Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Nederlandse bioloog in cel wegens 'biopiraterij' Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Nederlandse bioloog in cel wegens 'biopiraterij'
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-07-05 - 22:35:13 send message to chrislaevers

Het artikel in de krant van vandaag dat Marc van Roosmalen veroordeeld is tot ruim 15 jaar cel wegens biopiraterij vond ik ronduit zeer slecht nieuws. Ik heb verschillende reportages gezien over zijn doen en laten in Brazilië en kan de zaken die ik gezien heb niet rijmen met 15 jaar cel. Er zullen in de Nederlandse kranten ook wel artikels zijn, dus ik ga geen uittreksels weergeven. Verontrustend vind ik dit en ik hoop van harte dat er een vorm van tegenwind komt.
Apen en vogels gaan samen in één habitat of in verschillende (verdiepingen in het woud). Ik vind dit erg triest.
Misschien had hij een team moeten vormen met mensen van Braziliaanse bodem... maar hoe kan je je intens verdiepen in de natuur en tegelijkertijd lobbies opbouwen in een Braziliaanse rechtstaat? Hoe reageren jullie hier op?
Christine.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-05 - 23:21:44 send message to Karel

De biopiraterij is maar een aanleiding geweest. Het gaat, om het netjes te zeggen, eigenlijk om de "onhandige" manier waarop van Roosmalen is omgegaan met de Braz. geldverstrekkers en de verantwoording van zijn inkomsten/giften en uitgaven.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-07-06 - 06:47:53 send message to mijnkaketoes.nl

"Roosmalen is op 8 juni jongstleden veroordeeld tot veertien jaar gevangenisstraf wegens misdrijven tegen de fauna en flora (biopiraterij) en tot een jaar en negen maanden wegens verduistering van publieke fondsen", aldus Barreiros.

Karel dat klopt maar daar is die 21 maanden voor veroordeeld. Blijft er nog een hele periode over voor die piraterij over he?

Hij is zeker de dupe geworden van de lobby van de grote jongens in de houtkap. Maar ook zeker de dupe geworden van zijn eigen idealisme. Vaak zie je dat men het met de regels dan niet meer zo nauw neemt. Voor hem een grote pech dat Prins Bernhard is overleden want die had in de bemiddeling denk ik voor hem nog veel kunnen betekenen. Om 15 jaar in een Braziliaanse gevangenis te zitten lijkt me een ramp. Zeker omdat Nederland geen uitleveringsverdrag met Brazilie heeft. En voor hem als natuurmens helemaal. Ik heb veel artikelen van hem gelezen. En als Bioloog/ Onderzoeker waardeer ik hem zeer. Over de situatie op zich kan ik moeilijk oordelen omdat ik daar inhoudelijk te weinig van weet.

Henk


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-07-06 - 09:09:30 send message to hoogervorst

Voor zover mij bekend heeft Marc van Roosmalen zijn nederlanderschap opgegeven (al 15 jaar geleden)en is hij Braziliaans staatsburger, dus nederland kan niets voor hem doen.
Dus eiegenlijk is het een barziliaan met een nederlandse achtergrond.
Neemt niet weg dat voor een dergelijk vergrijp het een belachelijke straf is, die hij waarschijnlijk niet gekregen zou hebben als hij met de corrupte braziliaanse overheden had samengewerkt en idd de heren van de houtkap hebben gezorgd dat hij op een formele manier is opgeruimd, zodat zij lekker verder kunnen gaan met de ontbossing.
Het is een blijft een schande dat milieumensen die het goed met de natuur voor hebben, hiervoor moeten bloeden.

Ronald


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-07-11 - 22:25:26 send message to Niltava

Er is een website voor hem opgericht om hem te ondersteunen en oa een petitie te verzorgen:
http://www.helpmarcvanroosmalen.nl/
Neems een kijkje


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-07-11 - 22:41:56 send message to mijnkaketoes.nl

Nivalta

Bedankt voor de link. Ik heb direct mijn steun en sympatie betuigd. Ik hoop dat vele arena leden volgen. Geen woorden maar daden zou ik zeggen.

Henk


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-11 - 23:55:34 send message to tonnl

De aanklachten staan ook op die site en zijn niet misselijk. "Het te koop aanbieden van namen van nieuw ontdekte dier- en plantensoorten" wordt hem het meest aangerekend (12,5 jaar).

Lijkt mij toch dat daar internationale regels voor gelden, die zou de man toch wel kennen?
Kennelijk heeft hij heel wat regels overtreden.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-07-12 - 07:52:17 send message to mijnkaketoes.nl

Aanklagen opstellen is in Brazielie niet zo moeilijk. Ben benieuwd wat er aan bewijslast wordt aangedragen, want wat ik heb begrepen heeft het openbaar ministerie hier geen enkele reactie opgegeven.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-12 - 11:44:03 send message to tonnl

Ik kan er niet over oordelen en ik denk velen met mij.
Is de actie niet opgezet alleen omdat het een Nederlander betreft? Sorry dat ik zo cynisch ben, maar hier ontbreken gewoon alle feiten.
Heeft de man iets misdaan of niet?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-07-12 - 12:02:52 send message to Niltava

quote
De aanklachten staan ook op die site en zijn niet misselijk. "Het te koop aanbieden van namen van nieuw ontdekte dier- en plantensoorten" wordt hem het meest aangerekend (12,5 jaar).

Lijkt me een drama niet??, ze worden gewoonlijk vergeven of je mag een organisme naar jezelf noemen. Een beetje geld om onderzoek te doen lijkt mij niet zo'n probleem waar corruptie een dagelijks gegeven is.
Een beetje roomser dan de paus??


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-07-12 - 13:28:57 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Misschien kan hij geruild worden met:
De politie heeft een netwerk opgerold, dat zich bezig hield met het illegaal vangen en verhandelen van vogels. Zij heeft vier mannen uit Urk en Rijssen aangehouden (zie http://www.nu.nl/news/1151180/14/Netwerk_illegale_vogelhandel_opgerold.html

Immers, opgeruimd staat netjes!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-12 - 16:10:17 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Mee eens Johan. 4 tegen 1 lijkt me een goede ruil!
Dit soort lui is zo slecht voor de liefhebberij!sad :(

(ps. je moet even het haakje achteraan weghalen anders werkt de link niet)

http://www.nu.nl/news/1151180/14/Netwerk_illegale_vogelhandel_opgerold.html


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-12 - 18:24:28 send message to tonnl

quote
Lijkt me een drama niet??
Nogmaals, ik heb geen idee hoe zoiets normaal werkt. Ik vind het een beetje ver gaan om door één zaak het hele rechtssysteem daar zo negatief te bestempelen.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-07-12 - 19:00:52 send message to mijnkaketoes.nl

Ton
http://www.pequeno.nl/docs/AcI_Onzbar_econ.doc.asp

Wellicht geeft dit wat meer inzicht in het Braziliaans rechtssysteem.

groet

henk


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-07-12 - 21:14:23 send message to chrislaevers

Wij kunnen die corruptie niet begrijpen want bij ons bestaat ze niet in die mate, is ze niet gestructureerd en bepaalt ze ons dagelijks leven niet.
Degene die de macht hebben in deze Zuid-Amerikaanse landen zijn families met veel grondbezit : een 'normale' grootgrondbezittersfamilie heeft één telg in de clerus, een andere in justitie, nog een andere die advocaat is of rechter, achterneefje misschien bij de veiligheid en natuurlijk 'l'enfant prodige' in de handel en de industrie en liefst een ministeriële post of op z'n minst een sleutelpositie. Beeld je dan verschillende families in die elkaar al generaties lang kennen en dat de relaties goed onderhouden worden via huwelijken en afspraken onder de tafel. Daar kan de idealistische, misschien een beetje wereldvreemde bioloogvorser niet tegenop. Hopelijk komt er een arrangement 'in der minne'.
Als ik nu advocaat van de duivel speel en ik zou 'grond' nodig hebben voor één of andere investering ivm met een exportproduct (soja?), dan zou ik tegen de Europeanen kunnen zeggen:' Nu dat jullie alles in Europa hebt kapotgemaakt, kom je hier nog redden wat er te redden valt.'
Laten we niet vergeten dat tot voor de renaissance (kompas, kolonies, scheepvaart,... 15de -16de eeuw), de gemengde loofbossen van Europa reikten tot aan de Middellandse kust. Voor ons kon het ook nooit genoeg zijn en is het nog steeds niet want het zijn westerse bedrijven die wegen breken door de jungle (Midden-Afrika. Die wegen trekken dan squatters aan en het hek is van de dam.
'Is heel moeilijk om objectief te blijven. Wie bv heeft er geen tropisch hard hout in zijn huis, tuin of volière? Wat in de grond steekt bij mij van de volière is tropisch hout.
En kan je je indenken welke destraseuse impact de ontginning van coltan (gsm) heeft op flora en fauna, om niet te spreken van de sociale repressie van de plaatselijke bevolking? Zo moeilijk is het dus.
Ik hoop niettemin dat 'onze' bioloog vlug terug in vrijheid wordt gesteld want zijn opsluiting is een kaakslag voor alle mensen die begaan zijn met het behoud van unieke, intacte natuur en de ultieme vernedering voor de mensen die er al duizende jaren leefden zonder die natuur schade te berokkenen. Uiteindelijk werd er niet alleen een waarschuwing gegeven aan het westen maar tevens het zoveelste doodvonnis geveld voor de mensen die er altijd geleefd hebben.
De vraag is : 'Waar begint de soevereiniteit van het individu en waar eindigt die van een staat?'
Christine.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-12 - 23:03:08 send message to tonnl

quote
Wellicht geeft dit wat meer inzicht in het Braziliaans rechtssysteem.

Best wel ja. Niet echt aantrekkelijk.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 266 bezoekers op de site, waarvan 10 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede