Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zwartkopcaiques - eieren rapen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zwartkopcaiques - eieren rapen?
johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2007-12-14 - 00:13:03 send message to johanm

Heb sinds dit najaar twee koppels broedrijpe zwartkopcaiques. Ondertussen op internet zoveel mogelijk informatie gezocht over de kweek. Op een paar sites kwam ik de raadgeving tegen om de eerste twee of drie eieren na het leggen weg te nemen en te vervangen door kunsteieren en ze een dag na het leggen van het derde ei terug te leggen. Blijkbaar zouden de jongste jongen anders weinig overlevingskans hebben. Weet iemand of dat echt nodig is, heb eigenlijk weinig zin om met het legsel te gaan rommelen?

Nog een tweede vraagje over de ringmaat. Ik heb daarover op het forum al een en ander gevonden. De normale maat zou 7,5 mm zijn, die is echter bij mijn vereniging niet te krijgen. Moet 7 of 8 mm nemen. Welke van de twee heeft de voorkeur? Ik ring mijn bonte boertjes met 7 mm maar het ene koppel caiques is aanzienlijk forser dan bonte boertjes.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2007-12-14 - 17:35:48 send message to Dennis Fr.

hallo

ik kweek zelf ook met zwartkop caique`s en heb de eieren nog nooit geraapt en worden probleemloos groot gebracht.zou zeggen laat het ze eerst proberen en dan kun je verder kijken wat je doet.over de ringen als je 7.5 niet kan krijgen 8 nemen echt niet kleiner als 7.5 .7.5 word al krap vaak als je een fors koppel hebt die ook grote jongen voortbrengen

ik wens je veel kweeksucces.

M.v.g Dennis


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2007-12-14 - 19:14:45 send message to wings

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zoals je zelf al zegt niet rommelen lekker met rust laten en ring 8 mm gebruiken.
succes
gr jan


Patrick
Website Member
Posts :80

Website Member
2007-12-14 - 20:35:59 send message to Patrick

Hallo,

Het kan bij Caique,s idd voorkomen dat je de eieren moet rapen.
Heb zelf meerdere koppels maar bij 1 stel krijg ik wanneer ik de eieren niet raap maar 1-2 jongen en als ik het wel doe 3-4.Wanneer het verschil groter is dan 2 dagen dan gaat het al mis bij dit koppel.Moet wel zeggen laat de koppels het eerst eens een keer proberen en trek daarna je conclussie,s voor het volgende broedseizoen.
Ik ring zelf met 7,5mm en dat gaat prima.
gr.


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2007-12-15 - 11:19:11 send message to johanm

Bedankt voor jullie reacties, als de vogels dit jaar leggen blijf ik er mooi af. Nu weet ik meteen ook welke ringen ik dit jaar moet bestellen.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-12-16 - 11:32:27 send message to denegon

verstandige keus lijkt mij de vogels hebben een legsel van 3 a 4 eieren meestal gaat het wel goed en liever 3 jongen op stoken 1 niet dan dat je pop van de eieren loopt omdat je hebt zitten klooien
groetjes egon



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 149 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede