Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > hoe krijg je beter vogels (kwalitatief) 1 koppel p voliere of broedskooi Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : hoe krijg je beter vogels (kwalitatief) 1 koppel p voliere of broedskooi
birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2007-09-10 - 12:25:32 send message to birdies

Hallo,

Ik maak mijn (profiel)werkstuk over "kwaliteitskweek van vogels". Ik wil graag jullie mening + argumenten voor wat beter is:

kweken in..
- voliere (1 koppel per voliere), de vogels hebben bewegingsvrijheid, zon en volop lucht.
- broedskooi, betere hygiene en rust

bvd gr. jeroen


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2007-09-10 - 12:51:31 send message to Daniel

in een afgesloten voliere met 1 koppel per vlucht en geen mogelijkheden om andere koppels te zien heb je ook rust. Daarnaast moet je zowel een voliere als broedkooi goed bijhouden. Mijn voorkeur gaat uit naar volieres, omdat ik denk dat de ruimte en beweging die de vogels daar krijgen onontbeerlijk zijn.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-09-10 - 13:22:38 send message to chrislaevers

Ik verkies ook een volière omdat de uitgevlogen jongen meer mogelijkheden hebben om gezonde leerprocessen af te werken (spelen met nestmateriaal etcetera). Ik denk dat deze jonge vogels later vlotter zullen kweken. Bij mij komt dat ook onder de noemer 'kwaliteit'.
Christine.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-09-10 - 13:43:25 send message to tonnl

Ik denk dat de vraagstelling iets te breed, iets te algemeen is.
Het is ook heel erg afhankelijk van de vogelsoort.
Er zijn ook vogels die veel liever in een groep leven en broeden. Een groep in een broedkooi wordt al snel een volle boel. Hoe wil je dat vergelijken met elkaar?
Andersom zijn er veel soorten die elkaar in een volière totaal niet storen, ook niet bij het broeden. Goudbuikjes en zilverbekjes om maar een voorbeeld te noemen.
Kweken in broedkooien biedt volgens mij alleen voordelen aan de kweker (minder ruimte nodig per koppel).


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2007-09-10 - 20:58:43 send message to birdies

Bedankt voor jullie reacties!

quote
Ik denk dat de vraagstelling iets te breed, iets te algemeen is.
Het is ook heel erg afhankelijk van de vogelsoort.
Er zijn ook vogels die veel liever in een groep leven en broeden. Een groep in een broedkooi wordt al snel een volle boel. Hoe wil je dat vergelijken met elkaar?
Andersom zijn er veel soorten die elkaar in een volière totaal niet storen, ook niet bij het broeden. Goudbuikjes en zilverbekjes om maar een voorbeeld te noemen.
Kweken in broedkooien biedt volgens mij alleen voordelen aan de kweker (minder ruimte nodig per koppel).


Het stuk van maar één koppel per kooi is zodat de kweker 100% zekerheid heeft omtrent de afstamming. Zo kan hij vogels kweken die niet alleen gezond zijn en een goede conditie hebben, maar ook de kleurkwaliteit hebben (geen mengelmoesjes).

Maar nu ik er overnadenk geef ik je gelijk, ik denk teveel naar grasparkieten en andere vogels met erg veel mutaties.... hmm het blijft lastig


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-09-10 - 22:14:36 send message to theelepeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In kweekkooien kweken is vooral handig bij de mutatie kweek. Zo weet je precies welke vogels met elkaar paren.
Ook voor mensen met minder ruimte zijn broedkooien handig, zo kunnen er meerdere vogels op een bepaalde oppervlakte gehouden worden.
Verder prefereer ik eigenlijk voliere kweek. Vogels hebben zo de ruimte en je kan jonge vogels ook langer bij de ouders laten zitten wat het leerproces bevordert. Maar in sommige gevallen is een kweekkooi handig voor selectieve kweek. Ideaal is natuurlijk per voliere 1 koppel Zebravinkjes. Zo heb je ruimte én kan je selectief kweken, maar dit kost natuurlijk meer ruimte/geld/materialen.
Met vogels die elkaar verdragen zie ik ook wel het postitieve in van voliere (kolonie) kweek. Zo kunnen de partners elkaar kiezen en naar mijn idee krijg je dan sterke vogels. Maar ik weet niet precies welke eisen een vogel aan een partner stellen wink ;)


leila
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-09-19 - 20:43:10 send message to leila

mijn vogels,ik kweek of tracht kleurmutanten te kweken in dezelfde kwaliteit of beter dan wildkleur vogels.
dit doe ik op de volgende manier ik doe 1 pop in een broedkooi met drie of meer partners door mij toegewezen en laat de pop zelf kiezen,kiest ze zelf heb je 99 procent gewonnen.
daarna gaan ze met verschillende soorten maximaal drie in een kleine vlucht op deze manier kweek ik al zeker 10 jaar met zeer goed resultaat,na uitvliegen van de jonge vogels laat ik ze nog een paar dagen zitten en dan gaan ze in een broedkooi samen met de ouders om opnieuw beginnen van de ouders tegen te gaan,dan krijg ik alle jongen groot
dit pas ik ook toe in mijn broedkooien met het zelfde resultaat.
ik merk vaak dat er veel mensen tegen mutanten zijn .
het ligt niet aan de mutant maar aan de mens en de manier hoe je met de vogels omgaat en ze kweekt groeten wim


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-09-19 - 20:51:49 send message to paintim

Mijn Spaanse Timbrado's worden gefokt in broedkooien. Met ca.30 dagen gaan de vogels naar kleine vluchtjes om zelfstandig te leren eten.
Zodra ze hele zaden kunnen eten gaan ze naar de buitenvoliere.
Vriendelijke groeten van
ANTONI



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede