Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Stelling: Het is een fabeltje dat handopfok vrijwel ongeschikt is voor de kweek Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Stelling: Het is een fabeltje dat handopfok vrijwel ongeschikt is voor de kweek
kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-01-06 - 18:36:56 send message to kvhooff

Zijn er mensen die met handopfok natuurbroed hebben gekweekt? Het is mij nooit gelukt. Als het tot paren kwam had ik de volgende problemen.
De problemen waren: eieren kapot maken, jongen niet voeren, jongen vermoorden, jongen plukken kortom een drama.



rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2008-01-06 - 18:51:09 send message to rajar

ik heb jaren gekweekt met een grijze handtamme pop.
Toen de man dood ging en er 4 jongen in het blok lagen heb ik het blok met jongen en pop in de keuken gezet en de pop heeft de jongen samen met mij gevoerd en grootgebrach. Dit was heel leuk om te doen.
Ze was buiten de broedtijd handtam maar als er eieren kwamen moest ik op mijn vingers letten zelfs nestcontrole was levensgevaarlijk.
Als de jongen 3 a 4 weken oud waren werdt ze geleidelijk weer tam.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2008-01-06 - 18:53:28 send message to P.Rooth

Dat het met Halsbandparkieten geen fluit uitmaakt of ze handopfok zijn om zelf later zonder een enkel probleem jongen groot te kunnen brengen is mij met meerdere stellen zelfs beter bevallen dan de normaal gekweekte jongen met natuurbroedvogels waar ik gewoonlijk m'n nagels kon " verzorgen " kon ik de jongen van de 'oude' handopfok door de oude vogels gewoon op te tillen controleren .
Dus dat het een fabeltje is klopt bij mijn Halsbandenparkieten


Goffi
Website Member
Posts :48

Website Member
2008-01-06 - 19:02:38 send message to Goffi

ik denk ook dat het onzin is heb hier een tam koppel grijze zitten in de huiskamer en hebben vorig jaar een nest gehad en hebbn nu weer een jong liggen ik denk enkeld dat oudere tamme vogels moeilijker voor de kweek kunnen worden ingezet mijn man heeft 5 jaar alleen gezeten en zag dat het erg onwennig was om de pop te treden maar is uit eindelijk wel goed gekomen!


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2008-01-06 - 19:02:42 send message to birdies

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb afgelopen seizoen met succes gekweekt met chinese dwergkwartel pop, de ouders van de chin dw pop zijn wel normaal uitgebroed en grootgebracht, volgens de kweker waarvan ik het popje kocht kon je er niet meer mee broeden na 2 generaties boredmachine achterelkaar, 1 maakte niet uit.

---
hiermee bedoel ik absoluut niet dat het een fabeltje is. razz :p


Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2008-01-07 - 22:19:32 send message to Hobby-handel

Ik heb slechte kweekervaring met een handopfok spreeuw (de gewone die je buiten ziet vliegen). Deze heb ik met de hand groot gebracht en er later (na een jaar) een pop bijgekocht.
De man floot zich een ongeluk om de pop te versieren (daar leek het in ieder geval op), terwijl hij een volgend moment er bovenop dook om ze af te maken.
Bij geen enkele pop die ik geprobeerd heb was er een "klik" met de man. Van 3 poppen heb ik eieren gehad, maar geen daarvan was bevrucht.
1 pop heeft hij doodgemaakt (in een broedkooi), de andere heb ik daarvoor kunnen behoeden door de man flink te kortwieken.

Volgens mij moet het kunnen als ze al vrij jong contact hebben met soortgenoten.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2008-01-08 - 07:52:05 send message to wiechmann

ik heb met div soorten handopfok vogels jonge natuurbroed op stok gekregen zonder probleem


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2008-01-08 - 15:56:38 send message to blg

Denk toch dat je een onderscheid moet maken tussen hand opfok vanaf het ei, hand opfok vanaf 3/4 weken om echt tam te maken en hand opfok waarbij je het contact zoveel mogelijk vermijd.


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2008-01-08 - 16:41:50 send message to afican parrot

quote
Denk toch dat je een onderscheid moet maken tussen hand opfok vanaf het ei, hand opfok vanaf 3/4 weken om echt tam te maken en hand opfok waarbij je het contact zoveel mogelijk vermijd.



Ben ik volledig mee eens.

Wat ik heb verstaan uit verschillende gesprekken met kwekers, dat handtamme amazone's en ara perfect jongen kunnen grootbrengen.
Wat betreft de papegaaien uit de "oude wereld" vb. grijzen en dergelijke zijn het eerder uitzonderingen die een succesvolle broed kennen. Meestal loopt het niet zo goed tot zeer slecht af. Heb het zelf geprobeerd met bb en meyers en dit was een kleine ramp.
Wat kaketoe's betreft kan ik mij niet uitspreken omdat ik te weinig kaketoekwekers ken.

mvg Carl en Lindsay.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-01-12 - 10:38:07 send message to Rogert

Ik denk dat het ook per soort verschillend is. Tevens moet je gewoon geluk hebben. Maar ik denk dat je over het algemeen wel kan stellen dat je gedrag en de opbrengst achteruit gaat als je natuurbroed toepast bij handopfok ouders.

Ik heb nu al zo vaak gezien dat het met handopfok mis gaat dat ik het over het algemeen niet meer vertrouw om handopfok vogels te kopen en verkopen.

Maar ik vraag met sowiso af wat de meerwaarde is voor een vogel die met de hand wordt groot gebracht?!


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2008-01-12 - 11:36:37 send message to Wickingh

Sterker nog ik denk zelfs dat in sommige gevallen handopfok tot betere resultaten leid dan bepaalde importvogels.
Ik broed zelf met handopfok edels en grijzen, dit zijn zeer rustige en betrouwbare kweekvogels.
Ook wordt door kennissen en vrienden van me vol op gekweekt met handopfok ara's.

Persoonlijk denk ik dat vogels die beseffen dat ze vogel zijn , geen enkele moeite hebben met voortplanten.
De handopfok die uit de broedmachine in een huiskamer komt en alleen maar mensen om zich heen heeft, weten wss niet goed wat ze zelf zijn en die zullen idd niet zo makkelijk in te zetten zijn voor de kweek.

Mvg Frank



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede