Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > enkele vragen over het houden van ara's. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : enkele vragen over het houden van ara's.
danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-09-09 - 20:20:13 send message to danielkempenk

hallo.

ik ben in het bezit van een redelijke kelder (souterain) onder mijn huis die goed is geventileert (raam en deur en ventilatiesleuven).
in de kelder maak ik enkele vluchtjes waaronder 1 van 4.20 x 170 x 200 hoog.'
hierin zou ik graag een koppel ara's houden.
maar nu heb ik nog enkele vraagjes.

-zit er nog verschil in geluid tussen de grote ara soorten?
schreeuwt het ene soort harder of meer dan het andere?

-is het ene soort zenuwachtiger als het andere

-is er een soort waarmee je het beste zou kunnen beginnen of juist een soort waarmee je niet moet beginnen?

-badderen ara's graag of nemen ze alleen een douche?

-en ik heb gelezen dat ara's niet snel vervetten in hoeverre is dat waar?

-en zijn er mensen die ervaring hebben met het houden/kweken van ara's in een kelder?

ik hoop dat deze vragen of enkele beantwoord zullen/kunnen wordenhappy :)

groetjes daniel.


mezorro
Website Member
Posts :40

Website Member
2007-09-09 - 22:30:55 send message to mezorro

het houden van vogels in een kelder moet goed kunnen, mits je voor voldoende daglicht en ventilatie zorgt, je zou de zgn truelight tl lampen erbij kunnen gebruiken om zo de lengte van de dag te verlengen.

ALLE aras schreeuwen, het verschilt per individuele vogel.

kwa vogel zou de blauwgele waarschijnlijk het gemakkelijkst zijn kwa nervositeit deze zegt men het meest extravert te zijn, maar verschilt ook weer per individuele vogel

aras badderen niet is mijn ervaring, ze komen uberhaupt weinig op de grond, douchen wordt wel graag gedaan

vetzucht valt mee, gewoon een afwisselend menu voeren, aras hebben inderdaad meer energie in hun voeding nodig

wellicht zou je voor dwergaras kunnen kiezen om mee te beginnen, ik kan de maracanas erg aanraden, niet nerveus en erg rustig is mijn ervaring, schreeuwen ook weinig

groet menno


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-09-10 - 00:15:29 send message to theelepeltje

Lijkt me trouwens wel een kleine vlucht voor een koppel Ara's. Bedenk wel dat ze wat vliegruimte nodig hebben. Voor een koppel grote Ara's zoals de Blauwgele zou ik eerder denken aan 3x6.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-09-10 - 08:30:48 send message to mijnkaketoes.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Daniel

Ik denk dat een aantal gerenomeerde en door mij zeer gewaardeerde kwekers je wel meer info kan geven.

Bert Smedinga in Wijhe
Wim Bos van 't Koppel
Jan van Arkel
Herman Wiechman

groet en succes met de speurtocht naar info

Henk


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-09-10 - 08:49:51 send message to denegon

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Zo moatje aan de aras.
mooie soort.
ik denk dat theelepeltje wel gelijk heeft
quote
Lijkt me trouwens wel een kleine vlucht voor een koppel Ara's

die maracana is dan wat kleiner die kan dan wel vliegen.
nou goed veel advies in winnen en ik kom wel eens kijken naar die mooie vogels als je ze hebt

groetjes egon


mezorro
Website Member
Posts :40

Website Member
2007-09-10 - 12:40:40 send message to mezorro

Ik zat nog wat te bladeren in boek over aras met de door jou omschreven omstandigheden/vragen in het achterhoofd :

wellicht is de kleine-soldatenara geschikt voor jou situatie.
iets kleiner (70 cm ipv 85-90) dan bv de blauwgele/groenvleugel/geelvleugel ara en men omschrijft hem als geschikte soort voor de huiskamer, iets wat je van de andere grote soorten niet echt kunt zeggen.

Ik heb overigens geen idee hoe goed deze soort te verkrijgen is, ik ken in elk geval niemand die ermee kweekt, de maracana of severa worden redelijk veel gehouden.

Wellicht zal niet iedereen het ermee eens zijn, maar op zich kun je bv blauwgele aras best in de door jou omschreven voliere houden, zo klein vind ik hem niet, ik weet zeker dat de meeste kwekers ze niet groter behuisd hebben, laat staan de vogels die in een kooi zitten of gekortwiekt op een klimboom.

Ik ben wel benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest.



danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-09-10 - 16:51:53 send message to danielkempenk

bedankt voor de antwoorden allemaal.

kleinere soorten ara's vind ik op zich wel leuk
maar ga toch liever voor het ''echte'' werk daar me dat meer aantrekt wat betreft de ruimte ja supergroot is het niet, ben ik het mee eens maar weet zeker dat ze ook kleiner gehouden worden.
nou weet ik dat je niet naar een ander moet kijken ....maartoch.
kleine soldaten ara heb ik ook aan gedacht vind het een erg mooie vogel,maar heb geen idee of dat een geschikt soort is om mee te beginnen?

groetjes daniel.


smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2007-09-10 - 17:02:56 send message to smedinga

Ik denk dat de militaris een leuke uitdaging is, ik heb zelf ook een koppel en vindt ze echt super.
volgens mij had Marten japega nog twee koppels over.

gr bert


tigra
Website Member
Posts :195

Website Member
2007-09-10 - 17:07:20 send message to tigra

heey daniel,heb je geen slaapkamer over.die zij meestal groot genoeg??javascript:smileyInsert(topicform.message, 'razz :p');
razz razz :p


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-09-10 - 19:19:13 send message to danielkempenk

ik zal is wat info gaan proberen te verzamelen betreft de kleine soldaten ara.
lijkt me een leuke en wat ik voormezelf belangrijk vind een niet alledaags soort.
hou van apartrazz :p
enne richard slaapkamer heb ik wel over 2 zelfs maarja ik mag alleen beslissen over de tuin en kelder en de rest van het huis is voor het vrouwtje hewink ;)
enne meer ervaringen en antwoorden welkom!!

groetjes daniel.


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2007-09-10 - 21:46:33 send message to ferry1

hoi daniel de geelvleugel is een leuke maat ara niet bijzonder groot ook de soldaten ara vind ik na ons bezoek aan walsrode ook heel erg mooi


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-09-10 - 21:56:28 send message to theelepeltje

Ik zit er ook wel eens aan te denken om in de toekomst een grote ara soort aan te schaffen. Vooral de Blauwgele ara ben ik helemaal verliefd op.
Maar de hoge aanschafprijs schrikt mij een beetje af, in hoeverre is zo'n risico te dragen. Stel dat zo'n vogel na een korte tijd overlijd, ik zou me knap lullig voelen.
Ben ook benieuwd of dit vogels zijn die snel ziek worden/plots overlijden. Of is risico bij deze soort niet zo groot dat ze snel sterven..
Ik heb het afgelopen jaar al meegemaakt dat enkele vogels binnen een jaar al stierven, dit waren dan geen dure soorten maar vond het toch erg zonde (Swiftparkiet aan legnood, twee Kakariki's spontaan dood).


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-09-10 - 22:01:52 send message to danielkempenk

nou ik heb nog ff om erover na te denken morgen ga ik eerst het materiaal voor de vluchtjes bestellen dus eerst de bouw dan ffies sparen weer en dan opzoek en in de tussentijd naar alle mogelijke info opzoek.happy :)

groetjes daniel



theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-09-10 - 22:03:11 send message to theelepeltje

quote
maar ga toch liever voor het ''echte'' werk daar me dat meer aantrekt wat betreft de ruimte ja supergroot is het niet, ben ik het mee eens maar weet zeker dat ze ook kleiner gehouden worden.
nou weet ik dat je niet naar een ander moet kijken ....maartoch.



Tja, ze worden ook wel kleiner gehouden, maar of het mooi is? Bedenk wat je zelf het mooiste vind? Een prachtige grote ara die met één vleugelslag van de een naar de andere stok vliegt of een iets kleinere soort die meer bewegingsvrijheid heeft.
Persoonlijk hou ik ervan zoveel mogelijk natuurlijk gedrag waar te nemen van vogels. Neem bijvoorbeeld de Catharina parkiet. Deze vogel wordt veelal in kweekkooien gehouden wat in principe prima gaat. Maarja? Je ziet ze maar wat op een stok zitten en wat klauteren. Ik heb nu een koppel Catharina's in een volière van 4x2. En hun gedrag is echt prachtig. Klimmen van boven naar beneden, ondersteboven hangen, takkenbossen uitpluizen en ze kunnen enorm behendig vliegen!
Dus het hangt ook een beetje van jezelf af wat je het mooiste vind, kijk vooral veel naar anderen, daar leer je veel van, maar een beetje eigen inbreng is helemaal niet slecht. Succes met je keuze happy :)


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-09-10 - 22:04:56 send message to danielkempenk

theelepeltje.

het voordeel aan grotere soorten is denk ik dat je meer tijd hebt om ze beter te meken de kleine soorten parkieten die zijn smorgens ziek en savond's al vaak doodsad :(
met de grotere soorten heb je vaak wel een dag of 3 de tijd.
tis gewoon geod verzorgen en heel goed observeren elke dag weer.

groetjes daniel


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-09-10 - 22:09:53 send message to theelepeltje

Ik heb dat dus met Kakariki's gehad, 's avonds zaten ze bol en de volgende ochtend waren ze al dood. Kan echt snel gaan soms.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 237 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede