Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > huisvesting brotogeris-soorten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : huisvesting brotogeris-soorten
patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2007-07-06 - 00:10:32 send message to patrickprincen

Ik wil tovi/kobalt of tirirca's gaan houden in kooien van 80 bij 80 bij 45cm .Ik kweek al citroenparkieten in deze kooien. Ik ben de laatste tijd erg geintresseerd in brotogerissen en vraag me af of dat deze vogels in deze kooien gehuisvest zouden kunnen worden?

Patrick


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-07-06 - 00:29:37 send message to denegon

Iets groter zou wel beter zijn maar om in te kweken kun je deze vogels hier in houden.
ik heb zelf tuiparkieten gehad en die heb ik gehouden in 100*50*50 en dat ging ook.


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-07-06 - 09:14:09 send message to hoogervorst

Patrick, met deze maten doe je brotogerissen tekort. Tuiparkieten als kleinste brotogerissoort zouden nog wel kunnen in de door egon beschreven ruimte, maar 120X60X60 lijkt me toch een minimale maat en liever groter. Ik had tui en kanarievleuegelparkieten in vluchten van 2 meter lengte. Er is hier op het forum een kweker van de toviparkiet en die zal ook nog wel reageren denk ik, luister naar hem en succes ermee.

Ronald


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2007-07-06 - 11:40:00 send message to patrickprincen

Dank voor de reactie. Ik had al zoiets gedacht. Ik kan deze kooien groter maken door de tussenwand eruit te halen. Dan krijgen de kooien een afmeting van 160 bij 80 bij 45cm. Dit lijkt me groot genoeg voor een koppel kobalt/tovi of tirirca's.
Ik heb nog een additionele vraag. Deze vogels kunnen die onververwarmd maar wel vorstvrij gehouden worden?

Ik hoor het wel,

Patrick


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-07-06 - 11:53:36 send message to hoogervorst

Patrick,
Dit was bij mij geen probleem, houdt er wel rekening mee dat deze soorten meestal in de winter en het vroege voorjaar broeden, en dan dus wel bijverwarmd moeten worden en voldoende licht krijgen. De ruimte qua grondoppervlakte is groot genoeg, jammer dat je niet naar 60 hoog kan. Maar het moet kunnen in deze ruimte. Zorg wel dat ze genoeg kunnen vliegen, dus stokken ver uit elkaar plaatsen en wat lager zodat ze hun kop niet stoten en en vergeet geen slaapblok te geven(liefst een blok met 3 kamers en lekker donker)
Succes Ronald
PS koop alleen gesexte koppels, er is namelijk geen geslachtonderscheid en een koppel kunnen 2 vogels van hetzelfde geslacht zijn, koop dus alleen gesext en vertrouw de verkoper niet op zijn blauwe ogen.


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2007-07-06 - 12:26:14 send message to markjansen

Ik heb alleen met de witvleugels gekweekt in een kooi van de 100*50*50 dat gaat wel. Maar als het mogenlijk is kan je beter iets groter gaan.
En wat Dhr hoogevorst zegt over het sexen let daar aub op, voorkom je terleurstelingen.


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2007-07-06 - 12:51:27 send message to patrickprincen

John,

Bedankt voor de tips. Ik heb al pyrrhura's, dus ik weet al het een en ander van Zuid-Amerikaanse parkieten.
Even ter verduidelijking mijn hok is 80 cm hoog en 45 cm diep. Kun je aangeven hoeveel jij je hok bijverwarmd tijdens de kweek?

Ik hoor het wel,

Patrick


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2007-07-06 - 17:33:52 send message to broto

Ik vind de kooien wel minimaal, vooral de diepte.
Kweek zelf met brotogerissen in kooien van 80 x 80 en 100-120 hoog met rondom gaas.
Brotogerissen zijn echte klimmers dus aan houten zijen achterkant , hebben ze weinig te klimmen.
Verder zijn het ook echte knagers die als je ze geen takken geef , echt aan je hok gaan beginnen, zeker in broedtijd kunnen ze heel wat aan.
Ook de ontalsting van brotogerissen is dunner dan van andere zuid amerikanen, ze zijn gek op zachtvoer en fruit.

Om direct door te gaan op je vraag in een ander topic over de broedkooien.
Ik gebruik blokken van 25x25 en 55-60 hoog, invlieggat 7 cm.
Het blok hangt aan de buitenkant van de kooi, in verband met makkelijke nest controle.
Aan de binnenkant heb ik gaas zitten zodat ze in en uit kunnen klimmen, anders springen ze op de eieren.
De opening van het blok is op het raam gericht , dus niet echt donker in het blok.

De tovi's hier hebben hier al paar jaar 4 of 5 jongen, dus als je de mogelijk heb om de kooien nog aan te passen zou ik het doen, zeker de diepte van de kooi.

Henk



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-06 - 17:45:10 send message to Karel

Duidelijk verhaal Henk, maar nog een vraagje: heb je de kooien op de grond staan of op "poten"?


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2007-07-06 - 17:56:23 send message to broto

quote
heb je de kooien op de grond staan of op "poten"?



De bodem van de kooien zijn van multiplex waar ik zand op gebruik, wat elke week wordt vervangen.
Onder de kooien heb ik andere kooien ook van 80x80 en 100 hoog, daar zitten de jongen forpussen in.


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2007-07-06 - 18:43:27 send message to patrickprincen

Henk,

Bedankt voor de uiteenzetting. Ik kan de kooien helaas niet dieper maken. In verband met de beperkte ruimte die ik heb. Anders wordt het looppad erg smal. Ik heb nu een gangetje van 50 cm over, net genoeg om doorheen te lopen.
Maar gezien alle reacties lijkt me een kooi van 160 lang bij 80 hoog en 45 diep niet echt een heel erg manko op deze vogels te gaan houden?
Natuurlijk, ik ben het met je eens dat de kooien wat dieper zouden mogen zijn...ik heb niet meer ruimte in mijn hok.

bedankt en wellicht spreken we elkaar nog eens "life".

Patrick



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 239 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede