Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > serre voor exoten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : serre voor exoten
chedow
Website Member
Posts :53

Website Member
2007-07-30 - 17:07:49 send message to chedow

ik zou m'n oude serre willen ombouwen op australische vinken in te houden, zoals goulds en maskeramadines, en in de toekomst nog wel meer.

ze meet 2.5m x 2m en ongeveer 2.6m hoog in de nok. met 2 kipramen in het dak. het glas is gekalkd langs de buitenzijde, dus vogels zullen al niet tegen de ramen vliegen...

is dit een realistisch idee of zou het veel te warm zijn in de zomer? en misschien te koud in de winter?

iemand anders al ervaring hier mee? heb het ook al gezien in de dierentuinen, of is dit niet realisisch voor een particulier?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-07-30 - 17:30:26 send message to dooren

Ik heb wel eens van een kennis gehoord dat het idd te warm kan worden in de zomer.

Als de serre veel enkel of slecht isolerend glas heeft dan kan het ook te koud in de winter worden.

Tropische vogels gedijen nu eenmaal het beste bij niet te grote temperatuur schommelingen.
Gert


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-07-30 - 19:01:07 send message to chrislaevers

Ik heb geen serrevolière maar het dak is plastic golfplaten. Ik noteer elke dag de maximum temperatuur in de volière en om een voorbeeld te geven: in mei schommelde de middag temperatuur tussen de 25°C en de 37 °C. Als ik het dak tegen de middag niet afdek met strandmatten loopt die temperatuur nog hoger op wat niet gezond is voor het voedsel (eivoer) dat er ligt en het water.
Vorig jaar tijdens de hittegolf is er een rijstvogeljong van de hitte uit de nest gekropen en heb ik een ander jong nog net kunnen terugduwen. Het dak was afgedekt. Ik heb ijszakken op het dak gelegd net boven de nestkast en de volière twee keer duchtig besproeid met koud water op het heetst van elke dag. Er zijn 4 jongen van die nest op stok gekomen maar had ik tijdens de middag die zaken niet in het oog gehad waren ze er allemaal in gebleven.
De hoogste temperaturen zijn tussen 11u30 en 14u30. Vele mensen werken dan en wanneer ze thuiskomen lijkt alles oké. 't Is heel verraderlijk.
Misschien kan je een buitenvolière aan de serre bouwen...
De jongen in de nestkasten kunnen zich evenwel niet verplaatsen naar koelere plaatsen in de volière en dat wordt vaak uit het oog verloren. Het voederen verslapt omdat de ouders zelf naar koelte snakken en de jongen drogen uit of kruipen de nest uit.
In de natuur kunnen de vogels (en alle andere dieren) de temperatuur opzoeken die aangenaam blijft. In een beperkte ruimte is dat anders. En jonge vogels in de nest kunnen helemaal niets.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Christine.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-07-30 - 19:29:19 send message to Zjurre

Misschien is het een idee om enkele ventilatiegaten te maken, door ruiten eruit te halen en hier gaas voor te spannen? Of er klepramen van maken met gaas ervoor, zodat je kunt ventileren wanneer je wil!
En wat Christine voorlegt is ook nog niet zo'n gek idee; een buitenvoliere eraan bouwen. Deze zorgt voor verse luchttoevoer (als je een volledig open doorloop maakt is die natuurlijk het meest efficient) en de vogels kunnen zelf beslissen waar ze willen zijn.
Lijkt mij iig heel aantrekkelijk om hier een voliere van te maken... ik zou het wel weten wink ;)


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-07-30 - 19:31:23 send message to goulds

Australische prachtvinken moeten normaal gesproken wel tegen 40 graden kunnen en een vorst van -5 aankunnen.

Als je ze tijdens de hitte vaker vers badwater geeft en schaduw lukt dit wel.
S'winters kun je altijd nog verwarming kunnen toevoegen die de zaak vorstvrij houd.

is er in die ruimte wel verse lucht toestroom?of mogelijkheid tot?
Met een dierentuin kan de gemiddelde amateur zich niet meten(dure grap)

alom ik zie het wel zitten die serre.


chedow
Website Member
Posts :53

Website Member
2007-07-30 - 21:13:16 send message to chedow

de serre heeft gewoon glas, en is dus wit gekalkt.

ik zou ze wel verplaatsen onder een grote notenboom, zodoende staat ze nooit in de blakende zon...

het opzet is eigenlijk om een zo natuurlijke omgeving trachten te creëeren, nu weet ik ook wel dat dit een utopie is, maar zo'n serre geeft me een meer natuurlijker uitzicht dan een gewone voliere...

zou inderdaad wel voldoende luchtdoorstroming voorzien, en voorzie eigenlijk ook een waterstroompje wat de luchtvochtigheid ook ten goede moet komen...

ben nog aan het overwegen om misschien een groter serre te kopen en daaraan inderdaad dan ene soort buitenvoliere te voorzien...

hoe zou ik in de winter het beste de temp op peil houden. heb de serre in de winter nooit gebruikt en nooit binnen geweest, weet dus niet wat voor temp te verwachten.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-07-30 - 22:50:40 send message to chrislaevers

Het hoeft geen utopie te zijn mits doordachte aanpassingen en incalculering van diverse weersinvloeden en temperaturen is er met een snuifje creativiteit zeker iets moois van te maken. Ik ben in enkele botanische serres geweest en zocht er altijd naar de vogels... meestal waren het enkele mussen maar ik kon me toen toch ook al voorstellingen maken in de trant van 'vogeltjes zouden het hier nog niet zo slecht hebben'. Heb vorig jaar een bezoek gebracht aan een vlindertuin (eigenlijk een serre dak met vier muren) en ontdekte daar allerlei vogeltjes. Er was een vijver, exotische beplanting, de vlinders maar ook de vogels en dat concept vond ik heel aantrekkelijk. Het was er broeierig warm maar leefbaar. Wat hun installatie was om de temperatuur op peil te houden weet ik dus niet.
Moest ik beschikking hebben over een serre, ik zou meteen in die richting denken. 't Is een kwestie van creativiteit meer niet.
De notenboom... noten kunnen heel hard vallen en als ze vallen wensen ze zich te begraven zodat niemand ze kan vinden... en de takken in een storm... Tal van factoren zullen moeten geïnventariseerd worden maar het is zeker de moeite en het plezier waard.
Ben zeer benieuwd wat je er van gaat maken.
Christine.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-31 - 00:13:53 send message to Karel

Een serre kan prima dienen als vogelverblijf als je de nodige voorzieningen aanbrengt.

Je schrijft al dat er twee dakramen in zitten en dat is prima. De warmte stijgt immers, waardoor deze makkelijk door het raam weg kan.
Het aanbrengen van zijramen en/of een buitenvoliere is tamelijk riskant ivm tocht. Je moet dan goed weten wat je doet, terwijl het rendement in warmteverlies veel kleiner is dan bij het gebruik van dakramen.
In de kas-teelt wordt gebruik gemaakt van klimaatbeheersing, waardoor de dakramen zich automatisch meer of minder sluiten afhankelijk van de temperatuur. Maar zoals Goulds al aangeeft is dit soort voorzieningen meestal voor de particulier niet haalbaar.

Een ander foefje uit de kas-teelt is het witkalken van de ramen. Hiermee houd je heel veel warmte tegen door de reflecterende werking van de witte kleur. Met deze voorziening, die je al hebt om de vogels niet tegen het glas te laten vliegen, sla je twee vliegen in een klap!

Als eventuele zonwering kun je een camouflagenet aanbrengen. Dit kan aan de binnenkant tegen een van de wanden en/of het dak worden bevestigd en staat ook niet onaardig.

In de winter kun je zo'n kleine ruimte makkelijk vorstvrij houden met een zgn hokverwarmer.

Kortom, het is goed te doen en de inrichting kun je naar eigen smaak helemaal zelf bepalenwink ;)


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-07-31 - 01:02:14 send message to meyer

quote
In de kas-teelt wordt gebruik gemaakt van klimaatbeheersing, waardoor de dakramen zich automatisch meer of minder sluiten afhankelijk van de temperatuur. Maar zoals Goulds al aangeeft is dit soort voorzieningen meestal voor de particulier niet haalbaar


Ik heb jaren geleden zelf cactussen gekweekt in een kasje van ongeveer de zelfde grote en had hier automatische raamopeners opzitten,ik weet de prijs niet meer maar waren niet overdreven duur dus dit hoef geen probleem te zijn.Wel moet ik zeggen dat ik geen vogel wenst te zijn welke in zo'n kas word gehouden. Je kunt dit formaat niet vergelijken met de kassen welke in vogelparken en vlindertuinen staan.De temperatuur stijgt in een minuut omhoog tot niet houdbaren temperaturen ook al staan er ramen open.In de winter kost het een vermogen aan stookkosten om de temperatuur nog maar op een graad of 5 te houden.Dit omdat de warmte,ook als het glas is afgedekt met noppenfolie, gewoon naar buiten vliegt door het glas heen.
Nadelen zijn het witkalken van het glas waardoor je niets kunt zien van je vogels en het kondens wat aan de binnenkant op het glas komt te zitten wat het zicht bederft. Een net tegen de zon wat aan de binnenkant word opgehangen houd geen warmte tegen omdat de warmte al binnen is voor het tegengehouden word, beter is het dan om struiken om de kas te planten.Ook kan er makkelijk een glasplaat sneuvelen waardoor je al je vogels kwijd kunt raken.Er word ook gezegt dat deze soorten best tegen 40 gr. kunnen maar eht nadeel is dat de temperatuur niet altijd stopt bij de 40gr.je zou maar net op je werk zijn.
Ik zou zeggen probeer het eerst eens een jaar uit geheel ingericht zoals je het wil hebben maar dan zonder vogels en hou de temperaturen eens goed in de gaten met een mini en maxi temperatuurmeter.
Zet er ook eens schaaltjes voedsel in en kijk eens wat daar mee gebeurd. neem op warme dagen eens de temp.van het drinkwater op.
Dit zijn toch dingen waar je van te voren al rekening mee moet gaan houden want als er éénmaal vogels inzitten kun je niet snel meer terug.

succes.

Groeten Meyerwink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-31 - 12:38:50 send message to tonnl

De serre overdekken met bv polycarbonaatplaten op 10 cm boven het glas, zal heel veel schelen in temperatuur, zowel wat hitte als kou betreft.

Ik denk dat een tijdje proberen inderdaad een slim plan is, zonder vogels.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-07-31 - 12:44:34 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Na het lezen van de verschillende reacties lijkt het mij niet zo'n ideale optie...

Zeker niet als 1 van je (hoofd)doelen is om een natuurlijker uitzicht te bekomen, ... met een serre?

Kies voor een donkergroene of zwarte volière en kleed de volière wat in met planten (met kromsnavels buiten de volière dan) en dan bekom je volgens mij het natuurlijkste uitzicht...

Ik zou de serre gebruiken waarvoor ze echt dient, en er wat verse groenten en fruit voor de vogels verbouwen, of trosgierst en andere zaken wink ;)

gr koen



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 249 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede