Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ara severa Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : ara severa
limburg
Website Member
Posts :17

Website Member
2004-03-12 - 09:51:07 send message to limburg


In een Amerikaans boek over ara's las ik dat er 2 soorten van de ara severa zijn te weten:
ara severa severa die 21 a 22 inches groot is en de ara severa castaneifrons die 25 a 26 inches groot zou zijn en in panama en colombia voorkomt.
Weten meer mensen dit en is er iemand die met deze grote soort kweekt?
Wat mij opviel bij het N.O.P in Veldhoven dat er 2 severa's in een kooi zaten en waarvan er een enorm groot was ten opzichte van de andere.

Graag zou ik hier meer van horen.


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2005-12-08 - 16:06:56 send message to erika

hallo,
hahaha hele late reactie, maar ik kwam dit berichtje tegen.

Je heb indd 2 soorten ara severa's. De gewone en de castaneifrons. De castaneifrons is een stukje groter. Ook zijn er nog wat andere verschillen, maar hier zijn de meningen erg over verdeeld.
Wat ik in iedergeval weet is dat de castaneifrons rode "sokjes" heeft. De uiterste veren van de poten zijn dus rood. Dit loopt helemaal rond.

Ook word er zeker wel gekweekt met deze vogel, alleen is het erg onduidelijk wat de verschillen zijn, hierdoor worden ze nog al eens met de gewone severa gekruist.

Ik hoop dat er nog meer mensen zijn die hier wat vanaf weten.

groetjes erika


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-12-08 - 23:34:08 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zowel de nominaatvorm als ook de wat grotere castaneifrons zijn mij ook niet geheel onbekend.

Helaas moet ook ik constateren dat er inderdaad diverse gemengde koppels in Nederland zitten.
Bij te koop aangeboden koppel komt het nogal eens voor dat de grotere casaneifrons als man en de nominaat als pop wordt aangeprezen.
Dit is allemaal heel erg jammer en zal op den duur de soort bepaald niet ten goede komen.

In de toekomst hoop ik nog eens een koppel te gaan houden.
Ik hoop dat er dan nog voldoende zuiver vogels beschikbaar zijn.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-12-08 - 23:51:02 send message to Hawkeye_NL

En of we daarvan op de hoogte zijn. Mijn eigen ara severa is een severa severa terwijl mijn net aangekochte "kweek?" koppel een zuivere castaneifrons lijkt te zijn.
Doordat er nogal een aantal onduidleijkheden over bestaan ben ik mij meer aan het verdiepen in de werkelijke verschillen om te zien of het klopt. Mijn koppel is in ieder geval een stuk groter dan de man die ik al had zitten. Ook mist deze laatste de rode sokken.

Erwin


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-12-09 - 10:24:06 send message to johanblok

In mijn duitse boek van Thomas Arndt (wel al wat ouder) wordt alleen een verschil in grootte aangegeven. Als je de verspreidingsgebieden bekijkt dan zie je ook dat ze elkaar overlappen. Als het dan vooral om een verschil in grootte gaat, zul je ook in het wild tussenvormen, kortom een grote mate aan variatie aantreffen waar in feite geen keiharde grens tussen valt te trekken.
Ik vind dat je die grens in avicultuur dan ook niet moet gaan maken, als die er in feite niet is. Wel is het zinvol om de variatie te behouden en grote vogels met grote, kleine vogels met kleine te paren.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-12-09 - 11:33:34 send message to Hawkeye_NL

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In "Parrots of the World" (derde editie) staat de Ara s. severa (Linné) als volgt beschreven.

Lengte 46 cm. Gewicht 307 - 387 gram. het schema ziet er als volgt uit:
10 mannen vleugel 220-245 (232.4)mm, staart 208-237 (223.3)mm, exp. cul. 34-39 (36.4)mm,tars. 21-26 (23.4)mm
9 poppen vleugels 222-241 (230.6)mm, staart 200-236 (221.1)mm, exp. cul. 32-41 (36.1)mm, tars. 21-26 (23.8)mm

Voor de Ara s. castaneifrons (Lafresnaye)
10 mannen vleugels 232-253 (242.0)mm, staart 200-244 (227.2)mm, exp. ul. 37-41 (38.8)mm, tars. 22-25 (23.8)mm
10 poppen vleugels 235-246 (240.4)mm, staart 200-240 (221.6)mm, exp. cul 35-39 (37.2)mm, tars. 22-25 (23.9)mm.

De lengte van de castaneifrons word in dit boek niet vermeld nog het gewicht. In de praktijk zijn er al exemplaren gemeten van ruim 52 en 53 cm.

Behalve het grote verschil heb ik nog geen werkelijk bewijs gevonden waaruit zou blijken dat de severa geen en de castaneifrons wel rode sokken zouden hebben. Ook is er een bewering dat de castaneifrons het rood van de schouder tot aan de nek zou moeten hebben. Dit is zewel bij de severa als de castaneifrons echter gezien.
Zoals Johan al aangeeft blijken de bijde soorten in grote overlappende gebieden samen te leven en mixen ze ook onder elkaar.

Persoonlijk ben ik nu al een tijdje serieus aan het kijken en zoeken naar informatie over deze vogels maar dat heeft er voornamelijk mee te maken met het feit dat ik begin te vermoeden dat er zelfs maar 1 één ara severa bestaat. Zekers gezien de aantal vogels die gebruikt zijn om de gemiddelden weer te geven.

Ik stop dan ook niet eerder met gegevens zoeken totdat ik hier in ieder geval voor mijzelf een duidelijk antwoord op heb.

Erwin


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2005-12-09 - 11:47:46 send message to erika

het is inderdaad een moeilijk vraagstuk.
Ik heb al met verschillende mensen gesproken die zeggen dat ze met raszuivere castaneifrons kweken.
Nog een verschil wat mij is verteld is de bruine/paarse plek onder de snavel. Deze zou bij de castaneifrons breder moeten zijn. Ook heb ik de verschillen al gehoord die erwin hiervoor al zei.
Maar ja er zijn dus veel verschillende verhalen, waardoor het erg moeilijk word om te bepalen wat goed en niet goed is.

groetjes erika


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-12-09 - 12:07:28 send message to molineti

castaneifrons

Dit zou toch eigenlijk een zichtbaar verschil moeten zijn.

Ik neem aan dat de naamgevers van de ondersoort deze naam gegeven hebben omdat dit een zichtbaar verschil zou zijnhappy :)

Maar ik kan in de boeken hier ook geen duidelijkheid over vindenwink ;)


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-12-09 - 12:10:22 send message to Hawkeye_NL

Voor zover ik het nu kan achterhalen is alleen het gemeten verschil in grote reden geweest voor het vaststellen van de ondersoort. Ook de naamgever had verder geen duidelijke verschillen kunnen vinden anders dan het grote verschil!

Erwin shocked 8O


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2005-12-09 - 12:12:12 send message to erika

maar dan komt de vraag dan toch wel is er wel een verschil???? of is de een gewoon iets anders al de andere? net als wij mensen.

groetjes erika


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-12-09 - 12:30:22 send message to Hawkeye_NL

Het verschil is in het uiterste geval nog kleiner als bij ons mensen. Wij mensen bestaan uit verschillende rassen. Elk ras heeft duidelijke kenmerken. Bij de ara s. severa en de ara s. castaneifrons is er geen ander duidelijk verschil dan alleen een verschil in grote. De verschillen in tekening, kleuren die er zijn te vinden vind je bij beide vermelde soorten gelijkwaardig.

Erwin


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-12-09 - 13:22:42 send message to goffini

quote
ik begin te vermoeden dat er zelfs maar 1 één ara severa bestaat

Dat heb ik ook ergens gelezen maar ik kan het niet terugvinden.
Hoeveel waarde moet je hechten aan het feit dat iemand je vogel indeelt op basis van een paar cm groter en paar vage bijzondere kenmerken. Dat komt toch zo vaak voor onder levende dieren en kan door allerlei invloeden de oorzaak zijn en wil dan niet specifiek zeggen dat het een ander soort is.
Ik bedoel te zeggen een ornitholoog zijn mening ook niet zaligmakend is.
Behoor ik ook zeker tot een andere groep omdat ik groter ben dan de rest.
Groeten
Homo sapiens gigantus


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-12-09 - 13:37:51 send message to johanblok

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Als je de verspreidingsgebieden ziet, dan blijkt dat deze elkaar niet alleen overlappen, maar ook nog al groot zijn en waarbij bovendien het noordelijkste punt enorm ver van het zuidelijkste punt gelegen is. Hierdoor zal al snel een grotere variatie binnen de soort ontstaan dan bij bijvoorbeeld de amazonesoorten die zich uitsluitend op een klein eiland bevinden.


Bijvoorbeeld van venezuela en muller amazones wat betreft de hoofdsoort zijn de verspreidingsgebieden ook enorm groot, ook hier is een grote verscheidenheid te vinden.

De classificering is een menselijke uitvinding met menselijke criteria die kunnen wijzigen of te scherp kunnen zijn.
Alleen bij een natuurlijke barierre tussen de verspreidingsgebieden is het echt duidelijk dat het om een ondersoort gaat. Alleen dan zal op den duur ook een ondersoort ontstaan waarbij geen tussenvormen meer te vinden zijn.

veel plezier met de severa,

homo sapiens brillicus



goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-12-09 - 19:52:38 send message to goffini

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
homo sapiens brillicus

laugh :Dlaugh :D

Da's een betere uitleg van wat ik bedoel , Johan


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2005-12-10 - 12:19:31 send message to erika

hallo,
Ik heb contact gezocht met een kweker van de castaneifrons. Hij zegt dat zijn koppel zuivere castaneifrons zijn omdat ze uit perou komen.
Ik heb aan hem wat foto's gevraagt.







Uit de laatste vogel zouden we dan in iedergeval kunnen concluderen dat hij geen doorlopend rood op de vleugels tot de borst heeft.

Wat deze kweker als verschil heeft opgenoemd is de bruine plek onder de snavel, deze zou bij de gewone severa smaller zijn.

Als ik het goed heb begrepen zou hij binnenkort nog wat foto's sturen

groetjes erika


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2005-12-10 - 12:20:08 send message to erika

nog wat vergeten.
Op de eerste foto kun je zien dat hij wel de rode sokjes heeft.

gr erika



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 241 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede