Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Komt dit nog goed? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Komt dit nog goed?
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-12-04 - 16:37:16 send message to chrislaevers




Dit is mijn allereerste en enigste gouldsamadine van dit jaar. Zij (denk ik) heeft maar één paarse vlek op die kant van de borst. In het aangezicht enkele rode puntjes (doet me denken aan de mazelen).
De vader is een roodkop (rode kop, paarse borst, gele buik, groene rug) en de pop heeft een witte kop, paarse borst en is voor de rest geel.
Dit jong is 4 maanden en 19 dagen oud.
Is het normaal dat die nog niet op kleur is of gaat ze zo blijven? Ik zie de laatste weken ook helemaal geen veranderingen.
Ze flirt met een roodkopamadine man (baltsen, nestonderzoek...). Welke kleuren kan ik dan verwachten?
Dank bij voorbaat.


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2007-12-04 - 16:45:25 send message to Richard V

ja hoor, niks aan de hand. Gould kunnen soms opeens, soms met som zonder aanleiding, stoppen met de jeugsrui. Als ze een jaar oud zijn, bij de volgende rui komt het weer goed. Dit gebeurd vooral als jonge goulds tijdens de jeugdrui in een andere kooi/omgeving worden geplaatst.

Jonge goulds die niet op kleur zijn, maar wel ongeveer een jaar oud kunnen zich wel gewoon voortplanten


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-12-04 - 17:01:50 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ze flirt met een roodkopamadine man (baltsen, nestonderzoek...). Welke kleuren kan ik dan verwachten?

Een kruising gould x roodkopamadine wink ;) happy :)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-12-04 - 17:28:05 send message to chrislaevers

Aan Richard V : Deze vogel is geen minuut uit de volière geweest. Ik heb ze zelfs nog nooit in de hand gehad. Maar ik zal wachten. Ging ze toch nooit wegdoen want t'is mijn allereerste.

Zou het dan een wildkleur roodkop kunnen worden zoals haar vader?


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-12-04 - 17:33:07 send message to chrislaevers

Aan cocobar: Ik bedoel dus wel roodkopgouldamadine... als ze met een kleurgenoot van haar vader paart, mag ik dan toch wildkleur verwachten of gaat de moederpop een rol spelen? Is deze vogel split voor de kleuren van de moederpop?
Die rode spikkeltjes in het aangezicht, de vaal groene kleur op de rug en de paarse vlek op een kant van de borst wijzen dan toch op roodkop wildkleur?
Ik ken er niet veel van maar in dit specifiek geval zou ik graag een beetje weten hoe het verder gaat verlopen.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-12-04 - 20:26:32 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Je weet niet welke splitfactoren deze vogels allemaal meedragen, maar hoogstwaarschijnlijk zal je inderdaad roodkop paarsborst groene jongen verkrijgen (kanssplit voor "geel")...

Als je er al vanuit kan gaan dat je het bij het rechte eind hebt wat de ouders betreft, want als er meerdere koppels samen zitten,...

Ik ben trouwens nog niet zo zeker dat het een pop betreft. De borstkleur vind ik behoorlijk donker en jonge mannen gaan steeds gaan luisteren bij de oudere zingende mannen...





chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-12-04 - 21:25:51 send message to chrislaevers

Oké, bedankt! Ik vond het ook al raar wat hij/zij deed op zo'n prille leeftijd. Kan dus goed zijn dat de jonge knaap in de leer is gegaan bij een oudere man en ik maak daar iets anders van. Is het een man dan is die dus goed bezig vaardigheden aan te leren.


Claessen
Website Member
Posts :32

Website Member
2007-12-04 - 23:42:27 send message to Claessen

De gould op de foto is een man en wel een lichtgroen pastel.
Uit de paring zoals jij die beschrijft,roodkop lichtgroen paarsborst x zwartkop geel paarsborst, komen roodkop lichtgroen pastel paarsborst mannen split zwartkop en roodkop lichtgroen paarsborst poppen.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-12-05 - 00:30:30 send message to cocobar

De toelichting was nodig, mijn vermoedens klopten
1. Het is een man
2. De vererving en benaming van de kleurslagen bij goulds beheers ik nog niet shocked 8O happy :)

Wel een leuke verrassing dat je een pastel man hebt vliegen, vind ik best een mooie verschijning/mutatie... Veel plezier ermee Christine wink ;)




chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-12-05 - 17:33:41 send message to chrislaevers

Voor alle duidelijkheid : eerste foto is van de vader en de tweede foto is van de pop (rechts) : witte kop, paarse borst en verder geel.
Aan Claessens: blijft dit nog steeds pastel groen? Je sprak van een zwarte kop (pop).





lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-12-05 - 18:06:32 send message to lZebravinkjel

De pop lijkt me sowieso al een pastel happy :)


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-12-05 - 20:28:35 send message to cocobar

Als ze in kolonie vliegen dan geraak je er zeker niet makkelijk aan uit, want wie zegt dat de roodkop de biologische vader is en niet de zwartkop op de 2e foto!!


Claessen
Website Member
Posts :32

Website Member
2007-12-05 - 20:47:50 send message to Claessen

Ja Christine, het is en blijft een roodkop lichtgroen pastel paarsborst man.De pop mag dan wel een witte kop hebben het is genetisch toch een zwartkop en zo noemen we ze dan ook.
Dat wil zeggen bij de NBvV noemen we ze zo.
Bij de ANBVV noemen ze deze: grijskop geel paarsborst.
In België noemen ze deze: zwartkop enkel factor pastel groen.
Allemaal verschillende namen voor dezelfde vogel, ik heb het niet bedacht.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-12-05 - 22:08:11 send message to chrislaevers

Bedankt iedereen! Ik heb nu wat meer zicht op die ene gould.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 172 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede