Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > De Smaakpolitie Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : De Smaakpolitie
kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2007-07-29 - 22:29:44 send message to kvhooff

Heb vanavond naar de smaakpolitie gekeken en dacht toen aan mijn voerbakjes...


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-07-29 - 22:51:22 send message to mijnkaketoes.nl

vertel


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-07-29 - 23:34:33 send message to meyer

Hij wil ook een stikker op zijn voliéredeurlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D


Groeten Meyerwink ;)


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2007-07-29 - 23:44:42 send message to kvhooff

Volgens de smaakpolitie:

Alles moet goed schoon zijn - Drinkwater bakjes waar in gescheten wordt. Water dat aan het eind van de dag lauw is (een ware bacterie kweek)

Voedsel dat aangemaakt is moet onder de 7 graden bewaard worden. Denk aan ons eivoer wat vaak de hele dag in de kooi ligt. Eivoer wordt vaak in grote hoeveelheden gekocht en staat in de geopende verpakking vaak 3 tot 4 weken in contact met de buitenlucht.

Vuil mag nooit in contact met etenswaar komen. Bij onze vogels zit de het vuil - en erger nog de poep - werkelijk overal (zitstokken, grond, voerbakken etc).


Maar goed dit waren wat mijmeringen van me. Ik beloof beterschap.

Kees


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-07-29 - 23:51:52 send message to meyer

quote
Eivoer wordt vaak in grote hoeveelheden gekocht en staat in de geopende verpakking vaak 3 tot 4 weken in contact met de buitenlucht.


Je zou iets minder in kunnen slaan zodat het niet te lang staat.Maar een open verpakking kun je het beste in een goed afgesloten emmer bewaren.Uiteraard voorzien van een stikkertje met datum.laugh :D

Groeten Meyerwink ;)


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-07-30 - 01:00:34 send message to pietparkiet 10

dat geld voor eivoer dat nat gemaakt is en niet voor droog zeker met de deksel erop


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-30 - 01:15:09 send message to tonnl

Het is goed om af en toe even stil te staan bij de hygiène, ook rondom onze vogels.
Alleen daarom al is zo'n programma nuttig.

Waterbakjes doe ik twee per week in heet water met een flinke scheut bleekwater, voerbakjes verwissel ik zeer regelmatig.
Andersom, de vogels kweken ook veel weerstand als je het niet al te sterile houdt, een tussenweg lijkt mij het beste.
Ton.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-07-30 - 07:09:06 send message to mijnkaketoes.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De bakjes verwissel ik iedere dag.
In deze periode (voorjaar en zomer) krijgen ze 2 keer per dag vers water.
Eivoer verpak ik altijd per portie en doe dit in de vriezer.
Een keer per week worden de volieres schoongemaakt en uitgesopt en daar waar nodig een keer vaker.
Zitstokken worden regelmatig vervangen.

Dus laat hem langs komen van mijn hokverzorger (echtgenoot) verdiend de sticker happy :)happy :)happy :)wink ;)wink ;)


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-07-30 - 15:08:43 send message to henkdelaat

Wat eivoer betreft kan je goed bewaren in een koelkast of diepvries.
Eivoer niet met water aanmaken,maar met roosvicé vruchtenmix dat schimmelt niet snel en met water is al na een paar uur schimmelrijk al ruiken wij het niet.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2007-07-30 - 15:24:11 send message to rajar

Hallo

Als je eivoer met roosvice aanmaakt dan heb je een ideale voedings bodem voor gisten dit kan je beter met water doen of nog beter met sap van zure vruchten krijgen ze gelijk vit C binnen.
Als eivoer in droge toestand wordt bewaard dan gebeurd er niet veel mee.
Pas op als de luchtvochtigheid hoog is dan kan door de hygroscopische suikers (glucose/dextrose) in het eivoer een goede voedingsbodem ontstaan voor gisten en schimmels.
Tevens is het misschien verstandig als je veel vogels hebt om te investeren in rvs bakjes en een vaatwasmaschine.
Het probleem bij kunstof of plastic bakjes is dat als er een kras (je) in zit je het eigenlijk weg moeten gooien.
Om te ontsmetten moet je eerst ontvetten.


M.v.g. Rob


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-07-30 - 16:37:51 send message to paintim

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als je alles regelmatig schoonmaakt,zou ik me er verder maar niet zo druk over maken.
Vogels schijten nou eenmaal in de wilde weg.
Zelf gebruik ik de Fauna-flessen niet meer als
drinkfles maar ben overgegaan op de CLASSIC drinkflessen met roestvrij stalen tuit en 2 kogels. Op www.vogelcafe.nl heb ik een artikel
geplaatst onder kanaries topic HET NIEUWE DRINKEN
VOOR KANARIES. Op het forum vind je diverse vragen en antwoorden.Ook van kromsnavelliefhebbers.
Vr.groeten van
Antoni


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-07-31 - 07:06:30 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb mijn eivoer ook in de vriezer gedaan omdat ik minder eivoer ga voeren de aankomende periode. als ik het gebruik dan mix ik het altijd door mijn nat voer. (kiemzaad en fruit en groenten.) zo wordt het ook goed door de vogels opgenomen. Ze vinden dit voer het lekkerste en eten het het snelste op en gaat het dus helemaal niet schimmelen.

Wat waterbakjes betreft. Ik wissel 1 keer per dag de bakjes. als het heel warm is in het vogelverblijf dan controleer ik ze als ik om 1730 thuis kom nog eens en wissel ik het water voor de tweede keer.

Kooien maar ik om de week schoon en bij mij stinkt het niet. je kunt echter wel ruiken sdat ik vogels heb.


groetjes egon


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-07-31 - 11:51:53 send message to pietparkiet 10

je moet zoveel eivoer geven dat ze het opnemen in een keer dus dat er niks meer in het bakje zit je moet geen kilo s geven


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-07-31 - 14:26:21 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste rajar
***********
Ik heb dit advies meegekregen van een bekende voedings deskundige op gebied van vogels,en ook een bekende dierenarts (beide uit het zuiden van het land)gaf mij dit advies,om eivoer alleen met roosvice aan te maken en om alles kompleet te maken ook nog wat levertraan erdoor te doen d.i.v. met een tekort aan vitamine A.D bij vogels.
Ook Gistocal toevoegen,omdat niet alle vogels zelf kalk aanmaken b.v. grijzeroodstaart is er één van die n.l. veel kalk nodig heeft als zij jongen hebben.
Maar wat is uw ervaring met zulke deskundige adviseurs?????
gr



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede