Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > mais Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : mais
zeswegenterror
Website Member
Posts :12

Website Member
2007-08-24 - 17:59:53 send message to zeswegenterror

als ik mais wil invriezen. kan ik dat met blad en al doen of moet ik dit eraf halen


mezorro
Website Member
Posts :40

Website Member
2007-08-24 - 18:15:20 send message to mezorro

ik haal het groen er altijd af en doe het dan in een plastic zak in de vriezer.

eens per week een kolf laten ontdooien en geven, de rosekaketoes geef ik gewoon een hele kolf, deze wordt op de grond helemaal gepeld en gegeten, bij de ara's pel ik het er af, anders valt de kolf op de grond en kijken ze er niet meer naar om, gepeld wordt het wel goed gegeten.

Menno


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2007-08-24 - 18:48:04 send message to Gert Jan

wel opletten: mijn ervaring is dat er bij ontdooide mais binnen 1 dag schimmel op de mais groeit! Dus alles wat dan niet op is, weg halen!


mezorro
Website Member
Posts :40

Website Member
2007-08-25 - 00:33:48 send message to mezorro

ik geef 1 x per week een halve kolf per koppel, dit eten ze in 1-2 dagen op.

ik voer ze op de 1e dag geen zaad of pellet bij, wel eind van de dag groenten en fruit ed, als er dan nog over is beperk ik de volgende dag de hoeveelheid zaad/pellet, zodat ze alles goed opnemen.

schimmel krijgt dan geen kans, verder is het gezond en eten ze het graag en is het perfect om in te vriezen.
en volop verkrijgbaar


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-08-25 - 03:04:52 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik woon in een zeer platteland gebied waar veel mais in wordt verbouwd. als ik de vogels van het land een mais kolf geef dan doe ik dat zonder de schaal. ze kunnen de kolf dan leuk slopen.
als ze de rest van het jaar mais krijgen is dit gewoon uit blik. hiermee voorkom ik het schimmelen van de kolven.
het is wel een leuk gezicht als de vogels een kolf slopen. groetjes egon


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-08-25 - 10:29:44 send message to meyer

Mais in bevroren of ondooide toestand is heel makkelijk met een schroevendraaier of beitel in schijven te hakken. Zo kunnen je vogels het aangeboden stuk in één keer opeten en komen er ook geen schimmels op.Je moet ook nooit voeding wat ingevroren geweest is langer dan een dag in je kooi laten liggen want dat is vragen om moeilijkheden.

Groeten Meyerwink ;)


mezorro
Website Member
Posts :40

Website Member
2007-08-25 - 19:56:24 send message to mezorro

2 dagen zou geen probleem moeten zijn, ik doe het al jaren zonder schimmelvorming, wel zitten de vogels in binnenvolieres, met dus altijd droog volierezand op de bodems.
voedselresten haal ik na 2 dagen altijd zoveel mogelijk weg en vervang het zand 2 maal in de week.

buiten in de voliere zal schimmelvorming eerder optreden denk ik, ook met houtsnippers heb je dit mogelijk eerder omdat dit minder vocht opneemt.

maar inderdaad moet je altijd goed opletten, ziektes zit niemand op te wachten.

mais uit blik is natuurlijk ook een goede optie en kost ook weinig (mais uit het veld hoeft natuurlijk helemaal niks te kosten, en we blijven natuurlijk hollanders!!)

Goed weekend iedereen,

Menno


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-25 - 20:47:22 send message to Karel

quote
mais uit het veld hoeft natuurlijk helemaal niks te kosten


shocked 8O


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-08-25 - 21:01:13 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

( shocked 8O ) dat zijn de ergste laugh :Dlaugh :Dlaugh :D


Groeten Meyerwink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-25 - 21:18:34 send message to Karel

Daar kan ik niet om lachen Meyer.

Als er bij iemand een vogel uit de voliere wordt gehaald, dan schreeuwen we moord en brand (en terecht!), maar de oogst van een boer stelen mag wel?

Hier lijkt me een shocked 8O wel terecht, tenzij dit tegenwoordig normaal is....sad :(


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-08-25 - 22:09:21 send message to meyer

Ach een grapje tussendoor moet kunnen, maar het blijkt dat niet iedereen hier tegen kan. sorry.

PS. ik pluk mijn maïs ongevraagd. shocked 8O



Groeten Meyerwink ;)


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-08-26 - 08:21:59 send message to mijnkaketoes.nl

Ik vraag het altijd even netjes aan de boer. Mijn ervaring is al je vraagt er een paar mee te mogen nemen en geen kisten vol dat ze meestal geen bezwaar maken. Meestal krijg ik de reactie "fijn dat u het even vraagt en niet als een gek gaat zitten plukken en vernielen".

Ben het wel met Karel eens. Mijn en dijn is soms ver te zoeken. Van de week heeft een onverlaat de zonnebloemen in mij voortuin afgesneden. Hierover wordt ik boos, zou die boer dat dan niet mogen zijn als ze mais afsnijden in zijn "tuin".

Overigens meyer ja grapjes moeten mogen, hou ik zelf ook wel vanwink ;)

Henk


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-26 - 18:11:33 send message to chrislaevers

Je kan heel gemakkelijk maïs in je tuin zetten in groepjes van 6 of meer planten. Zolang ze de mogelijkheid hebben om elkaar te bestuiven is het oké. Op een rij 5cm tussen de geplante zaden en tussen de rijen 50 cm. Nu de kolven gevormd worden, snij ik hier en daar de bovenste stengel af. De vogels interesseren zich daar voor. Volgend jaar zet ik nog meer maïs want de wevers zijn er tuk op. Mooi alternatief voor een uitgestrekt gazon dat elke 4 weken moet gemaaid worden. Aan maïs heb je practisch geen werk alleen het uittrekken van de verdroogde planten en het verwerken. Elk jaar houd ik enkele kolven. Ik koop geen maïszaad meer. Mettertijd zal aangekocht maïszaad nog wel kolven geven maar van die kolven kan je niet meer zaaien omdat ze gemanipuleerd zijn. Ze doen dat (Monsanto en consoorten) opdat de bevolking (vooral derdewereldlanden) elk jaar opnieuw zaaigoed zou kopen bij de monopoliserende multi nationals. Een boer in België vertelde mij dat dat al zo is met het veevoer. De afhankelijkheid van de agroindustrie wordt opgevoerd. Ik vind dit persoonlijk een schending van de mensenrechten. Zaad dient om te kiemen en planten voort te brengen niet enkel voor consumptie. Wie zich dat kiemen van het zaad wil toeëigenen heeft bloed aan zijn handen. Daarom behoud ik elk jaar een kolf of twee van mijn niet gemanipuleerd maïszaad zodat ikzelf kan beslissen of ik maïs wil hebben in mijn tuin of niet zonder verplicht te zijn elk jaar zaden te moeten gaan kopen.
Nu nog zie ik zaadresten van de volière kiemen in de tuin. Misschien gaat dat ook ophouden met de jaren. Dat zou ik heel jammer vinden.
PS Ik zou het ook erg op prijs stellen als ze zaad kwamen vragen van mijn stokrozen ipv het af te trekken en de plant half uit de grond te trekken zodat ik die plant die nog bloeit mag opruimen.
Christine.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-08-26 - 20:37:52 send message to meyer

Wat kunnen we de boel weer lekker opblazen zeg.

quote
Als er bij iemand een vogel uit de voliere wordt gehaald, dan schreeuwen we moord en brand (en terecht!), maar de oogst van een boer stelen mag wel?


quote
Mijn en dijn is soms ver te zoeken. Van de week heeft een onverlaat de zonnebloemen in mij voortuin afgesneden. Hierover wordt ik boos, zou die boer dat dan niet mogen zijn als ze mais afsnijden in zijn "tuin".



quote
PS Ik zou het ook erg op prijs stellen als ze zaad kwamen vragen van mijn stokrozen ipv het af te trekken en de plant half uit de grond te trekken zodat ik die plant die nog bloeit mag opruimen.



Ik heb het over plukken, als het zo door gaat word straks het hele maisveld omgeploegt.
Lekker overdrijven en de boel opblazen.
Het is beter dat we ons bij het topic houden en niet weer gaan afwijken.

Groeten Meyerwink ;)


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-08-26 - 20:47:07 send message to mijnkaketoes.nl

doe dat dan ook niet wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 173 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede