Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voeding pyrrhura's tijdens en voor het broedseizoen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : voeding pyrrhura's tijdens en voor het broedseizoen
patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2007-09-14 - 21:23:48 send message to patrickprincen

Ik heb nu een aantal jaren enkele koppels pyrrhura's. De broedresultaten zijn matig. De broedblokken zijn goed donker, met de ingang afgewend van het licht. De vogels verblijven zonder problemen in het blok. Sommige poppen zitten overdag ook regelmatig in het blok.
Aan de blokken kan het dus niet liggen.
Ik zoek het nu in het voer.
Mijn vogels krijgen groot parkieten voer zonder zonnebloempitten. ( Ik weet zo even het werk niet meer). Een paar keer in de week eivoer (CDEE) gemengd met universeelvoer 1:1. Elke dag vers fruit en/of groenten. Bovendien krijgen de vogels 2 tot 3 keer in de week gekiemd zaad. Tegen het broedseizoen krijgen de vogels iedere dag eivoer/universeel en kiemzaad.
Ook hebben ze sepia en Orlux mineralen tot hun beschikking.

Dus zeg het maar, waar ligt het aan? Sommige koppels zitten nu twee jaar in de voliere en hebben niets laten zien? Misschien heeft een van jullie een tip waar ik iets mee kan.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-09-16 - 12:11:37 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Doorgaans tonen Pyrrhura's zich voorbeeldige broedvogels, dus het is opmerkelijk dat je resultaten met deze vogels tegenvallen.

Wat bedoel je precies met matige resultaten?

Aan de hand van wat je qua voeding hebt omschreven ligt het probleem hier naar mijn idee niet in deze 'hoek'.

Kunt je wat gegevens over de huisvesting gegeven?

Opmerkelijk detail aan je verhaal is overigens dat er kennelijk poppen ook overdag in de blokken verblijven.

Mijn ervaring is dat dit slechts gebeurt van enige tijd voor- tot en met het broedproces.

Het is wel zo dat ook bange of nerveuze vogels overdag veel in het blok kunnen zitten.

Onder de juiste omstandigheden hoort dit zich te beperken tot enkele dagen of weken, nadat zij zijn aangeschaft. Daarna neemt hun nieuwsgierigheid het in de regel wel over.
Kwestie van gewenning. (training, zo je wilt)

Zijn je vogels over het algemeen rustig of schuw?
Kan het zijn dat ze worden geintimideerd door andere (buur)vogels?

Hoe zit het met de aanwezigheid van muizen o.i.d?


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-09-16 - 20:34:57 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hey patrick
hetzelfde heb ik met mijn eigen vogels ook ik probeer alles goed te doen maar de echte goede resultaten blijven uit. soms wel een nestje maar een keer een volle ronde bij elke vogel nou dat niet.
nu heeft een kennis mij geadviseerd om periodes te voeren. net voor de kweek en tijdens de kweek veel eivoer en veel kiem zaad. ook fruit en gewone zaden mogen dan niet ontbreken. als de kweek voorbij is dan afbouwen. geen ei voer meer en het kiemzaad afbouwen van elke dag naar 1 keer in de week. iets meer vethouden de zaden om ze door de rui te zetten en dan in de rust periode gewoon parkieten voer en wat fruit maar meer niet en dan in het begin van het jaar alles weer opvoeren tot de vogels weer gaan kweken.
Het verhaal hierachter is dat overdaad schaat. en dat gebeurd bij ons liefhebbers wel eens we willen de vogels te veel goede dingen geven. aankomend kweekjaar weet ik of het bij mij werkt want ik ben er dit jaar zelf mee begonnen.
ik hoop dat het bij mij goed gaat en hopelijk heb jij iets aan deze uitleg.
groetjes egon


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-09-17 - 10:26:12 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

de benadering van denegon is uiteraard te proberen, maar of dit de resultaten echt zal verbeteren betwijfel ik sterk.

Pyrrhura's komen oorspronkelijk uit gebieden waar de seizoenswerking minder geldt dan hier.
Het korten dan wel lengen van dagen speelt dicht bij de evenaar vrijwel geen rol. Terplaatse is wel sprake van een regentijd en een 'droge' periode, maar in de regenwouden volgens allerlei bloeiwijzen elkaar het gehele jaar door op.

Ze foerageren in zekere zin ook opportunistisch. De voedselbronnen worden wederzijds (plant-dier)zeer effectief benut, waarbij uiteraard ook door andere vogels en zoogdieren een rol spelen.

Dit houdt ook in dat ze soms dagen- of wekenlang gebruik maken van de overvloed van een bepaalde voedselbron in die periode. Zo lang de voorraad strekt wordt deze ten volle benut om pas naar een andere voedselbron te trekken als de vorige geheel is uitgeput.
Naar mijn weten hebben Pyrrhura's over het algemeen geen last van grote schaarste in een bepaald seizoen.
Daardoor is het niet logisch dat ze om aan het broedproces te beginnen 'getriggerd' worden door een periode van schaarste gevolgd door een periode van voedseltoename.

Mijn ervaringen met Pyrrhura's zijn al jaren zeer positief. (zgn. 100% nestjes zijn mij bepaald niet vreemd)
Voor wat betreft voeding kan ik melden dat mijn vogels het gehele jaar door afgepast en gevarieerd worden gevoerd.

noot: de filosofie achter gevarieerde voeding is gebaseerd op de grote hoeveelheid plantensoorten (meer dan 100!) die van nature worden benut om op te foerageren. Gevarieerd hoeft dus niet per definitie in te houden dat ze iedere dag een totaal andere voeding krijgen! Als ik 3 of 4 weken lang veel druiven heb krijgen de vogels deze ook. Vervolgens kan het best zijn dat ze daarna maandenlang geen druif meer zien.
Ander componenten kunnen dan overigens wel gevarieerd worden.

Voor wat betreft zaden hou ik mij nooit aan een bepaald merk!
Voor mij telt niet de exacte samenstelling, maar de kwaliteit van de zaden.
Dit is goed af te meten aan de wijze waarop de zaden kiemen.

(zie eventueel ook mijn volière: http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_152.html onder gebruik-beschrijving.)


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2007-09-17 - 13:44:17 send message to patrickprincen

Rupicolo en Denegon,

Bedankt voor jullie reactie. Het voedingsschema van Denegon heb ik het afgelopen jaar geprobeerd. De vogels krijgen 1 a 2 keer per week eivoer/universeelvoer/kiemzaad. Wel alle dagen fruit.
Vorig jaar kregen de pyrrhura’s elke dag eivoer met kiemzaad en fruit. Dit maakt echter weinig verschil. Ik wil wel ff de opmerking plaatsen, dat de pyrrhura’s er beter uitzien wanneer ze meer kiemzaad/eivoer/universeel krijgen.
Even voor de duidelijkheid niet alle poppen ziten de hele dag in het blok . Het zijn met name de rodochepala poppen die in het blok blijven. De andere koppels egregia’s, rupicola’s en lepida’s doen het voortreffelijk. Ze zijn nieuwsgierig en vertonen geen “stress”gedrag. Toch heeft geen enkele pyrrhura pop een ei gelegd dit jaar. De vogels zitten in kleine voliere’s van 1 bij 2,5 bij 2 meter. De vluchten zijn overdekt en aan een kant open. Ik heb de blokken achter in hangen met de opening aan de achterzijde.
Kortom hier kan het niet aan liggen, dacht ik zo.
Van muizen en ander ongedierte heb ik weinig last. Ben nog al een poetser en heb altijd een paar klemmetjes op scherp staan.
Volgend jaar wil ik ander nest materiaal gaan proberen. Ik ga naar het bos en neem daar wat humus ( oud blad en rot hout). Zodat de vogels nog meer te knagen hebben. Dit is een tip die ik onlangs gekregen heb. Bovendien wil ik sommige vluchten een extra blok ophangen, zodat de vogels meer keuze hebben.
Volgends mij ligt het niet aan het voer….hopelijk dat het volgend jaar beter gaat.


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2007-09-17 - 13:51:45 send message to johanm

Misschien een tip voor de broedblokken: plaats in de hoeken dunne onbehandelde houten latten, bijvoorbeeld panlatten. De vogels raspen daar lange slierten af als bodembedekking, doen dat ook als er jongen zijn om het nest schoon te houden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-09-17 - 16:17:51 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ben nog al een poetser

Om vogels aan het broeden te krijgen is rust bij veel soorten wel belangrijk. Zouden ze al dat "gepoets" als storend kunnen ervaren?


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2007-09-17 - 21:01:48 send message to patrickprincen

Karel,

Ik snap wat je bedoeld. Zo overdreven is het ook weer niet. Eens per week maak ik de hokken grondig schoon. Harken van de bodem en weghalen van geknoeid zaad en fruit. Ook borstel ik de bakje ff uit. Dit lijkt me niets overdreven, toch? De andere dagen ben ik hooguit 5 minuten in de voliere (voeren) en laat ik de vogels met rust. Ik snap je opmerking mijn woordkeuze doet inderdaad anders denken.

Patrick


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-09-17 - 21:26:08 send message to Karel

Het was ook niet als kritiek bedoeld, Patrick. De ene vogelsoort is er nu eenmaal wat gevoeliger voor dan de andere, en daarom wel altijd iets om rekening mee te houden.

Bij de ene soort mag je bij wijze van spreken gerust iedere dag de kooi uitstofzuigen terwijl er ook soorten zijn die je tijdens het gehele broedseizoen slechts door een luikje mag voeren.


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2007-09-18 - 11:07:13 send message to johanm

Welke broedblokken gebruik je momenteel? Koppels die al gebroed hebben aanvaarden gewoonlijk een verticale nestkast van het formaat dat ook wel voor valkparkieten wordt gebruikt, dan wel in wat dikker materiaal. Ik heb vroeger een "moeilijker" koppel wel kunnen overtuigen door hen een veel diepere nestkast te geven, circa 20x20x60-70. De pop bleef toen veel beter zitten, in de andere nestkast kwam ze bij het minste geluid al kijken.


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2007-09-18 - 15:46:49 send message to patrickprincen

Johan,

Mijn broedblokken varieren een beetje tot het formaat "valkparkiet" (iets breder) en tot die van het formaat halsband parkiet. Deze kasten zijn wat dieper, zeg zo'n 60 cm.
Als extraatje heb ik hier een sluisje ingebouwd. Je kent dat wel, zo'n gangetje waardoor ze moeten kruipen al vorens ze bij hun nest komen.
In deze blokken is het pikkedonker....

P


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-09-18 - 20:21:57 send message to rupicola

Het is en blijft altijd moeilijk om 'op afstand' te bedenken waar het probleem nu precies zit.

Zoals ik het op basis van de gegevens zou inschatten denk ik dat er weinig schort aan de voeding, huisvesting en de nestblokken.

T.a.v. schoonmaak werkzaamheden is mijn ervaring dat Pyrrhura's, als ze eenmaal goed gewend zijn en het vertrouwen hebben, het eerder op prijs stellen dan er een hekel aan hebben.
Bij mij zijn ze tenminste mateloos nieuwsgierig en wordt nauwlettend in de gaten gehouden wat ik allemaal doe.

Een echt plausibele verklaring voor het volstrekt uitblijven van broedresultaten zou ik in dit geval, buiten externe factoren zoals de eventuele aanwezigheid van b.v. muizen of andere (nachtelijke) verstoringen, eerlijk gezegd niet kunnen geven.


daniel146
Website Member
Posts :3

Website Member
2007-09-18 - 21:29:15 send message to daniel146

Ik gaf ze eerst ook broedhokken van
valkparkieten ea in die tijd heb ik
er geen jong uit kunnen halen.
Ik heb nu nestkastjes in een L
vorm met een sluis erin.
Sindsdien heb ik goeie resultaten.

Ondanks dat je weinig tot geen jongen
heb. Zie je de koppels wel met elkaar
seksen (kezen, naaien)?

mvg

daniel


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2007-09-18 - 22:18:11 send message to patrickprincen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dit soort blokken die Daniel beschrijft heb ik eigenlijk ook maar dan inwendig. Begrijpen jullie wat ik bedoel? Ik heb in de blokken een soort gangetje gemaakt dmv van twee plankjes. De vogels komen het blok in en moeten dan links af slaan, waarna ze rechtsaf naar beneden in het blok kunnen. Zo ben ik er zeker van dat het donker is in de blokken. Ik ga in ieder geval een extra blok ophangen in elke vlucht. We zullen zien.

Oh ja, ik zie de vogels niet altijd "rampetampen" omdat ik vanuit de huiskamer geen zicht heb op de vogels als ze ongestoord hun gang kunnen gaan. Wanneer ik bij de vogels ben hebben ze alleen maar aandacht voor mij. Ze hangen dan tegen de gaas aan.
Patrick


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2007-09-18 - 22:36:23 send message to marti

Ik maak uit je verhaal op dat je onverwarmt buiten kweekt.. dit doe ik zelf ook.. al jaren.. de laatste 2 a 3 jaar zijn de resultaten beduidend minder dan in de jaren hiervoor. Een direct aanwijsbare oorzaak heb ik niet, het aantal onbevruchte eieren is hoog, het aantal niet broedende koppels is hoger dan normaal. Mogelijk dat het weer/ luchtvochtigheid anders is dan voorheen..Hetzelfde zie ik ook bij collega's .. dit jaar was een dieptepunt qua resultaten. Ik denk niet dat je het in voeding of huisvesting moet zoeken, daar is niets mis mee.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 191 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede