Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > bourke vraag Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : bourke vraag
dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2007-09-15 - 21:18:21 send message to dun grijzeroodstaart

hoi welke kleurslagen bourke worden er nu veel gekweekt ,en wat zijn de prijzen ervan momenteel ?
bijvoorbeeld , de blauwe bourke , en is daar makkelijk aan te komen ?

mvg

Tim


Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2007-09-16 - 15:28:06 send message to Neophemagek

De meeste bourke`s die momenteel gekweekt worden zijn toch wel de opaline(rose).
Blauwen bourke`s bestaan niet, dit zijn gewone opaline vogels waar het blauw verplaats en vermeerder is.
Deze krijg je als je vogels waar veel blauw in zit met elkaar laat kweken.
Een violet factor doet hier natuurlijk ook zijn goede werk.
Als er een blauwe bourke zou bestaan dan zou deze ook een bleek borst moeten hebben,net als bij de splendid ed.

Voor een zogenaamde blauwe bourke betaal je al zo`n 500 euro,terwijl een opaline zo`n 20 euro kost.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-09-16 - 15:39:03 send message to tonnl

In het vraagprogramma van de NBvV staan nu:
wildvorm
fallow
oplaine
isabel en
pastel


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2007-09-16 - 16:00:38 send message to dun grijzeroodstaart

mmm , ik ben bij een kweker geweest die had een aantal blauwe zitten , ik vond ze niet echt heel blauw , maar hij zij dat ze split waren en als je die weer verder zou kweken dat je dan wel blauwe eruit kon krijgen .
de man zei ook dat ze na de rui minder blauw zouden hebben en meer geel creme met een beetje blauw .\

lijkt me toch een uitdaging en altijd weer een verassing wat eruit komt .
de prijzen zijn overigens ook niet niks , de man vroeg geloof ik voor split blauw , 75 euro dus dat is niet veeel tegenover de echte blauwe 500euro ...


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2007-09-16 - 16:16:04 send message to dun grijzeroodstaart

ik heb net via google deze site gevonden , ik zit me toch te bedenken om een onverwant koppel bij de kweker aan te schaffen , lijkt me een leuke uitdaging , is weer net wat anders dan een grijze roodstaart kweken, die zijn meestal grijs hahah


http://www.bourkes-parakeet.nl/pg/casestudie-blauw.html


Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2007-09-16 - 20:07:50 send message to Neophemagek

Zelf heb ik die uitdaging ook.
Ik me dan ook eerst eens flink in verdiept en ben tot de conclusie gekomen dat het onmogelijk is om echte blauwe te kweken.
Omdat blauwe bourke niet bestaan kan naar mijn inziens een split vogel er ook niet van bestaan.
Het enige wat volgens mij kan is dat de ouder blauwer van kleur waren dan de jongen. er dan wel een kleine kans dat de jongen daar weer van iets blauwer zijn,maar dat maakt ze nog geen split vogel.

Zelf heb ik bourke zitten die tot half op de rug blauw/groen zijn.
een zus daar van heeft geen spat blauw maar is wel beter van postuur.
deze ga ik dan ook koppelen aan een Wk df violet/palefallow zodat er meer blauw in gaat komen.
hiermee wil ik je attend maken dat het snel blauw verkrijgen niet boven het postuur mag staan en dat word wel vaak gedaan bij blauw kweek
Kijk maar op de site die je linkt de blauw/groene zijn een stuk kleiner.
En het blijf natuurlijk jammer dat je voor een opaline vogel die toevallig veel blauw laat zien zoveel geld moet betalen.
De kans is groot dat je de kleuren niet in de volgende nesten kunt vast houden.
sad :(


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2007-09-16 - 20:25:55 send message to dun grijzeroodstaart

inderdaad , ik vind ze wel kleiner en ieliger .

mmmh ik ga me eigen eens verdiepen , kun je me in de toekomst mischien helpen met mutatie van bourke,s ?
ik zal nog is wat informeren bij die kweker .

gr

tim


Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2007-09-16 - 20:41:07 send message to Neophemagek

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Maar natuurlijk wil ik je helpen.
Zonder hulp komen we nergens ook ik nietwink ;)



dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2007-09-16 - 21:06:15 send message to dun grijzeroodstaart

inderdaad dat is waar , dat komt wel goed dan wink ;)

mvg,


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-09-16 - 21:47:19 send message to Karel

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

quote
De meeste bourke`s die momenteel gekweekt worden zijn toch wel de opaline(rose).
Blauwen bourke`s bestaan niet, dit zijn gewone opaline vogels waar het blauw verplaats en vermeerder is.
Deze krijg je als je vogels waar veel blauw in zit met elkaar laat kweken.
Een violet factor doet hier natuurlijk ook zijn goede werk.
Als er een blauwe bourke zou bestaan dan zou deze ook een bleek borst moeten hebben,net als bij de splendid ed.


Als ik de site doorlees waarnaar Tim een link heeft geplaatst, krijg ik toch de indruk dat blauw wel degelijk een eigen mutatie bij de Bourke is.
Dat het geen opaline is en dat je deze mutatie niet kan vergelijken met de blauwmutatie van bijv. de splendid. Omdat deze laatste een zgn. verminderingsmutatie is van met name geel, en de blauwmutatie bij de bourke wordt veroorzaakt door een (veder)structuurmutatie, ofwel een vermeerderingsmutatie.

Ik weet overigens niets van Bourke's mutaties, maar dit haal ik, puur als geinteresseerde, uit de tekst op die site.

(wijzigingen betreffen typefouten, sorry)


Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2007-09-16 - 22:35:37 send message to Neophemagek

Ik weet dat die persoon de indruk geeft dat de blauwe echt bestaat.
Hier ben ik dan ook ingetrapt.

Allen zoals ik al eerder schreef een blauwe bourke zou dan helemaal blauw moeten zijn met een witti(bleek)borst.
Aangezien dat alle blauwe nog steeds rose vertonen zijn ze niet blauw.

De tekst hieronder heb ik gekopieerd van spieky.
zelf had oik het namelijk niet beter kunnen schrijven.

opaline
Kwantitatieve reductie van het eumelanine op het rugdek, de borst en de buik.
Typisch kenmerk is de blanke vleugelspiegel.
Ook een typische kenmerk is dat de oorspronkelijke plaats van het rood psittacine nu op andere plekken te voorschijn komt ,of zelfs verdwijnt.
Bij de opaline Turquoisine parkiet zien we dat de rode vleugelbalk bij de man verdwijnt en dat bij de pop nu wel een rode vleugelbalk verschijnt, in combinatie met de roodbuik en opaline factor krijgen ook de mannen weer rood op het rug/vleugeldek.
Ook bij de Bourke’s parkiet zien we een toename van het rood en weer bij andere blauw bezit.
Er zijn opaline met heel veel blauw bezit en dit noem men de blauwe Bourke’s parkiet maar dat is grote onzin want ze hebben allemaal nog rood bij zich,en dat kan niet bij een blauwe Bourke’s.
Ik heb Bourke’s parkieten gezien met heel veel blauw bezit en het is wel een prestatie om zulke vogels te kweken.!!!!!!!!!!!

Gr.Frans


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-09-17 - 10:21:57 send message to Karel

Ik snap je (jullie) standpunt, maar dit zijn toch harde conclusies:

quote
Conclusies:
1. De blauwe Bourke is het resultaat van een mutatie geen modificatie.
2. De oorzaak is niet gelegen in het verlies van geel en rood pigment (P-factor)
3. Het is niet een gevolg van de mutatie factor (M-factor) van de opaline
4. De oorzaak is een structuur factor (S-factor), een verandering van de veerstructuur, van veren van het gewone type in veren van het structurele type. Dit gebeurt in de veren van de kop, de rug, de vleugel en de staart.
5. Deze mutatiefactor vererft recessief en vererft onafhankelijk van de mutatie factoren van het eumelanine.



Als je kijkt naar conclusie 2, dan blijkt toch dat je het "blauw" niet kunt bekijken zoals jullie doen, n.l. het ontbreken van rose?

Ook conclusie 5 is volgens mij een tamelijk sterk argument om blauw niet een vorm van opaline te noemen?


Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2007-09-18 - 21:38:28 send message to Neophemagek

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Schrijven kan je alles natuurlijk.

Hij schrijft over de volgende punten.

quote
--------------------------------------------------------------------------------
Conclusies:
1. De blauwe Bourke is het resultaat van een mutatie geen modificatie.
2. De oorzaak is niet gelegen in het verlies van geel en rood pigment (P-factor)
3. Het is niet een gevolg van de mutatie factor (M-factor) van de opaline
4. De oorzaak is een structuur factor (S-factor), een verandering van de veerstructuur, van veren van het gewone type in veren van het structurele type. Dit gebeurt in de veren van de kop, de rug, de vleugel en de staart.
5. Deze mutatiefactor vererft recessief en vererft onafhankelijk van de mutatie factoren van het eumelanine.

--------------------------------------------------------------------------------
1)en 2)
Als we dit vergelijken met een turq,door opaline selectief te kweken kan kleur vermeerderen of verminderen.
Dit is dus ook bij de bourke.
Van nature laat een bourke al blauw zien dit kan je dus met en ook wel zonder een violet factor vermederen.
Hierdoor neemt het rose af.
We spreken dus niet van een spontane mutatie.

Daarbij is dan ook dat de baard van de veer is van het structurele type, dus bezit de z.g. blauwstructuur.

Dus nogmaals in mijn ogen en bij meerdere geen mutatie.



reyn
Website Member
Posts :76

Website Member
2007-09-20 - 09:14:03 send message to reyn

gewoon selectief te werk gaan

zoals rood op de borst van turquoisines

en zoals ik bezig ben met blauw op de rug van turquoisines
http://www.neophemas.nl/mutatie-kweek.htm

en ja dit is idd ook geen mutatie


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2007-09-20 - 12:34:18 send message to dun grijzeroodstaart

zelf heb ik bij de kweker toch wel een mooi vogeltej gezien , best veel blauw .

ik zit er toch over na te denken om een koppeltje splits, aan te schaffen , tenminste split voor het meeste blauw in de veren en dan maar jopen of er ook een blauwe uitkomt ..
ik vind het wel een leuke uitdaging , maar ik weet niet wat ze moeten kosten die blauw of split , het is natuurlijk ook wat de mens ervoor geeft , maar kan iemand toch een richtprijs geven van split of 1tje die toch veel blauw vertoont ??

mvg

tim


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-09-20 - 12:44:22 send message to Karel

Tja Tim, als Neophemagek gelijk heeft, bestaan er geen splitten voor blauw, dus wordt de prijs bepaalt door de hoeveelheid zichtbaar blauw. Moeilijk te bepalen dus.

Als blauw echter wel een mutatie blijkt te zijn en je koopt 2 splitten (zonder zichtbaar blauw), dan willen we natuurlijk straks wel erg graag weten wat er uit komt....happy :)




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 215 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede