Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jackson wida Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jackson wida
vogelkooi
Website Member
Posts :57

Website Member
2007-07-04 - 14:39:07 send message to vogelkooi

Ik heb 2 Jackson widas mannen, is er iemand die ze heeft? Ik zou willen weten hoe de poppen eruit zien, want ik word er geen wijs uit ,alle wevers en widas lijken zowat hetzelfde, anders zou ik moeten wachten tot de mannen weer normaal worden, maar dat kan nog wel maanden duren, als iemand ze heeft zou ik ook willen weten of ze in een gezelschapvoliere gehouden kunnen worden, nu heb ik ze apart.Vind er ook niet zo veel info over.
groeten
Mike


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2007-07-05 - 12:25:56 send message to hansbuffel

Hallo,

Google eens op afbeeldingen van "Euplectes jacksoni". Dan verschijnen een aantal fotos van mannen en poppen.
Een pop ziet er hetzelfde uit als een man in winterkleed en blijft zo het hele jaar door, net zoals bij Paradijs- en Dominicanerwidas. Deze laatste heb ik nog gehad in een gemeenschapsvolière. De Paradijswida was totaal niet agressief tegen andere bewonders, de Dominicanerwidas wel. Met de Jacksons wida heb ik geen ervaring.
Je plaatst best meerdere poppen bij één man, meerdere mannen samen zullen vechten gedurende de broedtijd vermoed ik (misschien niet als er geen poppen zijn). Het zijn parasieten vermoed ik, dus ze leggen hun eieren in de nesten van andere vogels.

Ik hoop dat ik je toch een beetje kon helpen gezien het gering aantal reacties.

Hans


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-05 - 13:40:30 send message to Karel

De Jackson's is sinds enige tijd niet meer ingedeeld onder de "echte" wida's zoals de Paradijs-, Dominicaner- en Koningswida's, maar hoort nu bij de wevers (Euplectes).

De Jackson's bouwen dan ook zelf een nest en broeden zelf de eieren uit. Wat hun gedrag en tolerantie t.o.v. ander vogels betreft, kun je ze mogelijk het best vergelijken met de wevers, maar mogelijk is hier op het forum wel iemand(wink ;)) aanwezig die meer ervaring heeft met de Euplectes-"wida's" en je dus meer kan vertellen over het gedrag.

Overigens zou ik ze niet in een gezelschapsvoliere huisvesten, maar liever samen met enkele poppen in een speciaalvoliere zetten, met de kans er jongen van te kweken. Maar ja, het vinden en kopen van poppen zal niet mee gaan vallen.
Succes gewenst.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-07-05 - 14:33:58 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ben benieuwd voor wie die knipoog bedoeld is hans :d, maar eerst opmerkingen. Eerst ik ben jaloers happy :) jacksons staan al een tijdje hoog op mijn verlanglijstje prachtige vogels met prachtig balts gedrag, ten tweede veel succes. Ten eerste om poppen te vinden (de vogels zijn polychaam dus minimaal 3-4 poppen zou in jou geval ideaal zijn) hier vind je een foto www.kenyabirds.org.uk/widow-j.htm van een pop of man in rustkleed. Ten tweede om ze te kweken ik hoop dat het je lukt.

Verder heb je een grote voliere nodig met hierin een grasveld met wat hoger gras, de mannen baltsen namelijk door uit het hoge gras omhoog te springen. Verder zou appart ideaal zijn qua rust van de vogel (ze zijn in het broedseizoen redelijk territoriaal niet aggressief maar wel zeer nadrukkelijk hun stek verdedidgen) en voor de kweekresultaten van je andere vogels (als ze de kans krijgen pakken ze de eieren van je andere koppels). 2 mannen lijkt me in dit geval zelfs wenselijk want dit kan de broeddrift stimuleren maar alleen als je voldoende ruimte hebt.
Verder tropenzaadmengsel, voldoende levend voer dan zijn ze goed te houden.


ps kan je een foto plaatsen?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-05 - 15:00:48 send message to Karel

quote
ben benieuwd voor wie die knipoog bedoeld is hans

laugh :D Wie de schoen past....

Daniel, stel dat er per ongeluk poppen bij worden gezet van de verkeerde soort. Zou dat dan tot bastaardering leiden of is het baltsgedrag zo soortgebonden, dat de "verkeerde" poppen daar niet op zouden reageren? Aangenomen dat de mannen uberhaupt zouden baltsen voor deze poppen.

Zou het verder mogelijk zijn om meerdere E. soorten samen te zetten in een grote voliere, zonder dat vermenging plaatsvindt?
Ik noem bijvoorbeeld Jackson's met Geelschouders?wink ;)


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-07-05 - 15:14:28 send message to Daniel

ik weet dat in australie en de vs de huidige euplectes wevers het resultaat zijn van hybridisering. Er is dus een nieuwe soort gekomen euplectes domesticus (net door mij verzonnen die latijnse naam happy :) ) maar hun baltsgedrag ligt dichter bij elkaar.
Het baltsgedrag van de geelschouder is niet te vergelijken met dat van de jackson's maar ligt dichter tegen dat van de napoleonwever. Theoretisch gezien zou ik dus zeggen nee geen schijn van kans, maar ik kan dit niet onderbouwen met empirische gegevens. Wat ik wel kan bevestigen is dat mijn geelschouders en napoleon wevers elkaar totaal negeren en geen aandacht aan elkaars balsgedrag geven.


vogelkooi
Website Member
Posts :57

Website Member
2007-07-05 - 16:55:31 send message to vogelkooi

Jongens, bedankt, zo weet ik al weer wat meer, fantastisch forum is dit toch.
Ik ben er achter gekomen dat het jacksoni zijn uit een oude encyclopedi van rutgers. Ze zijn helemaal zwart lijken een beetje op een kraai maar dan in het klein en langs de randen van de vleugels is het bruin, en dan natuurlijk een lange staart, Ik heb ze geruild voor andare vogels, en nu komt het, die man zei tegen mij dat hij 2 koppels had (hij had nog meer vogels die mij meer intereseerden maar ik moest ze erbij nemen vandaar) dus ik erheen en hij liet ze zien, Het waren 2 mannen en de 2 zogenaamde poppen, die aan hem waren verkocht als poppen zijn wevers het lijken oranje wevers maar bovenop de kop is het ook oranje, ze zijn ook mooi, en er was ook nog een roodsnavelwever bij. Maar een week daarvoor ging ik naar een winkel omdat ik had gehoord dat daar een pop zat van een paradijwida, dus ik erheen en er waren 2 poppen de een kleiner dan de andere en hij zei dat dat absoluut poppen waren van widas, dus ik nam ze mee en liet ze een week in de voliere in een kooi om te kijken of de man interesse had maar nee hoor, Ik zag eigelijk al dat ze niet hetzelfde waren maar ja je hoopt het.
Dus ik bracht ze terug, en daarna bekwam ik dus die jacksonis, en toen dacht ik, als die pop nu eens een jacksoni is, dat zou fantastisch zijn, dus daarom vroeg ik of iemand wist hoe ze eruit zien. Vanavond ga ik weer naar die winkel en als ze er nog zijn neem ik ze weer mee, plus nog een kleintje die zat in een andere kooi.Ik zou wel eens een foto kunnen plaatsen maar ik las dat ze dan op internet moeten staan en ik weet niet hoe dat moet, Ik heb wel fotos op mijn pc(nog niet van de jacksonis.O er zat ook nog een staalvink bij, man.Ik heb een voliere maar als ze de andere vogels storen laat ik ze er liever niet bij op dit moment want ze nestelen, Als ik een pop vind laat ik een man en die pop in de voliere en dan zie ik wel wat er gebeurd.
groeten
Mike


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-05 - 19:37:27 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

We zijn toch wel benieuwd naar de foto's. Als je naar http://s29.photobucket.com gaat kun je een account aanmaken en vervolgens je foto's daar plaatsen. Als je na het plaatsten de url van de foto copieert en tussen img /img plaatst op Arena, kunnen wij die ook zien.


vogelkooi
Website Member
Posts :57

Website Member
2007-07-07 - 16:16:53 send message to vogelkooi

Ok, Ik zal het proberen, al heb ik van de widas nog geen fotos, volgende week heb ik pas een camera tot mijn beschikking.
Heb de poppen opgehaald en ze zijn alledrie verschillend nu ze een beetje gewend zijn heb ik gisteren de kooi ernaast gezet en de staalvink is meteen begonnen met dansen en springen en fladderen op de grond, dus een er van is een pop van de staalvink, van de andere weet ik het nog niet, een kan een roodsnavelwever zijn want ze heeft zelf een gele snavel en andere pop weet ik echt niet wat het is, de widas gingen soms aan het gaas hangen naast de kooi maar dat kan ook toeval zijn, Ik ga zeer nu weer naast zetten en observeren, dat moet ik uit het zicht doen anders doen ze niks, Vind dit erg interesant weer eens andere gewoontes zien van de vogels, wat ik wel pmerk is dat ze weinig eten en ze morsen ook zowat niks, ik geef ze tropen van versele laga en apart heb ik ze ook witzaad gegeven en allerlei verse graszaden voor zulke grote vogels zijn het geen grote eters of is er mischien nog iets anders wat ze heerlijk vinden, meewormen heb ik ze ook gegeven, maar ja als je er bij staat doen ze niks, daarom wil ik ze toch maar loslaten in de voliere, maar 2 mannen bij elkaar of in aparte volieres, of een bij een paradijs wida, het is even uitzoeken, en nu ga ik constant op zoek of er iemand is die poppen heeft van ze, want dat baltsgedrag lijkt me mooi om te zien.
Mike


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-07 - 16:32:14 send message to Karel


happy :)Ja, dat is toch genieten van je vogels, Mike!
Veel succes en houd ons op de hoogte svp. en we wachten natuurlijk nog op je foto's!happy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede