Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > wat is het moeilijkste voor vogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : wat is het moeilijkste voor vogels
belg
Website Member
Posts :172

Website Member
2007-11-02 - 09:08:26 send message to belg

eieren leggen of jongen groot brengen


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-11-02 - 10:30:29 send message to Karel

happy :)
Je zou net zo goed kunnen vragen: wat is moeilijker, een kind baren of een kind opvoeden?
Als man durf ik hier geen antwoord op te geven! Ik kijk wel uit!laugh :D


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-11-02 - 10:31:03 send message to hoogervorst

Ik denk jongen grootbrengen, want de eieren worden meestal wel gelegd, maar hoeveel van deze eieren geven uitgevlogen jongen. Dus jongen grootbrengen lijkt mij moeilijker, althans in gevangenschap want de vogels zijn dan afhankelijk van het voedsel wat wij mensen aanbieden en daar moeten zij de jongen mee grootbrengen en als dit niet het juiste voedsel is dan ..............................

Begrijpt u.

Groet,
Ronald


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-11-02 - 11:00:45 send message to Picolet

De kalk voor de eischaal wordt onttrokken uit de botten die een reserve voorraad hebben.

Dus meerdere broedronden geeft een extra belasting en zwakkere botten.

Veelal broedt het popje en moet de eieren verwarmen, dus energie leveren.

Het voeren van de jongen gebeurt veelal door beide ouders.

Ik zie bij mijn vogels veelal conditie verlies bij de poppen, zeker destijds bij mjn tangara's en bij de meeste paren die kweekten waren de popjes na enkele jaren als eerste gestorven.

Bij de kromsnavels merk ik dat de popjes echt moeten aansterken na een ronde natuurbroed.

Het leggen van eieren is volgens mij het meest belastend, het broeden geeft de popjes de tijd om weer te herstellen en de reserves weer aan te vullen en op kracht te komen. Zodra er jongen zijn kunnen ze weer vol aan de bak.

Ruud.



rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2007-11-02 - 11:17:09 send message to rajar

Hallo

Zowel het eieren leggen als het grootbrengen vragen enorm veel van de pop.
Als een grijze roodstaart 4 eieren legt is dat ongeveer 80 gram.
Terwijl de pop ongeveer 350 a 400 gram weegt.
De energie die daar voor nodig is moet er wel ingestopt worden. Als je ziet dat de vogels regelmatig het blok ingaan zou je al veel meer moeten gaan voeren.Het leggen van de eieren vraagt veel kalk, eiwit en water.
Ikzelf geef per 1 nov mijn rosekaketoes de dubbele hoeveelheid voer.Dit heeft als voordeel dat de vogels beter in staat zijn om goede eieren te leggen en bij sommige koppels wordt er ook een ei meer gelegd.
In het wild worden er ook pas eieren gelegd als het voedselaanbod groot genoeg is.


m.v.g. Rob


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-11-02 - 18:18:17 send message to Karel

quote
Als een grijze roodstaart 4 eieren legt is dat ongeveer 80 gram.
Terwijl de pop ongeveer 350 a 400 gram weegt.
De energie die daar voor nodig is moet er wel ingestopt worden


Met ander woorden eenmalig zo'n 20% van het totaal gewicht van de vogel.

Daar staat tegenover dat een vogel die constant voer moet aandragen voor de jongen ook energie verbruikt.

Ik heb ooit eens gemeten bij een torenvalk van 180 gram, dat het gewichtsverlies na een horizontale vlucht van 40 meter ca. 2 gram bedraagt.
Als je dit zou vergelijken met het 1x voedsel halen en brengen voor de jongen van bijv. een insecteneter, dan verliest hij/zij tijdens 20 vluchten ook zo'n 20% gewicht, maar dan per dag!

Wat kost dan meer energie?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-11-02 - 19:53:39 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik meen een poosje terug ergens gelezen te hebben dat het broeden vrij intensief gebeuren is.

Terzijde:In het verre verleden heb ik ook eens een documentaire gezien waarin men liet zien dat een zgn "tamme"(het bleef immers op het nest zitten terwijl men er zeer dicht bij kwam) vogel op het nest een zeer verhoogde hartslag had.
M.a.w. je moet niet te snel "logische" conclusies trekken.
Dit betrof een wilde vogel, ik meen een sternachtige oid.

(wijziging: typefout)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-11-02 - 21:51:43 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
je moet niet te snel "logische" conclusies trekken.



Precies, dat wilde ik zeggen. De vraag is ook veel te complex om door ons te kunnen worden beantwoord op basis van onze relatief beperkte ervaring en incomplete kennis van zaken.
Ieder "conclusie" die spreekt voor de ene kant, kan daarom ook te makkelijk worden weerlegt met een redenering die pleit voor de andere kant, zoals ik heb gedaan in het energieverhaal.

Wat betreft de verhoogde hartslag kan bijvoorbeeld ook vele kanten op worden geredeneerd. Kan de verhoogde hartslag bij de zgn. "tamme" vogel niet het gevolg zijn van de benadering van het nest door een potentiele vijand (i.c. de mens)?
Dit schrijf ik niet om dit punt op zich ter discussie te stellen overigens, maar meer als waarschuwing in het algemeen om idd niet te snel (gewenste?) conclusies te verbinden aan gedane waarnemingen.

(Wijziging betreft tikfoutjes, sorry)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-11-03 - 07:09:50 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Wat betreft de verhoogde hartslag kan bijvoorbeeld ook vele kanten op worden geredeneerd. Kan de verhoogde hartslag bij de zgn. "tamme" vogel niet het gevolg zijn van de benadering van het nest door een potentiele vijand (i.c. de mens)?

Sorry hans, was denk ik onduidelijk. Dat was ook het geval. Ik bedoelde ermee. Dat door veel mensen een vogel die blijft zitten op het nest, ook al kun je haar/hem aanraken, wordt aangezien als tam. Terwijl gewoon de prikkel om te blijven broeden op dat moment groter is dan te vluchten.

(Ik begrijp dat jij bij de verhoogde hartslag aan een hoger energieverbuik dacht.
Hmm, misschien heb ik destijds het beeld ver keerd begrepen wink :)

PS wil jij mijn typefoutje in jouw quote even verbeteren sad :(


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2007-11-03 - 07:22:51 send message to bert1974

ik denk zelf dat je dit niet los van elkaar kunt zien.
het eieren leggen en het broeden en de jongen zelfstandig laten worden is denk ik een proces die in elkaar over loopt.
het is in ieder geval een aanslag op de pop.
het een volgt het ander op en dit moet je naar mijn mening beglijden door een goede voeding te verstrekken en door veel calcium aan te bieden.
zodat de pop haar gebrek weer aan kan vullen.
ik zelf meng altijd calcium door het water.
maar daar zijn meerdere opties voor te bedenken.

groeten bert


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-11-03 - 16:40:57 send message to chrislaevers

Mijn enig koppel diamantduifjes vlogen altijd van de nest af als ik wou kijken. Sinds enkele maanden (3de jaar) gaat de broedende duif (duivin of doffer) er niet meer af. Ik moet de duif nu met één vinger oplichten. In dit specifiek geval heb ik toch de indruk dat er een zekere vorm van gewenning is ontstaan met de tijd en dat ze mijn doen en laten in de volière geregistreerd hebben als 'vrij onschuldig' als ik het zo mag uitdrukken.
Wat het broeden en het voederen van uitgevlogen jongen betreft wil ik toch opmerken dat soorten vogels waar de pop én het broeden én het voederen van jongen en uitgevlogen jongen alleen op zich neemt vergeleken met de man driedubbel werk verrichten. Wat dat betreft vind ik zebravinken en diamantduifjes zeer geëmancipeerd. Misschien verklaart die gedeelde inspanning van afwisselend broeden en afwisselend voederen ook de hoge frequentie van broeden en verklaart het tevens waarom bv een oranjeweverman beter meerdere poppen heeft om zo de uitputting van de poppen te beperken. De pop doet al het werk en wordt streng gedirigeerd door de man die iedereen wegjaagt en zijn territorium bewaakt tot en met uitgevlogen jongen na een dag of 3-4. Ik heb ook de indruk dat eieren leggen intensiever is qua energieverlies dan het broeden zelf. Het lijkt wel of het broeden een recuperatieperiode is om nadien de jongen intensief te kunnen voederen.
Christine.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-11-03 - 22:15:31 send message to tonnl

Nog een idee, zou 4 of 5 eieren op de perfecte temperatuur houden ook niet een geweldige inspanning zijn? De broedende vogel moet al die energie toch zelf leveren.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2007-11-03 - 22:34:07 send message to zebraonline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ik heb ook de indruk dat eieren leggen intensiever is qua energieverlies dan het broeden zelf


Gaan de exotenkwekers graag horen...die laten de popjes eitjes leggen met hopen alles grootbrengen door de meeuwen...is 2x vogels misbruiken


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-11-03 - 23:00:58 send message to Karel

quote
Nog een idee, zou 4 of 5 eieren op de perfecte temperatuur houden ook niet een geweldige inspanning zijn? De broedende vogel moet al die energie toch zelf leveren.



Ja, maar anderzijds verliest ze tijdens het broeden geen energie die ze normaal gesproken met vliegen en voedselzoeken verbruikt. Zou dat elkaar niet compenseren?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-11-04 - 00:24:56 send message to tonnl

Ik weet het niet, het was maar een gedachte.

Zebra, ik ben ook exotenkweker en heb nog nooit pleegouders gebruikt, niet iedereen is zo. happy :)


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2007-11-04 - 00:42:02 send message to zebraonline

@tonnl : is ook juist maar in een democratie geld de meerderheid nu eenmaal....



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 129 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede