Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Hoeveel vogels?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Hoeveel vogels??
Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-12-10 - 20:00:04 send message to Ubernoob

Ik weet dat over de volgende vraag per individuele vogelsoort al veel gediscusseerd is maar ik vroeg me het volgende af:

Is er een soort regel voor vollieres zoals voor aquariums?

Ik zal het uitleggen.

Als je een aquarium inricht heb je als stelregel: niet meer als 0,5 cm vis per zoveel (preciese getal ben ik effe kwijt) liter water. Hierbij telt dan de lengte van de vis en bij een maanvis ofzo de hoogte.

Bestaat er ook zo'n regel voor vollieres?

Ik stel deze vraag niet om mijn volliere zo vol mogelijk te kunnen douwen maar juist om ervoor te zorgen dat de vogels die erin zitten genoeg ruimte hebben.

Groeten Arian


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2007-12-10 - 20:49:17 send message to zebraonline

Tot de grote van een grasparkiet neem ik 3 vogels per m³ als leidraad...wil je broeden met je vogels dan een koppel per m³...nog nooit problemen gehad op deze wijze.
Is het als tijdelijk vlucht voor jongen of reservevogels dan kan veel hoger gaan.


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2007-12-11 - 00:46:55 send message to Strigiformes

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wij kennen geen voorgeschreven maten zoals in Deutschland.Maar wil je die toch weten klik hier.
http://www.bna-ev.de/bna_inhalt/gesetze/gutachten/papageien_d.htm

Ik vind die maten aan de krappe kant.
Ikzelf hanteer de maten zoals Arndt ze aangeeft in zijn encyclopedie.
Klik hier http://www.arndt-verlag.com/macaws.htm
en kijk per soort bij de Accommodation:Dat moet je een aardige richtlijn geven.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-12-12 - 09:28:55 send message to Ubernoob

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat zijn forse maten uit die encyclopedie!

Gelden die maten voor 1 enkele vogel of voor een koppel?

Ik vind 2,5x1x2 (lxbxh) voor 1 enkele splendid bijvoorbeel nog al veel.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-12-12 - 11:12:31 send message to Daniel

Veel mensen houden ze kleiner, maar ik vind de maten bij Arndt niet overdreven. Dit zijn toch maten waarbij de vogel beter tot zijn recht komt.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2007-12-12 - 12:25:47 send message to hansbuffel

Het is inderdaad zo dat velen hun vogels veel kleiner huisvesten, en hierbij goede kweekresultaten behalen. Een algemeen geldende norm bestaat volgens mij niet, wat in die artikels en encyclopedie staat is ook een persoonlijke mening van iemand en op wat baseert die zich (rekensommetje of ervaring?)? De belangrijkste maatstaf is hyhiëne vind ik. Teveel vogels op een kleine ruimte zal leiden tot snelle vervuiling van bodem, voedsel en drinkwater. Daarnaast moet je soorten samenbrengen die het met elkaar kunnen vinden.
Voor een gemeenschapsvolière met kleinere vinkensoorten of exoten (tot grootte kanarie) vind ik 2 m3 per koppel OK ... om toch op de vraag te antwoorden. Met krombekken heb ik geen ervaring.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2007-12-12 - 12:50:28 send message to wiechmann

de afmetingen die in het boek staan zou perfect zijn .maar de gemiddelde tuin is niet veel groter in nederland en er is bijna geen gemeente die hier toesteming voor geef .nu schrijf ik wel over de afmeting van de ara soorten.
ik heb wel de ruimte er voor maar ik kreeg toesteming voor maximaal 4 m lange buiten kooien .


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-12-12 - 17:02:22 send message to Ubernoob

Hoe heb je dat opgelost dan Wiechmann?

Ik zou het te gek vinden om ooit nog eens ara's te gaan houden maar een volliere van 8x3 te bouwen met een nachthok van 2x3 eraan!

Dan is mijn tuin een eind gevuld ja.

Maar ik kan toch wel een koppel of vijf neophema's houden in 4x2x2 buiten met een 2x1 binnen eraan?

Of is dat echt te krap?


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2007-12-12 - 20:11:02 send message to wiechmann

wat ik heb gedaan .is niet zo eenvoudig voor de meeste mensen en dat is gewoon verhuist naar een plek waar nog wel ruimte is .en heb er lang naar gezocht voor dat ik gevonden heb wat ik nu heb .


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-12-12 - 20:21:52 send message to Ubernoob

Oh dat is wel een hele stap. Je bent naar Belgie verhuist of niet?

Jammer dat je volliere niet online staat (ik ben nogal nieuwsgierig)maar je site is er mooi

Ik heb net een huis gekocht dus daar ga ik voorlopig niet weg. Zit wel een leuke tuin bij van ongeveer circa 15x7 dus daar kan ik wel wat mee. Heb overigens geen idee wat de gemeente bij mij voor een beleid heeft. Wat is gangbaar weet iemand dat?
Ik zal eens een keer een tekening maken van wat ik van plan ben en die eens online gooien dan kunnen jullie er eens naar kijken en becommentariseren (wat een woordlaugh :D).


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2007-12-12 - 21:52:28 send message to wiechmann







wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2007-12-12 - 21:53:59 send message to wiechmann

foto van de buitenvoilere toen we nog bezig waren met bouwen en binnen foto.en een foto van de voilere voor de jonge vogels.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-12-12 - 22:35:12 send message to Daniel

Prachtige volieres Herman en ik moet ook zeggen dat op je site je vogels er prachtig uit zien.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-12-12 - 23:34:21 send message to Ubernoob

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Woooooooooooooooooooooooooow wat een ruimte Herman (of is het Hermann)

Echt heel mooi.

Met zulke vluchten kan je wel ara's houden ja.

Als ik ooit nog eens ara's wil gaan houden kom ik een keer bij jou spieken hoe het moet razz :p

Maar dat is iets voor over een paar jaar.

Hoeveel ruimte heeft bij jou 1 koppel ara's?(blauwgele formaat)


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2007-12-13 - 09:12:05 send message to wiechmann

de grote ara soorten hebben 2x2x2 m binnen en 4x2x2.5 is lxbxh de dwerg ara hebben 2x1x2 binnen en 4x2x2.5 buiten en de grijze en andere kleine soorten hebben 2x1x2 binnen en 1x1x1 buiten dit zijn hangkooien is ook weer vanwegen de vergunning .hier in belgie mag echt niet alles wat wel in nederland word gedacht die tijd is voorbij .ze zijn en worden hier steeds strenger.

de voilere voor de jonge is 9x3x2.5 buiten en 9x2.5x2 binnen

gr hermann


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-12-14 - 13:33:19 send message to Ubernoob

Oke thanks voor de info.

Ik moet mijn volliere nog gaan bouwen maar dan hou ik er nu alvast rekening mee dat ik er ooit een stuk van 6x2x2 in wil maken.

Dan behoort een koppel ara's voor mij niet tot de onmogelijkheden.

Gr. Arian




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 138 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede