Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > LET OP BIJ DE KOMENDE FEESTDAGEN Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : LET OP BIJ DE KOMENDE FEESTDAGEN
henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-11-15 - 20:17:11 send message to henkdelaat



Waarschuwing voor Teflon vergiftiging.

Als U dit leest is het misschien nog niet te laat.
Mensen grijpen elke gelegenheid aan om eens gezellig met familie of vrienden te gourmetten.
Maar pas wel even goed op als u een vogel bezit.
Lees het onderstaande stukje dus goed door, want uw vogel kan overlijden door onder andere gourmetten!
Sinds het gourmetten populair is geworden, weten we wat teflon vergiftiging is.
Plotseling werden dierenartsen geconftonteerd met vogels die overleden zonder ooit ziek geweest
te zijn.
Als de omstandigheden waaronder de vogel overleden was werden nagegaan, bleek het
steeds te gaan om vogels die waren overleden na een avondje gourmetten.
Als de gestorven dieren werden nagekeken bleken zij altijd massale longbloedingen te hebben.
Toch kon er geen bacterie,gist of virus aangetoond worden.
Daardoor kwam men al snel op het idee dat het om een vergiftiging zou gaan.
Dat bleek inderdaad zo te zijn-Teflon is het laagje dat aan de binnenkant van zogenaamde anti-aanbakpannen wordt aangebracht en wat ook op de meeste gourmetpannetjes zit.
Als teflon sterk verhit wordt komt er damp uit vrij.
Vogels (niet alleen papegaaien maar ook bv kanaries en de meeste andere vogelsoorten) zijn
extreem gevoelig voor deze damp.
Als zij dit inademen ontstaan er uitgebreide bloedingen in de longen waar de vogels in het algemeen zeer snel aan overlijden.
In principe is het af te raden om anti-aanbakpannen te gebruiken in dezelfde ruimte waar vogels verblijven.
Toch is het niet zo dat bij ieder gebruik van een anti-aanbakpan een vogel vergiftigd zal
worden.
De schadelijke damp komt slechts vrij als de temperatuur van de pan zeer hoog wordt. Dit
komt het meeste voor als een anti-aanbakpan leeg op het vuur staat.
Omdat bij gourmetten ieder zijn eigen pannetje heeft, komt het bij gourmetten vaak voor dat er een tijdje een pannetje leeg op
de verhittingsplaat staat.
Daarom is gourmetten in een ruimte waar ook de vogels verblijven tenstrengste af te raden.
Ook als er gebruik wordt gemaakt van anti-aanbakpannen of tostie apparaat in een keuken waar vogels verblijven,
kunnen zij beter even verplaatst worden totdat het gevaar geweken is.

HENK DE LAAT.


sabine107
Website Member
Posts :91

Website Member
2007-11-16 - 10:11:46 send message to sabine107

Hoi henk,
Even een vraag, kan je deze stof ook in de kleren meenemen?
Bijvoorbeeld als je ergens anders hebt gecourmet en je gaat met diezelfde kleren naar huis toe. Is het dan ook schadelijk.
Groetjes sabine, agaliefhebber


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-11-16 - 10:38:07 send message to Wickingh

Nee hoor geen enkel probleem, alleen de verhitte pannen walmen deze schadelijke stof uit,

mvg Frank


noel
Website Member
Posts :75

Website Member
2007-11-16 - 11:16:27 send message to noel

hio
goedemorgen
dit heeft niet alleen met de feestdagen te maken dit geld voor het gehele jaar,
mensen die een vogeltje cq papegaai in de keuken heeft staan worden hier ook aan bloodgesteldt
tefalpannen etc iedee pan met teflon of bakplaten voor in de oven,

zo gaan er tientalen vogels papegaaien per jaar dood als het er niet meer zijn,.

ik vind dit een zeer goede topic ik wist wel van teflon maar niet aan gedacht om er een topic over te starten,.

met vrg edwin


sabine107
Website Member
Posts :91

Website Member
2007-11-16 - 11:37:34 send message to sabine107

En wat nu als je open keuken hebt? Want heb in totaal 4 vogels binnen. Maar achterin de woonkamer. Daar zit zo'n 4 meter tussen.
Tot nu toe is het al die tijd goed gegaan, maar begin me nu wel zorgen te maken.


chemist010
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-11-16 - 12:22:59 send message to chemist010

Gewoon de afzuigkap aanzetten.Je schrijft zelf dat het al een tijd goedgaat, dus zoals je gedaan hebt geeft geen problemen. Toch??


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-11-16 - 12:25:34 send message to pietparkiet 10

ik heb geen vogels in de keuken in de keuken gebruik ik kip


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-11-16 - 12:27:17 send message to henkdelaat

Bedankt Frank voor je uitleg.

Het gaat over het moment dat de pan(netjes)op het vuur of bakplaat staan dan komt er bij over verhitting een giftige stof vrij en daar moet je mee opletten,tijdens het bakken is het risico bijna nul.
Dus zet je vogel(s)tijdens een gourmet avond even in een andere ruimte dan is het risico ook nul.

Vaak hoor je dat een vogel is aangekocht en dat hij/zij na een paar weken,maanden plots is overleden,dan kan dit de oorzaak zijn en ligt het niet altijd aan de winkel,verkoper.

Let er ook op dat uw vogel niet te dicht of bij een radiator staat want dit is ook zeer slecht voor uw vogel(drogen lucht is slecht voor de luchtwegen).


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-11-16 - 12:31:26 send message to henkdelaat

Sabine 107

Als je goed leest staat er ook bij over verhitting,niet bij gewoon bakken maar als de pan op het vuur staat en er zit niets in zoals bij gourmetten zetten mensen wel eens een pannetje leeg op de bakplaat en dat is nu juist het grootste risico.


sabine107
Website Member
Posts :91

Website Member
2007-11-16 - 16:12:24 send message to sabine107

Owke super bedankt voor jullie reacties.
Het is goed om dit allemaal te weten.

Ga zeker even me ouders waarschuwen hierover want die hebben net een tijdje 2 vogels van mij gekregen en die gourmetten wel veel. En de vogels staan bijna naast de tafel.

Echt super bedankt happy :)


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-11-16 - 16:30:59 send message to henkdelaat

Toch mooi op tijd,al help je maar enkele mensen(vogels) hiermee dan is het toch geslaagd ik hoop dat er meer van zulke topics komen om mensen te helpen.

Dus als je iets weet zet het er dan op en denk niet dat iedereen het al weet want dat zie je nu wel weer,dit is al jaren bekend bij veel liefhebbers maar nog lang niet alle vogelbezitters weten dit.

Dit zou in elke dieren(vogel)winkel uitgeplakt moeten hangen en elke klant die een vogel koopt voor binnen die zou het bovenstaande advies mee moeten krijgen het is niets meer als de mooite van het copiéren.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 194 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede