Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > desinfecteren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : desinfecteren
ollewolle
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-12-28 - 23:56:19 send message to ollewolle

Desinfecteren, hoe doen jullie het, welke produkten, zijn er natuurlijke middelen om te desinfecteren, hoe zit het met resistentie of is dat niet van toepassing, gebruiken jullie verschillende produkten, enz?
Dank voor jullie suggesties.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-12-29 - 09:03:15 send message to swanny

Desinfecteren doe ik altijd met chloor. lekker agressief middel en werkt tegen alles.
Je vraagt dat niet direct, maar als je zekerheid wilt en dat moet toch bij desinfecteren pak dan chloor. geen bacterie of virus overleeft het.


noel
Website Member
Posts :75

Website Member
2007-12-29 - 09:35:21 send message to noel

ho
chloor is een goed middel werkt nog steeds het beste pak wel een dik chloormiddel en een nieuwe verpaking staat een verpaking die reeds al eerder is geopend verliest zijn kracht
bv een chloor die na opppening 7 dagen staat werkt nog maar 20%
met vrg edwin

wat ook goed is zijn chloortableten kijk hierbij wel goed naar verhoudingen .

met vrg edwin


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2007-12-29 - 11:06:08 send message to wings

Desinfecteren doe ik met halamid univerzeel
desinfectiemiddel speciaal tegen ongewenste micro-organismen
gr Jan





rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2007-12-29 - 11:38:42 send message to rajar

Vergeet niet voor het desinfecteren eerst te ontvetten.
Vooral colibacterieen zitten in vet.
Chloor en halamid ontvetten niet.

mvg Rob


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-12-29 - 12:01:32 send message to Rogert

Desinfecteer alleen als het echt noodzakelijk is. Je maakt van je vogels anders echte watjes.

Hoe sterieler je je vogels houd des te gevoeliger ze voor ziektes worden.


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2007-12-29 - 12:15:23 send message to wings

Daar heb je wel gelijk in Rogert.
Het is geen laboratorium.
gr Jan


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2007-12-29 - 13:14:34 send message to kakatoe

Kijk wel uit met halamid blijven ergens resten ervan zitten kunnen de vogels er aan dood gaan.
Daarover word niet gesproken hier


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2007-12-29 - 19:50:53 send message to P.Rooth

met een grote brander ontsmet ik m'n broedblokken de volierevloer na iedere keer als er nieuw zand in komt met dikke bleek of wat er nu in de handel verkrijgbaar is eucalyptesreiniger met natuurlijke ontsmettingsmiddel ruikt een stuk lekkerder dan bleekwater en blijft actief op mestresten wat chloor niet doet .
Maar er gaat volgens mij niets boven flink de brander door het hok wat dan wel wenselijk is
eerst de vogels verwijderen ze staan zo in de fik met chloor en bleek hetzelfde eruit anders stikken ze door de dampen die vrijkomen
met eucalyptes reiniger welke verdunt in een watersproeier behoeven de vogels niet verwijderd volgens de gebruiksaanwijzing . eucalyptesreiniger met ontsmetter weer wel de vogels eruit wat heel belangrijk is lees altijd eerst de gebruiksaanwijzing en werk secuur


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-12-29 - 23:06:59 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik krijg sterk het idee dat veel genoemde methoden een veel groter risico voor de gezondheid vormen dan normale schoonmaakmethoden. Deze methoden lijken me alleen verantwoord na besmetting met ernstige virussen en verwijdering van alle vogels uit de omgeving voor langere tijd.



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-12-29 - 23:18:33 send message to tonnl

Dat idee kreeg ik juist ook. Ik ontsmet nooit, is dat fout dan? happy :)


ollewolle
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-12-29 - 23:35:19 send message to ollewolle

Ikzelf maak dagelijks mijn kweekkooien schoon met water en alcoholazijn 8% ( gewone keukenazijn), desinfecteren doe ik met F10, ik denk momenteel het beste en veiligste produkt momenteel op de markt.
Volgens mijn vogeldierenarts bestaat het gevaar van een verhoogde kans van aspergiloseschimmelvorming bij het gebruik van chloor, bleek en in mindere mate ook dettol.



pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-12-29 - 23:55:38 send message to pietparkiet 10

nee ton dat doe ik ook niet ik maak eens in de drie maanden het hok leeg met beuken hout en dan maak ik de vloer schoon met eucaliptus ik zal het wel niet goed schrijven maar jullie weten wat ik bedoel en ik maak een keer in de week de stokken en de voer bakken schoon te veel schoon maken is niet goed bouwen ze niet genoeg weerstand op


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-12-30 - 12:51:19 send message to vlindervogel

Het hangt natuurlijk van de grootte van de vogelruimtes en het aantal vogels die er in zitten af hoe vaak je moet schoonmaken.
Teveel schoonmaken is niet goed, te weinig ook niet.
Met sommige vogels moet je de hokken gewoon erg goed schoonhouden omdat ze van nature vatbaar zijn voor ziektes.
Ik vervang de bodem van de binnenvolière van 2 bij 2 ongeveer om de maand. Ik heb daar enkel een koppel abessijnen inzitten; ik maak dan ook niet schoon omdat er veel mest ligt, maar meer omdat ze overal eivoer en zaad laten slingeren wat veel troep geeft.
Andere kooien maak ik iedere week schoon (kooien van 1 meter met vier jongen per kooi).
Ik heb ook wel eens zieke vogels gehad (bacteriële infectie) en in zulke gevallen maak ik iedere dag schoon.

Desinfecteren doe ik niet, enkel de kunststoflades weleens in een sopje met bleek. Verder gebruik ik zo'n middel wat speciaal bedoeld is voor het reinigen van dierenhokken.

Ik heb wel eens gekeken naar halamid d omdat iemand anders dat ook gebruikte, maar vond het eigenlijk idioot duur (zo'n jerrycan voor 110 euro ofzo). Naar mijn mening ook helemaal niet nodig, behalve wanneer je een besmettelijke virus of bacterie hebt geconstateerd.

Groeten Carmen


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2007-12-30 - 14:21:41 send message to P.Rooth

wie altijd oplet andere kwekers en liefhebbers uit de volieres houd dus ook niet FF in de nachthokken/loopgangen toelaten zelf dit ook niet bij andere liefhebbers doet zelf niet met hetzelfde schoeisel wat bij bezoekjes en weet niet waar mee rondloopt ( ikzelf heb klompen die ALLEEN in de voliere gebruikt worden )heeft al een stuk minder risico's want daar gaat het eigenlijk om ONTSMETTEN is zoals door enkelen al aangegeven niet nodig als er niks te ontsmetten valt .
Dat ik mijn hokken met een flinke brander schoonmaak evenals mijn broedblokken is strikt voorzorgmaatregel want als er echt ontsmet MOET worden ben je al te laat, want dat behoeft pas NA uitbraak van de ene of andere enge ziekte
Johan Blok je hebt volkomen gelijk en dat mag best eens gezegd worden .


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2007-12-30 - 14:35:00 send message to Fonje

Ik desinfecteer nooit. De volieres worden alle jaren met de hogedrukreiniger uitgespoten. Zo bouwen de vogels een natuurlijke weerstand op. De zitstokken reinig ik dikwijls met een Dettolsopje, maar dat is niet echt desinfecterend.
Het klopt dat bleekwater alle bacterien dood maar er moet opgelet worden met Chloor. In nestkasten wil dit wel eens de oorzaak zijn van dode embryo's in de eieren.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 117 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede