Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > waarschuwing voor reo-virus Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : waarschuwing voor reo-virus
tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-09-26 - 23:47:23 send message to tonnl

Vandaag weer nieuwsbrief van de C.O.M.:
Belangrijke mededeling voor alle kwekers van
Parkiet en papegaaiachtigen

Onderstaand bericht is door ons ontvangen van het Nederlands Onderzoek Instituut voor Vogels en Bijzondere Dieren met het verzoek om een waarschuwing te doen uitgaan. Indien u onderstaande adviezen opvolgt, kunnen we verdergaande besmettingen beperken of voorkomen, en kunnen tentoonstellingen en beurzen normaal doorgang vinden.

Reovirus risico in Nederland en België
Inleiding
Afgelopen najaar en winter in de periode van de shows en vogelbeurzen zijn er talloze slachtoffers gevallen door een infectie met het parkieten reovirus. Zie ook de Parkieten Sociëteit januari 2007 en de website www.noivbd.nl onder de Nederlandse vlag en cases.
Het virus is vooral in de herfst en wintermaanden actief. Sinds 2002 zien we jaarlijks rond oktober-november wel ergens enkele uitbraken, plotseling grote sterfte van vogels (grasparkieten en andere vooral Australische parkieten) welke niet met medicijnen te stoppen is. In het seizoen 2006/7 zijn door ons meer dan 25 uitbraken gezien met meer dan 2000 dode vogels!

Ziekteverschijnselen
Verschijnselen welke we aan kunnen treffen bij onze parkieten en papegaaien welke besmet raken met het reovirus zijn: depressiviteit, ze stoppen met eten, krijgen een groenige gelige te dunne ontlasting uiteindelijk met bloed erbij (omdat ze enkel dagen niet gegeten hebben) en worden heel sloom/traag. Soms kunnen de vogels als secundaire complicatie ademhalingsproblemen krijgen.
De sterfte kan in enkele weken oplopen van 10 tot 100%.Daarom is het dan ook altijd te adviseren om bij opvallende en onverwachte sterfte, sectie op je dode vogels te laten doen om zo achter de doodsoorzaak te komen.
De overdracht van het virus gaat door direct of indirect contact vooral via de ontlasting van besmette vogels, via speeksel en ontlasting indrinkwater en waarschijnlijk moet ook de weg via gedroogde ontlasting als stofdeeltjes in de lucht niet onderschat worden.

Shows en beursen
Wees alert bij het organiseren van beursen en vogelshows. Het organiseren van beurzen en vogelshows in een regio waar het virus actief is, zien we dan ook als een ernstig risico.
Door de organisatie moet goed gecontroleerd worden of er geen zieke vogels binnenkomen.
En kwekers moeten niet deelnemen aan een show als ze thuis ziekte en sterfte hebben. Het verdient uiteraard altijd aanbeveling om goede hygiënische maatregelen in acht te nemen ook in gebieden waar geen sterfte van parkieten of papegaaien is geconstateerd.
Te denken valt aan desinfectie matten bij de ingang en kooien na elke show/beurs schoonmaken en desinfecteren.Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat ook alle vogels bij binnenkomst gecontroleerd worden.
Verder is het altijd erg belangrijk de vogels die thuiskomen na een show of vogels die van een beurs komen, thuis enige weken (minstens 2 weken) apart van de andere vogels te houden quarantaine. Deze vogels worden dan pas verzorgd als de “eigen” vogels eerst verzorgd zijn.

Behandeling en bestrijding
Er zijn geen medicijnen beschikbaar om vogels die besmet zijn met het virus succesvol te behandelen. Apart houden van zieke vogels en geen vogel gaan mengen of verplaatsen. Alleen zieke vogels naar een aparte ruimte brengen!!
Het virus is erg stabiel en formaldehyde, quaternaire ammonia verbindingen, verwarmen tot 60 graden is onvoldoende om het te doden. Het is vooral extreem stabiel in besmet organisch materiaal zoals ontlasting. Dus op de eerste plaats goed schoonmaken.
Gelukkig zijn er wel een aantal middelen waar we, na onze hokken eerst goed schoongemaakt te hebben, mee kunnen desinfecteren. Ik noem er een paar:

Virkon –S (verkrijgbaar in België)
F10 ontsmettingsmiddel
D-50
Een zeer efficiënte methode is ook om de hokken met brander schoon te branden of direct zonlicht
In de literatuur wordt ook beschreven dat chlorhexidine 4 ml door een liter drinkwater een bescherming (desinfectie van het drinkwater) zou kunnen geven.



swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-09-27 - 08:35:38 send message to swanny

Hallo
Ik vind dat onze overkoepelende oragnisaties meer moeten doen. Ik doel daarmee op de Parkieten Societeit, NBvV speciaalclubs enz. Het uitbrengen van een clubblad (hoe mooi ook) en het organiseren van TT'n en shows is niet meer helemaal van deze tijd. Het beschermen van soorten en handelen in het belang van leden verdient meer prioriteit.
Het wordt dus hoog tijd dat de overkoepelende organisaties het initiatief gaan nemen en er voor gaan zorgen dat er onderzoek komt naar medicijnen en dat deze ontwikkeld worden.
Dat zoiets geld kost is mij duidelijk, maar zoals ik al zei, het lidmaatschapgeld dient niet op te gaan aan clubbladen en TT'n en shows.
Als er namelijk geen stappen ondernomen worden zal namelijk het organiseren van TT'n en shows vanzelf stoppen. Ik laat mijn vogels testen op ziektes, om te kunnen genieten van een gezond bestand. Ik zal dus geen deel nemen aan TT'n en shows om geen risico te gaan lopen. Ik denk dat meer mensen hier toe overgaan, als er maar meer gevallen bijkomen. Jammer dat dan wel een hoop vogels gestorven zullen zijn in een tijd dat import niet meer bestaat en het genetisch materiaal wel heel klein zal worden. Misschien wordt dat dan wel de doodsteek voor onze hobby. Dan hoeven er ook geen clubbladen meer uitgebracht te worden of TT'n en shows georganiseerd te worden.
Ik hoop dat de leden hun verantwoordelijkheid gaan nemen door dit continue aan te kaarten.
Ik hoop dat de bestuursleden eindelijk eens van die ouderwetse gedachten afstappen en het initiatief gaan nemen om besmettelijke ziektes aan te pakken en zo wat voor hun leden te gaan betekenen.
Dan kunnen een hoop leden zich weer verbonden voelen met hun vereniging en niet alleen maar lid zijn om ringen te kunnen bestellen.
MvG


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-09-27 - 10:04:08 send message to tonnl

Elk bestuur van een vereniging kan zoiets voorstellen aan de bond. Bijna overal gaat dit via het district waarin de vereniging lid is.

Ik vrees alleen dat de kosten van dergelijk onderzoek elke overkoeplende organisatie ver boven het hoofd zouden groeien.
Zijn leden bereid een forse contributieverhoging te accepteren als een organisatie dit wil gaan uitvoeren?


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-09-27 - 10:08:50 send message to mijnkaketoes.nl



JA


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-09-27 - 11:10:19 send message to swanny

JA
Waar is al dat geld dan aan opgegaan sinds de oprichting?
Aan bekertjes en medailles?
Er zal vast wel een reserve zijn en veel leden zullen er vast wel een wat hogere contributie voor over hebben.
Denk je in wat je ervoor terug krijgt. Geen angst meer dat als je vogels een ziekte oplopen, het onomkeerbaar is en dat ze allemaal zullen sterven. Je kunt ze genezen.

Ik zou bijna al weer aan shows mee willen gaan doen.
MvG


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2007-09-27 - 20:00:33 send message to parrotmaniak

JA,dit had al veel eerder moeten gebeuren


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-09-27 - 20:20:09 send message to denegon

Er is ooit een onderzoek geweest naar draainek ziekte maar na een paar jaar onderzoek werd de geldkraan dicht gedraaid en is er geen oplossing gevonden.
Dat ik voor ben dat er een oplossing komt tegen deze zware ziektes is duidelijk maar ik denk dat het te duur is en te lang duurt om het uit te vinden dus of het er van komt ik verwacht het niet.
groetjes egon


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-09-28 - 10:47:46 send message to Picolet

Is het nog wel verstandig om een show te bezoeken, of er zelf aan deel te nemen ?

De risico's met een keuring op het oog waar de vogels bij binnenkomst aan worden onderworpen is natuurlijk erg sumier.

Zieke vogels die tijdens de show herkend en verwijderd worden kunnen virus uitgescheiden hebben.

De organisatie van shows heeft wellicht zijn langste tijd gehad.

Als alternatief had de PS wellicht voor haar 40-jarig bestaan beter een symposium kunnen organiseren met goede lezingen en film en dia presentaties.

Liefhebbers kunnen elkaar hier ook ontmoeten en contacten leggen.

Het insturen van vogels waar men het risico wil lopen op een ziekte waar geen medicatie voor is lijkt me een beetje .......

Groeten Ruud


johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2007-09-28 - 13:17:00 send message to johnveraart

hoi
ik ben het helemaal eens met de vorige spreekers
het word tijd,dat er een nieuwe wind gaat waaien.het risico op tentoonstellingen,dat je vogels een besmetting mee naar huis brengen is veels te groot,elke tentoonstelling heb ik tot nutoe vogels erbij zien zitten,die op mij niet een gezonde indruk maakten.ik ben het er mee eens,dat ze de contributie beter aan onderzoek en voorlichting kunnen besteden,dan aan een tentoonstelling groetjes john


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-09-29 - 00:53:47 send message to molineti

quote
Als alternatief had de PS wellicht voor haar 40-jarig bestaan beter een symposium kunnen organiseren met goede lezingen en film en dia presentaties.

Liefhebbers kunnen elkaar hier ook ontmoeten en contacten leggen.



Ben het volledig met Je eens(komt wel vaker voorwink ;))

Helaas schijnt men in Nederland nog niet zo ver te zijn.

Hoop doet levenhappy :)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-09-29 - 09:56:30 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hey was die man van de PS niet pas bij ons op de club? volgens mij wel.

En stond de PS niet in de rode cijfers?

Dus onderzoek, ik denk van niet door de PS.

Hopen dat ze snel uit de rode cijfers komen en dat ze mee kunnen helpen aan een goede kuur tegen al die verschrikkelijke ziektes.

groetjes egon


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-09-29 - 10:29:55 send message to mijnkaketoes.nl

Als alternatief had de PS wellicht voor haar 40-jarig bestaan beter een symposium kunnen organiseren met goede lezingen en film en dia presentaties.

Liefhebbers kunnen elkaar hier ook ontmoeten en contacten leggen.


Kan ik me wel in vinden zou geweldig zijn.

Een vraag is echter wel is het nou ook niet de doelstelling van een tentoonstelling om juist mensen die zich op deze geweldige hobby vogels te laten zien waar ze zich op de toekomst zouden willen toeleggen? In het begin van mijn hobby heb ik er heel veel aan gehad om de vogels eens goed te bekijken en te praten op de tentoonstellingen met de kwekers over de voor en nadelen van deze vogels.

Als beginnende kweker is het al zo moeilijk om bij mensen bij de hokken te komen kijken, wie wil dit nog????

Ook is een van de doelstellingen denk ik van tentoostellingen om juist jonge mensen enthousiast te maken voor onze hobby. Anders komen er in de toekomst ook niet zoveel nieuwe kwekers. En dan wordt de hobby alleen nog maar bestierd door belegen mannen en vrouwen hahaha.

Zelf heb ik al 20 jaar geen vogel meer op een TT gezet (heeft ook wel wat met de soort te maken) Maar kan toch ook goed voorstellen dat een TT , wellicht wat aangepast (strenger toelatingsbeleid) nog steed een functie heeft?????

Of heb ik het nu mis??

met vriendelijke groet

Henk


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-09-29 - 20:55:48 send message to swanny

Hallo
Hoe komt dat de PS in de rode cijfers staat? Leden betalen contributie, waar gaat dat geld dan aan op? salarissen, shows, TT, A4 maandblad?

Zoals Henk zegt, heeft een TT of show wel aantrekkingskracht. MAAR als je bestand verloren kan gaan door ziektes die niet op het oog te zien zijn, wie brengt dan straks nog vogels in. Een show of TT zonder vogels heeft geen aantrekkingskracht. Wordt een visuele cirkel.

Een vogel op het oog bekijken of hij niet ziek is is logisch bij inbrengen. Er zijn dragers en waarom komt het reo virus altijd in de herfst of winter te voorschijn? Ik vermoed omdat de weersomstandigheden meer vragen van de conditie van vogels. Zo'n vogel komt dus "gezond" binnen, maar zal door stress van veranderde omgeving in conditie achteruit gaan en de ziek worden. Hij begint dan het virus te verspreiden en mogelijk zelfs al weer thuis zitten voor het goed doorbreekt. Het leed is dan al geschiet en andere zullen thuis een nachtmerrie meemaken.

Moet me nog een ding van het hart. Als ik zie hoeveel reacties bij sommige onderwerpen zijn op dit forum verbaast me de reactie bij dit soort onderwerpen. Ik heb de indruk dat velen nu als een struisvogel de kop in het zand steken en doen of ze gek zijn. Bijval?? bijna geen. Vreemd als je bevlogen bent met je hobby en als je kans loopt die hobby te verliezen.
Ik hoop dat velen het bij hun afdeling gaan aankaarten en hoop dat er eindelijk iets gaat gebeuren op dit gebied.
MvG


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-09-30 - 22:18:16 send message to denegon

Het volgende werd geschreven door Rene op dit forum bij een ander ITUM:

quote
Persoonlijk vindt ik dat men zich niet altijd moet verschuilen achter:Er komen nog steeds veel mensen,er worden nog veel vogels verhandeld dus het zal wel goed wezen???

Onze hobby is aan het vergrijzen,en staat tegelijkertijd zwaar onder druk van organisaties en partijen die tegen het opsluiten van hobbydieren zijn.

Door de combinatie van bovenstaande gegevens ben ik ervan overtuigt dat het houden van markten en tentoonstellingen zo als het vandaag de dag plaatsvindt geen toekomst zal hebben.

De ,,moderne,,liefhebber/kweker wordt zich steeds meer bewust van de gevolgen die overdraagbare/besmettelijke ziekten voor hun hobby kan hebben.(zie alleen maar het steeds vaker terug keren van vragen over papegaaien virussen)

Elke markt of tentoonstelling is helaas een potentieel risico.

Daarbij komt dat (mede door de lobby van dierenpartijen/politiek)het welzijn van dieren steeds belangrijker gaat worden voor de publieke opinie.

Een echt fraai gezicht is het niet voor een niet liefhebber/onwetende die door toeval of andere reden op een markt of tentoonstelling verzeild raakt.

Ik durf het bijna niet te zeggen maar vindt de meeste bonden van vogelhouders niet echt progressief bezig zijn en met regelmaat zich bezig houden met struisvogelpolitiek.

Ik ben bang doordat het reovirus schijnbaar weer zijn sporen achterlaat en de door mij genoemde redenen de jublieumshow van de P.S hiervan weleens de nadelige gevolgen van zal gaan ondervinden;Al hoop Ik dat natuurlijk niet.

Tis maar een mening,meer niet


volgens mijn kunnen meerdere mensen zich hier in vinden.
ik wel.

groetjes egon


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-11-16 - 09:50:55 send message to swanny

Hallo
Ik wil niet zeggen, van zie je wel, maar doe het toch. De reden, het is veel te belangrijk om het niet te doen. het was een kwestie van tijd om gelijk te krijgen en nu is het dus zover.

Zie de Telegraaf vandaag

Tientallen zieken na vogelshow in Weurt
WEURT - Tientallen mensen zijn ziek geworden na een bezoek aan een show van de Vogelvereniging Vogelvrienden in Weurt bij Nijmegen. Zes mensen zijn er zo ernstig aan toe dat zij zijn opgenomen in het ziekenhuis. Eén van hen verkeert in kritieke toestand. De GGD onderzoekt of er sprake is van de besmettelijke papegaaienziekte.
De vogelshow was twee weken geleden, maar door de incubutietijd van tien dagen is de besmetting nu pas aan het licht gekomen

Buiten dit trieste feit van die mensen, even de volgende vraag

Hoeveel liefhebbers hebben nu een besmet bestand?????


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-11-16 - 13:12:55 send message to henkdelaat

Wat is er nu zo belangrijk aan het houden van een tentoonstelling??????
Is dit het contact leggen met medekwekers???
Is dit laten zien wie de grootste mooiste vogel kan kweken???

De grootste zebravink die bijna nietmeer kan vliegen???

De grootste Engelse grasparkiet die bijna niets ziet en bijna niet kan vliegen???

De langst bevederde rosei-collie???

De kanarie met het meeste kleurstof in zijn lichaam???

ETC. ETC. ETC.

Ik kan zo nog wel even doorgaan,want er is ook nog een mutatie kweek waar inteeld gepleegd wordt.

En wat er jaren steeds als eerste bovenaan het keurformulier stond was DENK AAN HET FORMAAT.

Ik denk dat als alle TT's die gehouden werden met uitsluitend wildvorm(kleur) vogels er een stuk minder ziektes zouden uitbreken tijdens een tt of markt.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 236 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede