10 - 10:35:19 send message to hansbuffel

Hallo,

Ik zou ook een nestmandje in de binnenvolière hangen en de zaken goed opvolgen. Als de vogel dik zit controleren of er legnood is.
Oppassen als de buitenvolière niet helemaal overdekt is. De jongen verlaten zeer vroeg het nest en een onweer kan fataal zijn.

Succes!
Hans


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2008-01-10 - 10:49:16 send message to tropic

Allemaal akkoord, maar vergeet niet dat het winter is hé jongens. Volgende week kan er 10 cm sneeuw liggen, of kan het -12 vriezen.
Blijf erbij dat ik het onnodige risico's vind.
Maar goed, ieder zijn mening natuurlijk.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2008-01-10 - 11:13:29 send message to hansbuffel

Eveneens akkoord, Tropic.
Ik zou het enkel doen om de pop naar binnen te lokken ingeval van broeddrift, verder zou ik de kweek niet stimuleren dus zeker geen extra levend voer geven. Anders gaat ze misschien buiten haar gang in een struik en dan heb je veel minder controle.

Hans


bartjan
Website Member
Posts :103

Website Member
2008-01-10 - 17:21:33 send message to bartjan

ik merk wel dat de menigen verdeeld zijn,het is ook latig om nou echt te weten wat goed is voor de vogel.ik denk er nog ff overna.
bedankt voor de reacties

gr bart


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2008-01-10 - 17:33:27 send message to tropic

Als je de vogels nu een ronde zou laten doen, die mislukt, zou je eigenlijk (rekening houdend met de vogel) in de zomerperiode, als ze broeden, één ronde minder moeten doen.
Dus daaruit moet jezelf je conclussies trekken.
Er bestaat op dit ogenblik toch geen twijfel dat het nog koud gaat worden. Laat staan dat ze uitgebroed raken, (wat ik betwijfel) , en dat ze uiteindelijk uitvliegen. Je weet toch dat een kardinaal na 9 tot 10 dagen het nest verlaat, en dan nog zeer onbehulpzaam veelal op de grond vertoeft.
Welke dan de overlevingskansen zijn moet je voor jezelf uitmaken, maar voor mij zijn ze niet groot.


dasc
Website Member
Posts :44

Website Member
2008-01-10 - 20:51:08 send message to dasc

Ik zou ze niet tegenhouden, want dit kan ook nefast zijn voor de vogel. Ik heb even naar je volière gekeken op dit forum en mochten er jongen uitvliegen, dan kan je de volière toch voor een korte tijd isoleren met plastic of andere materialen zodat de jongen niet sneuvelen.


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2008-01-10 - 21:01:59 send message to pitylus

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Jongens toch met wat zijn ze hier eigenlijk bezig ? vogels die per dag 8 a 9 uren licht hebben per dag ! de winter moet nog beginnen , wat brengt dit nu eigenlijk bij beginnen kweken in de winter zonder licht en verwarming , legnood krijg je al vlug bij veel te weinig licht en zon , welke kardinaal gaat eieren gaan leggen in januari ? we spreken dan nog niet van bevrucht of onbevrucht , laat ons eens waanzinnig nadenken dat de eitjes bevrucht zijn en dat er jongen zijn , kzie die jongen al uitvliegen na een dag of 10 , s anderdaags mag je ze opraken , begrijp nie wie aan kweken denkt deze tijd van het jaar sorry maar droom rustig verder zou ik zeggen .Hou deze vogels gezond en kweek ermee in de zomer er is nog tijd genoeg ..kardinalen kweken pas vanaf half april en dit is al erg vroeg .


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-01-10 - 21:30:49 send message to Niltava

Ik vraag me af, licht je bij? Verder geef je aan dat de man jong is, de pop ook. Zo ja dan zou ik zeker er niet in de winter mee kweken. En zoals al eerder gezegd de echte winter kan nog komen, sterker nog de meest koude periode zijn veelal in februari.


bartjan
Website Member
Posts :103

Website Member
2008-01-10 - 21:37:04 send message to bartjan

pop is van 2006.ik ligt wel bij,nu staat het ligt aan van 7 uur s ochtends tot half 7 s avonds.
maar ik denk dat ik maar ga wachten tot in maart,want dat is volgens mij wel de tijd dat ze beginnen.

gr bart



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 87 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede