Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Ten einde raad ! (voeding) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ten einde raad ! (voeding)
Petratje
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-12-12 - 15:49:55 send message to Petratje

Ik weet niet of ik hier op de juiste plek zit maar mijn Senegal papegaai (bontboertje) heeft een voedsel allergie, waarin dit ligt weet ik nog niet. Ik heb daarom harrison pellets gekocht om vervolgens langzaam dingen toe te voegen maar, Hij wil met geen mogelijkheid zijn pellets eten en hij mag voorlopig nog niets anders dus hij hongert zich nu simpelweg uit..

ALLE tips zijn echt welkom!




ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-12-12 - 16:33:14 send message to ParkietenPeter

Welkom Petra,

Je zult hier best goed uitkomen.
Ik heb wel even een paar vragen die toch gesteld gaan worden: wink ;)

- Hoe ben je er achter gekomen dat hij een voedselalergie heeft?
- Wat toont de vogel of niet?
- Hoe kom je dan op Harrisonpellets?
- Heb je de vogel door een 'vogelarts' laten testen op bijvoorbeeld schimmelinfectie en wat is de uitslag van de testen die evt. gedaan zijn?

Hier zullen we iets meer mee kunnen.

Succes,
wink ;) Peter


Petratje
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-12-12 - 17:50:32 send message to Petratje

Hoi Peter,

Alvast bedankt!

er zijn bij aankoop tests gedaan (3 weken daarna door mijzelf) ik had op dat moment een gezond vogeltje!

sinds een week daarna plast hij doorzichtig met groen bruine sliertjes erin (geen mooi hoopje en geen wit te bekennen) Contact met de vogelarts gehad die dat meteen constateerde.. Die liet mij weten dat ik moest overstappen naar een voeding waar geen bekende allergenen inzitten (harrison) en dan langzaam andere dingen toe voegen totdat blijk waar hij last van krijgt...


Petratje
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-12-12 - 17:51:06 send message to Petratje

Oeps, verder is hij 100% vrolijk, speels en gezond..


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-12-12 - 18:03:57 send message to dooren

Een verstoorde darm wil overigens niet direct zeggen dat er sprake is van voedselallergie.

Het kan b.v. ook een verkeerde bacterie zijn die de darm overhoop zet, ik zou een probiotica door het voer doen van aves.

Het is toch niet een dierenarts die graag pellets verkoopt? Desnoods een second opinie met een goed mestonderzoek waaruit je dan wel iets vind.
Gert


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2007-12-12 - 18:19:51 send message to parrotmaniak

toevallig toch niet een dierenarts uit meppel?????


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-12-12 - 19:04:02 send message to ParkietenPeter

Petra,

Ik neem aan dat je duidelijk is geworden dat er snel naar pellets gegrepen wordt door sommige artsen en dat hoeft niet altijd erg te zijn, maar het is vaak helemaal niet nodig.

Laat je alsjeblieft NOOIT wijs maken dat een vogel standaard is en dat telefonisch consult mogelijk is! (behalve als hij een mechanisch defect heeft en dan nog alleen maar soms.)

Als de vogel verder gezond is, kan het ook ergens anders aan liggen. Geef je hem nu ander fruit of iets?

wink ;) Peter


Petratje
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-12-12 - 20:21:16 send message to Petratje

Wat is dan wel een goed advies; de dierenarts heeft hem wel gezien..

Hij eet nu weer standaard papegaaien zaden, ik kon het niet langer aanzien...

ik wil hem gewoon heel graag verwennen met allerlei lekkere dingetjes want het is gewoon net mijn kindje happy :)

Wat zijn dingen waar hij goed op reageert en waar hij blij mee is..?


Petratje
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-12-12 - 20:21:55 send message to Petratje

Hij krijgt dezelfde vruchtjes; hij lust echt alleen appel en druifjes:\


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-12-12 - 22:45:11 send message to meyer

quote
Hij krijgt dezelfde vruchtjes; hij lust echt alleen appel en druifjes:\

Hoeveel druiven per dag ????
Hoeveel appel???

Groeten Meyerwink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-12-13 - 00:37:26 send message to tonnl

Zet de vogel eens 1 week op alleen een goed zaadmengsel, geen snoep, groenten of fruit. Heel vaak verdwijnen darmklachten dan al.

De pellets zou ik terugbrengen en je geld terugvragen, pellets zijn geen medicijn! Het overschakelen ineens op pellets kan zelfs zeer schadelijk zijn, zeker als de vogel al verzwakt is. Riekt erg naar een zekere commercieel ingestelde dierendokter.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-12-13 - 17:51:44 send message to Rogert

Mijn reaktie op probiotica:

Probiotica is zeker goed voor de darmflora van een dier. Maar uit onderzoek is gebleken dat niet alle probiotica's geschikt zijn voor vogels.
Probiotica is te vergelijken met Yakult en orthiflor, maar dit is een bacteriecultuur gewonnen uit zoogdierendarmen. Deze bacterieen hebben voor een groot deel geen invloed op vogeldarmen. Dus zoek een produkt dat gewonnen wordt uit vogeldarmen als Orlux- probi-zyme.

Voor de kleinere vogel heeft probiotica geen zin, omdat deze vogels geen darmflora hebben. Hier kunnen je beter aangezuurd water gebruiken om bacterieen minder kans te geven.

Tip voor de liefhebber: als je vogels koopt en het vermoeden hebt dat deze dieren veel op antibiotica gehouden zijn, voeg dan ook Orlux-probizyme toe aan je voeding. De vogel kan dan op korte termijn zijn weerstand verhogen wat voorkomt dat de vogel bij jou ziek word. Maar altijd bedachtzaam zijn op het verminderde weerstand van dergelijke vogels.

Maar eigenlijk staat dit hele verhaal los van de voeding die jij je papegaai moet geven, want probiotica zal geen invloed hebben op een allergie. Het kan wel de weerstand tegen een allergie verhogen, maar niet wegnemen.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-12-13 - 19:21:19 send message to dooren

Precies weten dat het een allergie is weten we niet, de vogel is immers hierop niet uitgebreid getest. (er is sprake van een vermoedde)

Overigens orlux schermt wel met getuigenverklaringen op het internet dat (kleine vogels, kanaries etc. wel baat hebben met hun probiotica. (ondanks dat kleine vogels geen darmflora zouden hebben)

Als kleine vogels geen darmflora hebben dan kunnen ze dus ook niet aan een darminfectie van negatieve bacteriën sterven.

Hierbij nog een link voor degene die het meer interesseerd.

http://www.healthandfood.be/html/nl/article/72/probiotica_allergieen.htm

Gert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 190 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede